×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال از آقا آرش

سلام / می خواستم بدونم قضیه این روزه خواری چیست بعضی مواقع شاهد هستیم که متاسفنه برخورد بسیاری بدی با جوانان میشود در سوال
سؤال۴۳: آیا کسی که از روی عمد و در ملأ عام، روزه خواری می­ کند، تعزیر دارد؟
همه­ ی مراجع: افزون بر قضا و کفاره، تعزیر نیز دارد که مقدار آن، برای بار اول و دوم ۲۵ تازیانه است و به نظر عده­ ای، اندازه­ ای برای آن مشخص نشده و با نظر و تشخیص حاکم شرع تعیین می ­گردد. اگر بعد از تعزیر اوّل و دوم، برای مرتبه ­ی سوم روزه خواری کند، حکمش قتل است.
خوب این درست اما کسی که روزه نیست یعنی روزه نگرفته نمیشود به او اتهام روزه خواری زد چون اصلا روزه نبوده مگر در قران نیست لا اکراه فی الدین شاید یک نفر مسیحی باشید ویا اصلا کافر و و به روزه اعتقادی نداشته باشه اما متاسفانه برای این عده تفاوتی نداره که شخص روزه باشد یا نباشد و با او برخورد میکنند البته این راهم باید یادواور شد که انسان های هستن که اخلاق را رعایت میکنن و به تذکر بسنده میکنن صحبت من با اون کسایی هستش که به اسم دین رفتارهایی میکنند که در شان اسلام نیست رفتارهای متهجر منزجر کننده ایا اینها باعث نمیشود که جوان ها از دین فراری شوند ممنون میشم جواب دهید میخواهم روشن شوم و حقیقت را بدانم نظر به این ایه که میفرماید لا اکراه فی الدین انسان باید مختار باشد وخودش بخواهد

جواب

سلام بر شما

در جواب به سؤالات شما مطالبی را مطرح می کنم:

۱ ـ اگر کسی از روی عمد روزه نگیرد، گناه کبیره کرده، اما تعزیزی ندارد. تعزیر برای کسی است که در ملأ عام روزه خواری می کند. چنین شخصی علاوه بر آن که روزه نمی گیرد، با رفتارش حرمت دین خدا را می شکند و به احکام الهی دهن کجی می کند. 

۲ ـ این تعزیر، در رابطه با هر کسی نیست. در رابطه با کسی است که اولا: مسلمان باشد و ثانیا: عذر شرعی نداشته باشد؛

بنابراین، اگر کسی در دین اسلام  نباشد، طبیعتا تکلیفی هم در قبال ماه رمضان ندارد و توبیخ هم نمی شود. همچنین اگر کسی مسافر باشد و یا این که بیمار و سالخورده باشد، به خاطر روزه خواری در ملأ عام تعزیر نمی شود. (هر چند که رفتارش خلاف اخلاق است و باید احترام احکام الهی و احترام سایر روزه دارها را رعایت کند.) 

۳ ـ موضوع بعدی، آیۀ «لا اکراه فی الدین» است. برخی از مردم، افراد تفسیر درستی از این ایه نمی دانند و به جای مراجع هبه تفاسیر، آن را به صورت ذوقی و سلیقه ای تفسیر می کنند. توجه داشته باشیم که قرآن کریم، مجموعه ای واحد است که در تفسیر آیات آن باید مجموع قرآن را مد نظر قرار داد. اگر تفسیر آیۀ شریفه، به معنای آن باشد که در دین هیچ اجباری نیست  و هر کسی اجازه داشته باشد هر کاری دوست داشت انجام دهد، پس چرا قرآن کریم دستور می دهد که (مثلا) به زنا کار حد شرعی بزنید؟! چرا خدای متعال به گناه کاران وعدۀ عذاب می دهد و چرا خدای متعال دستور می دهد که از دستورات او و پیامبر اطاعت کنیم؟! 

وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً؛ هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند، اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند، به گمراهى آشكارى گرفتار شده است (سورۀ احزاب، آیۀ۳۶) 

تمام این مطالب نشان می دهد که تفسیر آیۀ شریفه،چیز دیگری است. برای آگاهی از تفسیر آیه، به اینجا مراجعه کنید. 

موفق باشید. 

  1. ارش

    ممنون
    اين موضوع رو نميدونستم
    ـ اگر کسی از روی عمد روزه نگیرد، گناه کبیره کرده،

  2. ارش

    ببخشيد باز سوال ميكنم درباره اين موضوع شما خيلي جامع توضيح داديد ممنون
    در مورد كسي كه مسلمان زاده هست اما به روزه گرفتن اعتقاد نداره يا نماز خواندن
    حقيقتا من نوعي كه نميتونم اون رو مجبور كنم به روزه گرفتن يا نماز خواندن يا اين مسئله كلا قضيش فرق ميكنه؟ توضيح بديد ممنون ميشم خدا اجرتون بده

    • احمد نباتی

      سلام بر شما
      روزه از واجباتی است که در میان تمامی مسلمانان قطعی و مسلّم است و از ضروریات دین شمرده می شود.
      با فتوای شیعه و سنی، اگر کسی منکر ضروری دین شود، مرتد است.
      البته به شرطی که به ضروری بودن آن آگاه باشد و از ر وی عناد آن را نپذیرید. وگرنه کسانی که از روی ناآگاهی، منکر آن می شوند، یا کسانی که تحت تأثیر شبهه های دیگران حرف هایی می زنند و با مقداری صحبت از نظر نادرست خود عدول می کنند، مرتد نیستند.
      برخی افراد هم روزه را قبول دارند و منکر آن نیستند، منتهی از روی تنبلی یا هر دلیل دیگری روزه نمی گیرند. این گونه اشخاص مرتد نیستند، بلکه مسلمان گناه کار هستند.
      اما در خصوص سؤالتون!
      باید در ابتدا ببینیم که چرا روزه نمی گیره.
      علت و چرایی آن کمک زیادی می کند تا روش درست گفتگو با او را پیدا کنیم.
      آیا شبهه هایی در موررد روزه ذهنش را مشغول کرد؟
      ایا از ثمرات ـ مادی و معنوی روزه ـ آگاهی ندارد؟
      آیا از روی تنبلی است که این حرف ها را می زند؟
      آیا گناهانی انجام داده که تاریکی آن ها مانع روزه داری اوست؟
      ایا فکر می کند روزه اش مقبول درگاه الهی نیست؟
      آیا پدر و مادر سخت گیری داشته اند؟
      و …
      به هر حال چنین افرادی نیاز به یک گفتگوی مشاوره ای دارند. تا در فرایند مشاوره مشخص شود که مشکل اصلی آن ها چیست و چرا از روزه، روی گردان شده اند.
      می تونید بفرمایید (بعد از هماهنگی پیامکی) با بنده تماس بگیره. ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳
      موفق باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question