بسم الله الرحمن الرحیم

آیا اگر مولا به معنای خلیفه باشد، تناقض پیش نمی آید؟!

منظور از کلام امام علی (علیه السلام)  که فرمود «دعونی والتمسوا غیری» چیست؟  

بیننده: عثمان از زاهدان

  سؤال: می خواستم درباره خلافت مولا علی صحبت کنم و حدیث غدیر و معنی کلمه مولی که در حدیث آمده. می گویند اگر ولی یا مولی در حدیث غدیر به معنی خلیفه و جانشین باشد به هیچ وجه معنی آن درست در نمی آید چون ترجمه آن این می شود که هرکسی که من خلیفه او هستم علی هم خلیفه اوست. حالا بگویید که آیا رسول الله خلیفه چه کسی از امتش بود که او را با این الفاظ خطاب می کنید؟

جواب استاد قزوینی:

بفرمایید کلمه مولی یعنی چه؟ یعنی کلمه مولی در من کنت مولاه یعنی چه؟ شما چطوری معنی کردید؟

بیننده:

اگر ولی و مولی به معنی امام و امیر گرفته شود باز هم معنی صحیح از حدیث استخراج نمی شود چون در اون صورت ترجمه حدیث این چنین می شود که هر کسی که من امیر و امام او هستم علی هم امیر و امام اوست در حالی که ۲ نفر در یک زمان هرگز امیر و امام نمی شوند بالاخص وقتی که یکی از آن دو امیر، رسول الله باشد اما معنی دوستی و سروری یک ترجمه سالم و بی نقص است چون دوستی علی رضی الله عنه بلکه دوستی همه صحابه به طور هم زمان در یک قلب نه تنها امکان پذیر بلکه واجب و ضروری است.

استاد قزوینی:

ببینید برادر عزیزم یک دفعه این است که پیغمبر اکرم می خواهد علی بن ابیطالب را امامت و خلافتش را در عرض امامت و خلافتش قرار دهد که فرمایش حضرت عالی صحیح است ولی اگر در طول قرار دهد.

من کنت ولیه فعلی ولیه ،علی ولی کل مومن بعدی

که حداقل من ۵۰ تا روایت شما همین الان مستدرک حاکم نیشابوری را باز کن جلد ۳ صفحه ۱۱۰ که پیغمبر فرمود:

ان علیا ولی کل مومن بعدی

یا نه در عبارت های دیگر که مؤید این قضیه هست:

انت منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لانبی بعدی

المستدرک – الحاکم النیشابوری - ج ۲ ص ۳۳۷

مجمع الزوائد – الهیثمی - ج ۹ ص ۱۰۹

ببینید کلمه بعد که در خیلی از روایات آمده مفسر است همان طوری که آیات قرآن یک دیگر را تفسیر می کند کلمات پیامبر هم عزیزم یک دیگر را تفسیر می کند وقتی که حضرت موسی هارون را به عنوان خلیفه و وصی خودش قرار می دهد آیا این معنایش این است که دو تا پیامبر در یک زمان در یک زمان هستند یانه وقتی که نبوت حضرت موسی تمام می شود دوران نبوت حضرت هارون آغاز می شود؟

مجری:

مضافا بر اینکه قبل از خطبه غدیر حضرت دارد می گوید که:

یوشک أن یدعی

نزدیک است که من دعوت حق را اجابت کنم. یعنی من می خواهم از دنیا بروم نمی خواهم امر مردم را همین طوری یله و رها بگذارم باید امامت بعد از خود را مطرح کنم چرا به این عبارت آورده که من نزدیک است که دعوت رب را اجابت کنم و بروم؟ خوب این عبارت دلیل بر همین قضیه است و همین را می گوید.

بیننده:

در نهج البلاغه خطبه۵ آمده است که وقتی رسول خدا رحلت نمود حضرت عباس و ابوسفیان خواستند حضرت علی اجازه دهد تا با ایشان بیعت کنند اما آن حضرت فرمودند: ای مردم امواج فتنه ها را با کشتی های نجات بشکافید و از راه مخالفت منحرف نشوید. در اینجا هم سوال مطرح می شود که چرا ایشان این تقاضای آن ۲ را فتنه و نتیجه اختلاس گفت و نفرمود حدیث غدیر سند محکم خلافت و امامت من است. رسول خدا که نمی توانستند در مرض وفات به مسجد بروند و ایشان ابوبکر را مقدم کردند.

استاد قزوینی:

ببینید آقا جان برادر عزیزم داری قاطی می کنی همه چیز را. ببینید شما بحث نماز را جدا و بحث غدیر را جدا مطرح کنید. شما بحث غدیر را گفتید می فرمایید بر اینکه ابوسفیان آمد و همچین پیشنهادی کرد ابوسفیان دنبال فتنه گری بود. ابوسفیان به هنگام رحلت پیامبر در مدینه نبود وقتی آمد دنبال این بود که فتنه گری کند و وقتی که آمد به امیر المؤمنین گفت: که دستت را بده تا بیعت کنم با تو و این آدم رذل و پست(ابوبکر) که آمده خود را خلیفه کرده من حاضرم تمام کوچه های مدینه را مملو از سپاه و نیرو کنم و این ارذل الناس را نابود کنم

بیننده:

این سخنانی که شما می گویید از ابوسفیان نقل شده؟

استاد قزوینی:

بله بله از ابوسفیان نقل شده. همون روایتی که حضرت عالی دارید در همان روایت است. اولا اینکه سند این روایات ضعیف است و ثانیا امیر المؤمنین فرمود به ابوسفیان تو کی خیر خواه اسلام بودی که امروز آمدی برای خیر خواهی اسلام می خواهی با من بیعت کنی؟ ببینید برادر من اول اینکه این روایتی که نقل کردید سند ندارد و ثانیا سند هم داشته باشد ابوسفیانی که می گوید: این ارذلی که آمده چنین کرده من حاضرم تمام کوچه های مدینه را مملو از سپاه بکنم و جوی خون را بیاندازم و نگذارم ایشان خلافت کند.

بیننده:

می گویند پس از شهادت عثمان رضی الله عنه هربار که مردم برای قبولاندن حضرت علی برای خلافت می آمدند ایشان از قبول آن به دلایلی متقیانه شانه خالی می کرد در حالی که طبق دستور رسول خدا در غدیرخم ایشان خلیفه اصلی و اول ایشان بود خوب می بایست حضرت استفاده می کرد تا خلافت را تحت اختیار خود در می آورد و یک جای دیگر یکی از بزرگترین و گویاترین دلایل حقانیت خلافت خلفای پیش از مولا علی اظهار محبت حضرت علی به ایشان است و تایید بر خلافتشان. اگر از رسول خدا عهدی در نزد من بود هرگز اجازه نمی دادم

استاد قزوینی:

ببینید آقا عثمان باز هم دارید قاطی می کنید  ما می گوییم اللهم بیر بیر. ببینید شما فرمودید بعد از قضیه قتل عثمان آمدند با حضرت علی بیعت کنند ولی علی زیر بار بیعت نرفت. خطبه۹۱ نهج البلاغه است. حداقل شما اگر تا به حال ندیدید اگر نهج البلاغه دارید بروید ببینید و اگر ندارید از سایت های مختلف بگیرید.

وقتی آمدند با امیر المؤمنین بیعت کنند به او گفتند که با تو بیعت می کنیم که ما سهمی داشته باشیم. طلحه و زبیر گفتند که با شرط بیعت می کنند. امیر المؤمنین می فرماید:

دعونی

اگر می خواهید مشروط با من بیعت کنید مرا رها کنید

والتمسوا غیری

سراغ دیگران بروید . ذیل عبارت علی را ببینید می فرماید:

فإنا مستقبلون أمرا له وجوه وله ألوان

من آینده را تاریک می بینم من آینده را توأم با توطئه می بینم

لا تقوم به القلوب ولا تثبت علیه العقول

الکامل فی التاریخ – ابن الأثیر – ج ۳ ص ۱۹۳

          در آینده فتنه هایی ایجاد می شود که عقل ها سر گردان است و قلب ها تاریک می شود

وإن الآفاق قد أقامت

در طول گذشته در اثر بدعت هایی که انجام شده آفاق و افق های اسلامی همه تاریک شده

والمحجة قد تنکرت

اون حقایق اسلامی دارد انکار می شود

واعلموا

مردم بدانید

أنی إن أجبتکم

اگر من خلافت را بپذیرم

رکبت بکم ما أعلم

          آنچه من تشخیص می دهم انجام می دهم

 ولم أصغ إلى قول القائل وعتب العاتب

حرف هیچ احدی قبول نمی کنم.

نهج البلاغة – خطب الإمام علی ( ع ) – ج ۱ ص ۱۸۲

بفرمایید این جمله امیر المؤمنین کجایش اشکال دارد؟

مجری:

بفرمایید…….

مثل اینکه قطع شده.

گزیده ای از سخنان آیت الله حسینی قزوینی در شبکه ی ولایت (برگرفته از سایت ولی عصر)

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
    عکس های متنوع تصادفی