بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

 بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال: معنای لا اکراه فی الدین چیست؟

راه دین جواب: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «لا إکراه فی الدین» یعنی اجباری در دین نیست.در صورتی که در احکام شرعی ما اگر کسی از دین اسلام روی گردان شد و خود را مسلمان ندانست مرتد شمرده شده و قواین جزایی سختی در انتظارش است. حال چگونه می­ توان این دو موضوع رابا هم جمع کرد.

برای روشن شدن جواب باید توجه داشت که آیه­ ی شریفه ­ی «لا إکراه فی الدین» در قرآن کریم ادامه ­ای هم دارد که توجه به مابقی آیه که در حکم علت برای عدم اجبار در دین است، خود پاسخ گوی جواب این اشکال است. در سوره­ ی مبارکه ­ی بقره آیات ۲۵۶ و ۲۵۷ آمد است:

 لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ  در قبول دین اکراهى نیست زیرا که راه رشد از راه گمراهى آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کافر شود و به پروردگار ایمان آورد، به دستاویز محکمى چنگ زده که گسستن در آن وجود ندارد و خدا شنوا و آگاه است.

اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ. خداوند سرپرست آنانى است که ایمان آورده ‏اند. آن ها را از تاریکی ها به عالم روشنایى خارج مى ‏سازد و آنانى که کافر شدند، سرپرست آن ها طاغوت است. آن ها را از عالم روشنایى به تاریکی ها خارج مى‏ سازد و این ها هستند که یاران آتش بوده و براى همیشه در آن مى ‏مانند.

در این آیات شریفه از دو مطلب مهم پرده برداری شده است:

۱ ـ انسان همانند دیگر مخلوقات مختار است و مجبور آفریده نشده است.

۲ ـ خداوند با اعطای عقل و فرستادن رسول، راه هدایت و گمراهی را به بشر نشان داده است و به او گفته است که هر کس راه هدایت را در پیش گیرد به ریسمان محکم الهی دست یافته و در آخرت رستگار خواهد بود و هر کس در راه ضلالت افتد در جاده­ های تاریکی و گمراهی می­ افتد و از اهل دوزخ خواهد بود.

با در نظر گرفتن این دو مطلب می ­توان نتیجه گرفت که: مختار بودن انسان در پذیرش دین، بدان معنا نیست که از پذیرش دین­ حق سر باز زند. همچنان که مختار بودن انسان در حفظ جان و سلامتی خود، بدان معنا نیست که جایز باشد خودکشی کند یا در حفظ سلامتی خود کوتاهی نماید.

به عبارت دیگر، این آیۀ شریفه ناظر به اختیار تکوینی انسان در “پذیرش”، یا “عدم پذیرش” دستورات دینی است. و همین اختیار است که دینداری او را ارزشمند، و بی دینی وی را نکوهیده می کند. اما همین انسان، از نظر تشریعی مختار نیست و اجازه ندارد که به احکام الهی پشت کند. به همین دلیل است که اگر کسی به شریعت دینی پشت کند و از عبادت خداوند روی گردان شود، مورد سرزنش قرار می گیرد و عقوبت تلخی در انتظارش خواهد بود. در همین راستا است که خداوند متعال دستور می دهد دیگران را امر به معروف کنید و به آن ها دستور دهید که از کارهای منکر دست بردارند.

مثال: تمامی کسانی که رانندگی می کنند، دارای اختیار هستند و در اختیار خود، مُکره نیستند. یعنی می توانند تخلف کنند و می توانند تخلف نکنند: (لا اکراه فی الدین) اما در عین حالی که اختیار دارند، شرعا و عقلا اجازۀ تخلف ندارند. و قانون، این حق را برای خود قائل است که متخلف را مجازات کند.

در مسائل دینی و عقیدتی هم موضوع از همین قرار است. هر انسانی آزاد است که راه و روش زندگی خود را انتخاب کند و در انتخاب راه و روش زندگی، از کسی سلب اختیار نشده است: (لا اکراه فی الدین) اما این حق انتخاب، بدان معنا نیست که اجازه داشته باشند از پذیرش قوانین الهی سر باز زنند. به همین دلیل است که در همین قرآن کریم، در کنار صحبت از «لا اکراه فی الدین»، یک سری قوانین جزایی هم برای متخلفین بیان می شود و در آیات زیادی هم به متخلفین، وعدۀ عذاب الهی داشته می شود. 

پس انسان در انتخاب دین خود اختیار دارد، اما حق اشتباه ندارد، و حق ندارد دینی را بر خلاف دین حق انتخاب کند. علتش هم این است که خدای متعال راه هدایت را از راه گمراهی آشکار کرده: «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» و با وجود تبیین خداوند، راهی برای انحراف از صراط مستقیم باقی نمی ماند.  

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

15 پاسخ به سؤالات اعتقادی (۹) معنای لا اکراه فی الدین چیست؟

  • خانم

    معنی اللهم لبیک ،یا لبیک اللهم چی میشه؟آیامعنی درباره قبولی توبه است یا قدم در راه خدا، خواب دیدم شخصی از طرف پیامبر آمد وبه من گفت اگر این کلمه رو۱۰ بار بگم خدامنو بخشیده این خواب رووقتی دیدم که همش در حال توبه واستغفار بودم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۲۹م, ۱۳۹۳ ۲۱:۳۷:

    مفهومش این است که خود را مطیع خداوند کردیم و به دستورهای الهی لبیک گفتیم و آن ها را با تمام وجود، پذیرفتیم.

    [پاسخ]

  • خانم

    سلام من خواب های زیادی از امامان علیه السلام دیدم اشکال دارد اگردر این سایت تعریف کنم؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۳۰م, ۱۳۹۳ ۰۷:۵۸:

    سلام / با توجه به این که فرصت پاسخگویی زیادی ندارم، از ذکر خواب ها خودداری کنید.

    [پاسخ]

  • متشکرم از مطالب خیلی زیباتنون
    امید وارم با این مطالب زندگی خیلی ها عوض شه

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ بهمن ۲۸م, ۱۳۹۳ ۱۸:۰۱:

    عاقبت به خیر باشید.

    [پاسخ]

  • ستاره

    سلام.مطلب خوبی بود.خداقوت

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۲۳م, ۱۳۹۴ ۲۱:۲۸:

    سلام.
    عاقبت به خیر باشید.

    [پاسخ]

  • علی

    واقعا مرسی از بابت این مطلب حالم بهتر شد مرسی

    [پاسخ]

  • علی

    من چهار ساله از خدا یه حاجت میخوام صد در صد هم مطمئنم صلاحم در آن است،ولی نمیدونم چرا بر آورده نمیشه؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۷م, ۱۳۹۴ ۱۷:۲۲:

    سلام بر شما
    تماس بگیرید تا بعد از پرسش سؤال هایی، تلفنی خدمتتون عرض کنم.
    ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳ ـ بعد از ظهرها

    [پاسخ]

  • رقیه

    لا اکراه فی الدین چه ربطی به اصول و فروع دین دارد؟لطفا سریع جواب مرا بدهید!!!

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۵م, ۱۳۹۴ ۲۲:۳۱:

    سؤال شما مفهوم نیست.

    [پاسخ]

  • بیتا

    ممنون از مطلبتون . خیلی ها سعی میکنن از طریق عبارت لا اکراه فی الدین و گفته های بعدی قرآن راجب مجازات کسایی که از دین رو برگردوندن بگن قرآن تناقض و ناسازگاری داره پس دروغه . به همین دلیل اومدم تحقیق کنم مفهوم این عبارت قرآنی چیه. ممنون از مطلب خوبتون.

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 1765
  • بازدید دیروز: 4869
  • بازدید سال: 1658258
  • کل نوشته‌ها: 1275
  • کل دیدگاه‌ها: 3812
عکس های متنوع تصادفی