×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

 بسم الله الرحمن الرحيم

بازدید کنندۀ محترم سؤالات خود از مدیر سایت را در کانال تلگرامی مطرح فرمایید.

سؤال: معناي لا اكراه في الدين چيست؟

راه دین جواب: خداوند متعال در قرآن کريم فرموده است: «لا إکراه في الدين» يعني اجباري در دين نيست.در صورتي که در احکام شرعي ما اگر کسي از دين اسلام روي گردان شد و خود را مسلمان ندانست مرتد شمرده شده و قواين جزايي سختي در انتظارش است. حال چگونه مي­ توان اين دو موضوع رابا هم جمع کرد.

براي روشن شدن جواب بايد توجه داشت که آيه­ ي شريفه ­ي «لا إکراه في الدين» در قرآن کريم ادامه ­اي هم دارد که توجه به مابقي آيه که در حکم علت براي عدم اجبار در دين است، خود پاسخ گوي جواب اين اشکال است. در سوره­ ي مبارکه ­ي بقره آيات ۲۵۶ و ۲۵۷ آمد است:

 لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ  در قبول دين اكراهى نيست زيرا كه راه رشد از راه گمراهى آشكار شده است پس هر كس به طاغوت كافر شود و به پروردگار ايمان آورد، به دستاويز محكمى چنگ زده كه گسستن در آن وجود ندارد و خدا شنوا و آگاه است.

اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ. خداوند سرپرست آنانى است كه ايمان آورده ‏اند. آن ها را از تاريكي ها به عالم روشنايى خارج مى ‏سازد و آنانى كه كافر شدند، سرپرست آن ها طاغوت است. آن ها را از عالم روشنايى به تاريكي ها خارج مى‏ سازد و اين ها هستند كه ياران آتش بوده و براى هميشه در آن مى ‏مانند.

در اين آيات شريفه از دو مطلب مهم پرده برداري شده است:

۱ ـ انسان همانند ديگر مخلوقات مختار است و مجبور آفريده نشده است.

۲ ـ خداوند با اعطاي عقل و فرستادن رسول، راه هدايت و گمراهي را به بشر نشان داده است و به او گفته است که هر کس راه هدايت را در پيش گيرد به ريسمان محکم الهي دست يافته و در آخرت رستگار خواهد بود و هر کس در راه ضلالت افتد در جاده­ هاي تاريکي و گمراهي مي­ افتد و از اهل دوزخ خواهد بود.

با در نظر گرفتن اين دو مطلب مي ­توان نتيجه گرفت که: مختار بودن انسان در پذيرش دين، بدان معنا نيست که از پذيرش دين­ حق سر باز زند. همچنان که مختار بودن انسان در حفظ جان و سلامتي خود، بدان معنا نيست که جايز باشد خودکشي کند يا در حفظ سلامتي خود کوتاهي نمايد.

به عبارت دیگر، این آیۀ شریفه ناظر به اختیار تکوینی انسان در “پذیرش”، یا “عدم پذیرش” دستورات دینی است. و همین اختیار است که دینداری او را ارزشمند، و بی دینی وی را نکوهیده می کند. اما همین انسان، از نظر تشریعی مختار نیست و اجازه ندارد که به احکام الهی پشت کند. به همین دلیل است که اگر کسی به شریعت دینی پشت کند و از عبادت خداوند روی گردان شود، مورد سرزنش قرار می گیرد و عقوبت تلخی در انتظارش خواهد بود. در همین راستا است که خداوند متعال دستور می دهد دیگران را امر به معروف کنید و به آن ها دستور دهید که از کارهای منکر دست بردارند.

مثال: تمامی کسانی که رانندگی می کنند، دارای اختیار هستند و در اختیار خود، مُکره نیستند. یعنی می توانند تخلف کنند و می توانند تخلف نکنند: (لا اکراه فی الدین) اما در عین حالی که اختیار دارند، شرعا و عقلا اجازۀ تخلف ندارند. و قانون، این حق را برای خود قائل است که متخلف را مجازات کند.

در مسائل دینی و عقیدتی هم موضوع از همین قرار است. هر انسانی آزاد است که راه و روش زندگی خود را انتخاب کند و در انتخاب راه و روش زندگی، از کسی سلب اختیار نشده است: (لا اکراه فی الدین) اما این حق انتخاب، بدان معنا نیست که اجازه داشته باشند از پذیرش قوانین الهی سر باز زنند. به همین دلیل است که در همین قرآن کریم، در کنار صحبت از «لا اکراه فی الدین»، یک سری قوانین جزایی هم برای متخلفین بیان می شود و در آیات زیادی هم به متخلفین، وعدۀ عذاب الهی داشته می شود. 

پس انسان در انتخاب دین خود اختیار دارد، اما حق اشتباه ندارد، و حق ندارد دینی را بر خلاف دین حق انتخاب کند. علتش هم این است که خدای متعال راه هدایت را از راه گمراهی آشکار کرده: «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» و با وجود تبیین خداوند، راهی برای انحراف از صراط مستقیم باقی نمی ماند.  

  1. خانم

    معني اللهم لبيك ،يا لبيك اللهم چي ميشه؟آيامعني درباره قبولي توبه است يا قدم در راه خدا، خواب ديدم شخصي از طرف پيامبر آمد وبه من گفت اگر اين كلمه رو۱۰ بار بگم خدامنو بخشيده اين خواب رووقتي ديدم كه همش در حال توبه واستغفار بودم

    • احمد نباتی

      مفهومش این است که خود را مطیع خداوند کردیم و به دستورهای الهی لبیک گفتیم و آن ها را با تمام وجود، پذیرفتیم.

  2. خانم

    سلام من خواب های زیادی از امامان علیه السلام دیدم اشکال دارد اگردر این سایت تعریف کنم؟

    • احمد نباتی

      سلام / با توجه به این که فرصت پاسخگویی زیادی ندارم، از ذکر خواب ها خودداری کنید.

  3. زهرا

    متشکرم از مطالب خیلی زیباتنون
    امید وارم با این مطالب زندگی خیلی ها عوض شه

  4. ستاره

    سلام.مطلب خوبی بود.خداقوت

  5. علی

    واقعا مرسی از بابت این مطلب حالم بهتر شد مرسی

  6. علی

    خیلی عالی

  7. علی

    من چهار ساله از خدا یه حاجت میخوام صد در صد هم مطمئنم صلاحم در آن است،ولی نمیدونم چرا بر آورده نمیشه؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • احمد نباتی

      سلام بر شما
      تماس بگیرید تا بعد از پرسش سؤال هایی، تلفنی خدمتتون عرض کنم.
      ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳ ـ بعد از ظهرها

  8. رقیه

    لا اکراه فی الدین چه ربطی به اصول و فروع دین دارد؟لطفا سریع جواب مرا بدهید!!!

  9. بیتا

    ممنون از مطلبتون . خیلی ها سعی میکنن از طریق عبارت لا اکراه فی الدین و گفته های بعدی قرآن راجب مجازات کسایی که از دین رو برگردوندن بگن قرآن تناقض و ناسازگاری داره پس دروغه . به همین دلیل اومدم تحقیق کنم مفهوم این عبارت قرآنی چیه. ممنون از مطلب خوبتون.

  10. حسام بایمانی

    حاج احمد؛ دمت گرم
    ترکوندی…
    در حال جدل با گمراه شدگان بودیم که در دفاع از این آیه شریفه توانم نچربید!!!
    به ناچار به میدان گوگل رفته و پرس پرسان…؟؟
    وبگه شما را دادند …
    و با نیزویی که از پاسخ شما به من نائل شد توانستم پیروز نبرد شده و دلی از جگر و قلوه آنها در آورده و میل نمودم.
    وین حال که من را نیز منقلب کرده و با تأمل به اعمال خود چه کوتاهی هایی در اعمال خود یافتم!!!
    آقا قربانت
    خواستیم تشکر کنیم..
    عجلو بصلاة

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question