×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

پاسخ به شبهه ای در مورد کشتی و طوفان حضرت نوح علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس پاسخگو: احمد نباتی
پاسخ به شبهه مطرح شده در رابطه با طوفان نوح علیه السلام

۱ ـ تمام آن چه که در متن شبهه آمده اعم از زمان ساخت کشتی، عمر نوح در آن دوره، مسافران کشتی نوح و شمار حیوانات، میزان غذای حمل شده برای آنان و نام و چگونگی ادامه حیات فرزندان نوح همگی برگرفته از تورات است و با فرض درستی این شبهات و پذیرش مخالفت آن ها با واقعیت های علمی، تنها یهودیان باید پاسخگوی آن باشند، نه مسلمانانی که قائل به تحریف تورات هستند!

۲ ـ نظر به این‌که هدف قرآن از بیان سرگذشت اقوام پیشین، بیان نکته‌‏هاى تربیتى و عبرت آموزی است؛ از این‌رو در بسیاری از موارد به بحث‌های جانبی نپرداخته است؛ مثلاً در بیان ماجرای اصحاب کهف ضمن بیان اختلاف در شمار آنان، به تعداد آن تصریح نکرده است، و در بحث طوفان نوح نیز به جهانی بودن و یا نبودن آن تصریح ننموده و به جزئیات آن اشاره نشده است.

۳ ـ این نکته قابل توجه است که طوفان نوح به عنوان مجازات آن قوم سرکش بود، و ما هیچ دلیلى در دست نداریم که دعوت نوح به سراسر زمین رسیده باشد، اصولاً با وسائل آن زمان رسیدن دعوت یک پیامبر(در عصر خودش) به همه نقاط، بسیار بعید به نظر مى‏رسد. (تفسیر نمونه، ج ‏۹، ص ۱۰۳)

۴ ـ حمل حیوانات در کشتى ممکن است به خاطر این باشد که در آن قسمت از زمین، نسل حیوانات قطع نگردد، بویژه این‌‌که در آن روز نقل و انتقال حیوانات از نقطه‌‏هاى دوردست کار آسانى نبود.

۵ ـ طبق روایت امام رضا علیه السلام: تعداد افراد داخل کشتی هشتاد نفر بودند. (علل الشرائع، ج ‏۱، ص ۳۰)

۶ ـ طبق روایت امام صادق علیه السلام: طول کشتى هزار و دویست ذراع (حدود ۶۰۰ متر) بود، و پهناى آن هشتصد ذراع (حدود ۴۰۰ متر)، و بلندى آن هشتاد ذراع (حدود ۴۰ متر) بود. طبق روایت ابن عباس: این کشتی دارای سه طبقه بود؛ طبقه زیرین جای جانوران درنده، طبقه وسط جای پارپایان و طبقه بالا جای نوح و همراهان او بود. و غذاها را هم در همانجا نگهداری می کردند.

۷ ـ مدت طوفان چهل شبانه روز بود و نقل های مختلف تاریخی در مورد مدت فروکش کردن آب و پیاده شدن اهل کشتی، از هفت شبانه روز تا سیزده ماه متفاوت است. به همین جهت حداقل مدت حضور در کشتی ۴۷ شبانه روز می باشد. لازم به ذکر است که دستور بلعیده شدن آب توسط زمین به امر الهی صادر شد؛ لذا فرورفتن آن در مدت اندک جای تعجب و شگفتی نیست: يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ (سوره هود، ۴۴)

۸ ـ عمق آب در متون تاریخی از ۷ متر تا ۴۰ متر بیان شده، که ممکن است بر اساس تفاوت در سطح زمین باشد. لازم به ذکر است که در هیچ جایی نیامده است که عمق اب با توجه به بالاترین نقطه روی زمین (قله اورست) است و اصولا اگر آب روی زمین به قدری بالا بیاید که هفت متر از اورست بالا برند، از نظر عرفی هیچ عاقلی نمی گوید عمق این آب هفت متر است!

توجه: در قرآن کریم آمده است که حتی کوه ها هم برای کافران جای امنی نبود؛ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ (سوره هود، ۴۳) این مطلب لزوما بدان معنا نیست که کوه ها هم غرق آبه شدند. بلکه می تواند بدان معنا باشد که وقتی عذاب الهی رسید کفاری که به کوه پناه آورده بودند با  طوفان و سیلاب از روی کوه ها به پایین رانده شده و به داخل آب افتادند.

۹ ـ طوفان نوح از یک سو عذاب برای گناه کاران و از سوی دیگر معجزه ای الهی برای نجات یافتگان بود. اصل این طوفان هیچ گونه بعد عقلی ندارد؛ هر چند که ممکن است نسبت به برخی از جزئیات آن ابهام هایی در ذهن انسان وجود داشته باشد. این ابهام ها یا از باب عدم آگاهی کامل نسبت به جزئیات تاریخی طوفان است و یا از جهت معجزه بودن موضوع نجات اهل کشتی و منطبق نبودن آن با علل و عوامل طبیعی و عادی بشری است. (همانند سایر معجزات انبیای الهی) که در هر دو صورت لطمه ای به اصل موضوع نخواهد خورد.

لازم به ذکر است که حضرت نوح ـ علیه السلام ـ این کشتی را قدرت اسم اعظم الهی به پیش می برد: بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا (سوره هود، ۴۱)  و همین مطلب گویای وجود نیرویی غیرطبیعی (معجزه و رحمت الهی) در هدایت کشتی، و نگهداری از نوح و همراهان وی است: فَنَجَّيْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ‌ (سوره یونس، ۷۱)

۱۰ ـ معجزه به معنای عجز انسان های عادی (با تمام دانش و تجربه شان) از ارائۀ همانند آن است. و مقایسۀ معجزات پیامبران الهی با علوم و تجربیات بشری کاری نادرست و غیرمعقول است؛ مثل این که بگوییم: چون نمی توانیم زنده شدن مردگان توسط عیسای مسیح را با علم ثابت کنیم؛ پس نمی توانیم آن را بپذیریم!!  و یا اینکه بگوییم: چون نمی توانیم شکافته شدن دریا با عصای موسای کلیم را با تجربیات بشری اثبات کنیم، پس آن را خرافه ای بیش نمی دانیم!! و يا اين كه بگوییم: خدایا نمی توانستی قوم موسی را به گونه ای از دست فرعون نجات دهی که این اشکال ها نداشته باشد و مردم راحت تر باور کنند؟! پر واضح است که چنین سخنانی تنها منطق افرادی است که همواره با تمام انبیای الهی و ره آوردهای آنان سر ستیز داشته و دارند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی فروگزاری نمی کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question