بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

اشکال: خدای متعال، در برخی آیات، قرآن کریم را کتاب هدایت همۀ انسان ها معرفی می کند:

«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاس»؛[۱]

«وَ ما هِیَ إِلاَّ ذِکْرى‏ لِلْبَشَر»؛[۲]

عموم و اطلاقات این گونه آیات، مفید همگانی و همیشگی بودن هدایت قرآنی است. افزون بر این که، سیرۀ عملی رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) هم، دعوت همگان به پذیرش اسلام بود.

از سوی دیگر، آیاتی چون:

«ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقین»؛[۳] 

«هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ»؛[۴]

«هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنینَ»؛[۵]

«هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمین»؛[۶]

هدایت قرآن را ویژۀ پرهیزکاران، مؤمنان، محسنان و مسلمانان معرفی می کند.

این دو مطلب متفاوت، چنین پرسشی را پدید می آورد که با وجود دلیل هایی که گویای هدایت عمومی قرآن است، سرّ اختصاص هدایت قرآن به گروه خاص چیست؟

در پاسخ به این پرسش قرآنی سه بیان ارائه شده که دقیقترین آن ها بیان سوم است:

۱ ـ برخی مفسران، مانند امین الاسلام طبرسی، می گویند:

هدایت قرآن همگانی است، اما آیات دستۀ دوم، ناظر به بهره بری از قرآن است. (توضیح بیشتر)

۲ ـ استاد علامه طباطبایی می فرماید:

هدایت قرآن همگانی است، اما آیات دستۀ دوم، ناظر به کسانی است  که سرمایۀ پذیرش هدایت قرآن را حفظ کرده اند و آن سرمایه، سرمایۀ فطرت است. (توضیح بیشتر)

امتیاز این بیان نسبت به بیان اول این است که دلیل بهره وری از قرآن بیان شده است.

۳ ـ در واقع هیچ نوع تعارض ابتدایی میان این دو گروه آیات وجود ندارد. 

هر آیات گروه اول، قرآن کریم مایۀ هدایت برای «ناس» و «بشر» بیان شده  است. آیات دوم هم می گوید که قرآن هدایت برای «متقین» و .. است.

با توجه به این که در فرهنگ قرآن کریم، کسانی که «سرمایۀ فطرت» خود را کشته اند، جزء «ناس» و «بشر» محسوب نمی شوند. بنابراین، تعارضی بیان این دو دسته آیات نیست؛ زیرا مردگان فطری در واقع انسان نیستند، بلکه شبیه حیوانات و حتی کمتر و گراهتر از آنند. (توضیح بیشتر)

(برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۲، ص۱۴۰ ـ ۱۴۸)   


[۱] . بقره، آیۀ۱۸۵٫

[۲] . مدثر، آیۀ۳۱٫

[۳] . بقره، آیۀ۲٫

[۴] . یونس، آیۀ۵۷٫

[۵] . لقمان، آیۀ۳٫

[۶] . نحل، آیۀ۸۹٫ 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

2 پاسخ به پرسش قرآنی/ هدایت قرآن عمومی است یا خصوصی؟ (جواب اجمالی)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 1885
  • بازدید دیروز: 4133
  • بازدید سال: 1557606
  • کل نوشته‌ها: 1274
  • کل دیدگاه‌ها: 3797
عکس های متنوع تصادفی