×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

پرسش قرآنی/ آیا تردید کافران در قرآن، منافاتی با تردید ناپذیری آن ندارد؟!

بسم الله الرحمن الرحیم

ریب کافران در مورد قرآن منافاتی باتردید ناپذیر بودن قران ندارد.

خداوند از یک سو، هرگونه شکی را از ساحت قرآن و قیامت نفی می کند و از سوی دیگر، سخن از شک کافران و منافقان دربارۀ قرآن و قیامت به میان می آورد.

«وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا»[۱]

«إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِنَ الْبَعْث»[۲]

آیا میان این دو گروه آیه، منافاتی وجود دارد؟!

در حقیقت، منافاتی میان این دو گروه آیه نیست؛ زیرا در آیات “نفی ریب” سخن از آن است که زمینۀ شک و تردید در قرآن و قیامت نیست و در آیات اثبات ریب، خواستگاه آن را قلب بیمار کافران می داند: «وَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ في‏ رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُون»؛ «و دلهايشان با شكّ و ترديد آميخته است آنها در ترديد خود سرگردانند.»[۳]

پس قرآن شک بردار نیست و  منشأ شک کافران و منافقان، دل بیمار و چشم نابینای آنان است.

همان گونه که در نور آفتاب جای تردیدی نیست و شخص نابینا بر اثر کوری خود، در وجود آن تردید می کند: «بَلِ ادَّارَكَ عِلْمُهُمْ فِي الآخِرَةِ بَلْ هُمْ في‏ شَكٍّ مِنْها بَلْ هُمْ مِنْها عَمُونَ»؛ «آنها [مشركان‏] اطلاع صحيحى درباره آخرت ندارند، بلكه در اصل آن شكّ دارند بلكه نسبت به آن نابينايند!»[۴]

توجه:

برخی از مفسران «لا» در «لا ریب فیه» را لای نفی صحت گرفته اند و در معنای آیه گفته اند: «شایسته نیست در قرآن شک کنید؛ زیرا در آن ابهامی نیست»[۵]

برخی دیگر نیز آن را به معنای لای نهی گرفته اند و گفته اند: «نباید در قرآن شک کنید.» عصیان کافران و منافقان هم منافاتی را نهی تشریعی ندارد.[۶]

اما ما آن را به معنای لای نفی جنس گرفتیم و معنایش این است که: «جنس شک در قرآن راه ندارد».

(برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۲، ص۱۳۷ و ۱۳۸)


[۱] . بقره، آیۀ۲۳٫

[۲] . حج، آیۀ۵٫

[۳] . توبه، آیۀ۴۵٫

[۴] . نمل، آیۀ۶۶٫

[۵] . تفسیر کبیر، ج۲، ص۲۱٫

[۶] . نقل در مجمع البیان، ج۱، ص۱۱۸٫ 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question