امام باقر (علیه السلام) در رابطه با دعای بهاء که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می شود، فرمودند: اگر مردم می دانستند که این دعا چه عظمتی نزد خداوند دارد و اگر می دانستند که این دعا با چه سرعتی به اجابت می رسد، برای دستیابی به آن، با یکدیگر به جنگ بر می خواستند، هر چند با شمشیر!

بسم الله الرحمن الرحیم

اقامۀ نماز، عامل اقامۀ دین

اقامۀ نماز، با خواندن آن تفاوت دارد.

خواندن نماز و تداوم بر ان، عملی است واجب که از اوصاف مؤمنان شمرده شده است: «وَ الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلَواتِهِمْ یُحافِظُون»[۱]

اما مهمتر از خواندن نماز، اقامۀ و بر پاداشتن نماز است که از اوصاف تقوا پیشگان به شمار آمده است.

بر پاداشتن حقیقت و روح نماز به این است که گذشته از جنبۀ فقهی نماز، و گذشته از تصویر مفاهیم اذکار نماز در ذهن، پیام اصلی آن، در محدودۀ روح نمازگزار وارد شود و در رفتار و سیرۀ او جلوه گر شود. تا حقیقت چیزی که در قرآن مجید، به عنوان ناهی از فحشا و منکر و به رعنوان علاج و شفای درد انسان است، در متن جامعۀ بشری متمثل گردد.  

دین الهی با خطوط کلی خود، انسان ها را به «قیام به قسط» و قیام برای خدا فرا می خواند: « لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط»[۲]

و کعبه که از مظاهر دین است، برای قیام انسان هاست: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّه»[۳]

و انسان قائم و به پا خاسته کسی است که همۀ عوامل سقوط را در عقیده و اخلاق و عمل، از حریم وجود خویش دور سازد.

چنین انسانی می تواند به نماز که ستون دین است، ایستادگی ببخشد و چنین نمازی است که درجات برتر قیام را برای انسان فراهم می کند؛ زیرا نماز برپا است که مانع فحشا و منکر است: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر»[۴]

و انسان را از بی قراری در هنگام سختی و نداری و از انحصار طلبی و بخل در هنگام توانگری نجات می بخشد: «إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً * إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً * وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً * إِلاَّ الْمُصَلِّینَ»[۵]

ولی نماز افتاده، به سقوط در دوزخ نیز سازگار است: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ * الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»[۶]

(برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۲، ص۱۶۵ ـ ۱۶۶)


[۱] . مؤمنون، ایۀ۹٫

[۲] . حدید، آیۀ۲۵٫

[۳] . سبأ، آیۀ۴۶٫

[۴] . عنکبوت، ایۀ۴۵٫

[۵] . المعارج، آیات ۱۹ ـ ۲۲٫

[۶] . ماعون، آیۀ ۴ و ۵٫ 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • کاربران حاضر: 5
  • بازدید امروز: 2765
  • بازدید هفته: 34507
  • بازدید ماه: 143103
  • بازدید سال: 1667932
  • تاریخ به‌روزشدن سایت: خرداد ۸, ۱۳۹۶
عکس های متنوع تصادفی