×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال از اقا کیانوش

سلام،خسته نباشید
یکی از صفات خداوند علم است، حالا در همه زمینه چ در رابطه با بنده یا چیز دیگه دیگه، درست است که خدا شخصی در زمان های دور ب نام شمر آفرید، مگر نمیگویید که حتی شمر کودکی پاک بوده ولی با کار های خودش به این سرنوشت دچار شده؟یعنی خدا خبر داشته است که بنده ای از من خواهد آمد که یکی از بنده های صالحم که شهید خواهد کرد و باعث بیداری مردمم میشود،این بحث تا همینجا معلق نگه میداریم،
یکی از صفات خدا عدل است،خداوند چرا با وجود عادل بودن دو نوزادی که هردو روح خدایی دارند و پاک هستند یکی میشود شمر یکی میشود امام حسین،
به نظرم متناقض نماس، عدل یا علم؟؟؟؟؟

جواب

سلام بر شما

خدای متعال، هم “عالم” است و هم “عادل” و این دو صفت در تنافض با یکدیگر نیست. و بحثی هم معلق نمانده است.

خداوند در علم ازلی خود می داند که چه کسی، چه کاری را انجام می دهد. اما علم خداوند به آینده، اختیار را از انسان بر نمی دارد. خداوند عالم به کاری است که ما انسان ها با اختیار انجام می دهید. بنابراین، کار ارادی ما، از نظر رتبه، مقدم بر علم الهی است. این از علم خداوند.

از سوی دیگر خدای متعال همۀ انسان ها را با فطرت پاک خلق کرده است.  راه سعادت را هم به آن ها نشان داده و به همۀ آن ها هم اراده و اختیار داده است.

«إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا؛ ما راه را به انسان نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس». (سورۀ انسان، آیۀ۳

اگر برخی را با فطرت پاک خلق می کرد، و برخی دیگرا را فاسد و فاجر می آفرید، در اینجا عذاب کردن انسان فاسد، خلاف عدالت بود. یا این که اگر اراده را از انسان ها می گرفت و برخی را به اجبار در مسیر ظلالت قرار می داد، باز هم عقاب آن ها خلاف عدالت بود.

همان گونه که ملاحظه می کنید، خدای متعال می فرماید: «ما راه هدایت را به همۀ انسان ها نشان دادیم. حال اختیار به خودشان است. می توانند سپاسگزاری کنند و راه هدایت را برگزینند و می توانند ناسپاسی کنند و راه ضلالت را انتخاب کنند.» 

پس، شمر با سوء اختیار خود شمر شده و بندگان خوب خداوند هم با حسن اختیار خود راه بندگی را طی کرده اند. 

اگر باز هم اشکالی هست، بفرمایید تا در خدمتتون باشم

موفق باشید

  1. شیوا

    سلام ممنونم واقعا سوال خوبی بود منم استفاده کردم.اما برای من هم سوالی در این زمینه همیشه وجود داشته.مگر نه اینکه خداوند میفرمایند این دنیارو خلق نکردم مگر برای پنج تن آل عبا؟پس خدا با اختیار خود آل پیامبر رو طاهر کردن و ماهارو بنده های عادی و خطاکار قرار دادند.اینطور نیست؟یعنی خدا به ائمه ی معصومین عنایت ویژه ای رو دارند که به ماها این نگاهو نداشتند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question