امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
کسی که در گرمای شدید به خاطر رضای خداوند روزه بگیرد، و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را موکّل او می کند تا صورتش را نوازش دهند و وی را بشارت دهند. تا این که وقتی افطار کرد خداوند به او می گوید: چقدر خوش است بوی تو! ملائکۀ من! شاهد باشید که گناهانش را بخشیدم.

بسم الله الرحمن الرحیم

خدای متعال در سومین آیه از سوره بقره، در توصیف متقین فرموده است: «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون». چه نکاتی از این جمله برداشت می شود؟

انفاق که در آیات ابتدایی سورۀ بقره، سومین صفت متقین است، هم باعث تحکیم پیوند بندگان خداست و هم در پرتو توجه به خدا در تحکیم پیوند بندگان با یکدیگر مؤثر است.

امام مطالبی که از این جمله برداشت می شود:

اول ـ پرهیزکاران، بخشی از روزی خود را انفاق می کنند، نه همۀ آن را. (با توجه به این که «من» در آیه، برای تبعیض است)

دوم ـ باید آن چه را انفاق می کنند، «روزی خدا» بدانند، نه مال خود. و این بینش توحیدی را خداوند به ما آموخته: «وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»[۱]

انسان، مالک حقیقی چیزی نیست، بلکه نمایندۀ مالک حقیقی است و باید مطابق فرمان او در مال خود تصرف کند: «وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفینَ فیه»[۲]و اگر کسی بگوید: من با کوشش خود مال فراهم کرده ام، گفتار او همان منطق قارونی است که می گفت: «إِنَّما أُوتیتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدی؛ این ثروت را بوسیله دانشى که نزد من است به دست آورده‏ام!»[۳]

خدای متعال از لحظا تشریع اصل مالکیت اعتباری انسان را امضا کرده، لیکن از لحاظ بینش تکوینی و اعتقادی، آیات حاکمی نازل کرده است که دلالت بر سلب مالکیت تکوینی و حقیقی دارد.

سوم ـ انفاق باید از مال حلال باشد؛ چون مال حرام شرعا «رزق الله» نیست، بلکه مبغوض خداست.

چهارم ـ انفاق نباید محدود به مال باشد، بلکه علم، عقل، قدرت، جاه و جان نیز مورد انفاق است؛ زیرا همۀ این ها از مصادیق رزق الهی است که به بندۀ خود عطا کرده است.

(برگفته از تفسیر تسنیم، ج۲، ص۱۶۷ ـ ۱۶۹)


[۱] . نحل، آیۀ۵۳٫

[۲] . حدید، آیۀ۷٫

[۳] . قصص، آیۀ۷۸٫ 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.

2 پاسخ به پرسش قرآنی/ چه نکاتی از «مما رزقناهم ینفقون» برداشت می شود؟

  • ...

    سلام
    سوال من اینه که من تو خواب آیه ای رو شنیدم و به زبون آوردم که تا حالا نشنیده بودم
    ولی هرچی فکر میکنم یادم نمیاد اون آیه چی بوده
    ولی یادمه قسمت اولش “و رزقناهم” داشت وآخرش” ماشیا”.
    شما نمیتونید کمکی بکنید برای پیدا کردن اون آیه؟

    • سلام بر شما
      در قرآن کریم کلمۀ ماشیا وجود ندارد
      نفس انسان در هنگام مشاهدۀ خواب، برخی از واقعیت ها را قلب می کند.
      معنای رزقناهم این است که خداوند به آنها روزی می دهد.
      سعی کنید همواهر در زندگی خداوند را روزی رسان خود و تمامی هستی بدانید و همواره به او توکل کنید.
      موفق باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما