بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال از خانم شیوا

(ادامه از اینجا) … اما برای من هم سوالی در این زمینه همیشه وجود داشته.مگر نه اینکه خداوند می فرمایند این دنیارو خلق نکردم مگر برای پنج تن آل عبا؟پس خدا با اختیار خود آل پیامبر رو طاهر کردن و ماهارو بنده های عادی و خطاکار قرار دادند.اینطور نیست؟یعنی خدا به ائمه ی معصومین عنایت ویژه ای رو دارند که به ماها این نگاهو نداشتند

جواب

سلام بر شما

بله درست است. خدای متعال به ائمۀ معصومین (علیه السلام) عنایت ویژه ای دارد. عنایتی که به هیچ شخص دیگه ای نداشته است.
در زیارت جامعۀ کبیره آمده است: «آتَاکُمُ اللَّهُ مَا لَمْ یُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعَالَمِینَ »؛ «خداوند به شما چیزی داده که به احدی از عالمین نداده است»
حال علتش چیست که خدای متعال آن ها را برگزیده کرده؟! جواب این پرسش، کاملا مشخص نیست. اما به توجه به این که خدای متعال حکیم است و کاری را بدون جهت انجام نمی دهد، حتما علتی در این انتخاب وجود دار د

در زیارت جامعۀ کبیره آمده است: «اصْطَفَاکُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاکُمْ لِغَیْبِه‏»؛ «خداوند شما را برگزیده است، با علم خود (یعنی می دانسته که شما  قابل برگزیده شدن هستید) و شما را انتخاب نمود از جهت اسرار خود (از جهت اموری به از نگاه دیگران غایب هستند) 

بنابراین:

اولا: برگزید شدن چهارده معصوم به جهت علمی بوده که خداوند از آن ها داشته.

ثانیا: علت واقعی انتخاب آن ها، امری غیبی است که ما از آن بی خبر هستیم. 

درست است که چهارده معصوم (علیهم السلام) معصوم از خطا و گناه هستند، اما بار سنگینی بر دوش آن هاست که هیچ شخص دیگری نمی تواند آن را تحمل کند. حتی اگر خداوند ـ بدون در نظر گرفتن قابلیت موجودی ـ به او عصمت می داد، آن موجود با وجود دارا بودن از عصمت، هرگز نمی توانست از عهدۀ مسئولیت بزرگش به در آید.

پس عصمت معصومین (علیهم السلام)، مسبوق به قابلیتی است که در خود آن ها وجود داشته، و خدای متعال در علم ازلی و ابدی خود از آن قابلیت اطلاع داشته  و آن ها را برگزیده کرده است.  

مطلب دیگر:

برخی بر این گمان هستند که چون خدای متعال آن ها را برگزیده و ما را به صورت انسان هایی عادی خلق کرده، کاری خلاف عدالت انجام داده و به ما ظلم کرده است!
این مطلب، حاکی از نگرش نادرست به خدای متعال و نعمت های اوست. معنای ظلم آن است که چیزی را در غیر جای خود قرار دهند، و حقی را از کسی که صاحب حق است سلب کنند. 

آیا ما حقی به گردن خداوند داشتیم، که از ما دریغ شده؟!
آیا ما طلبی از خداوند داشتیم، که به ما پرداخت نشده؟!
وقتی که همۀ ما موجودات ضعیفی هستیم که هر چه داریم همه از لطف و کرم خداوند است، و زمانی که هیچ حقی به گردن خداوند نداریم، طبیعتا باید به داشته های خود بیندیشیم و در قبال آن ها خود را مسئول سپاسگزاری و شکر بدانیم. نه این که به نداشته های خود فکر کنیم و با مقایسه کردن، نداشته های خود با داشته های دیگران، خداوند را ظالم بدانیم!

پس اگر ما انسان هایی عادی هستیم هیچ نقصی به عدالت خدای متعال وارد نمی شود، و او منزه از هر گونه عیب است. او می دانسته که ما ظرفیت تحمل بار عصمت را نداریم و طبیعتا چنین باری را ه مبر دوش ما قرار نداده است. اتفاقا اگر خدای متعال (با وجود ظرفیت اندکی که از ما سراغ دارد) بار عصمت را بر دوش ما می گذاشت، در این صورت به ما ظلم کرده بود. نه در صورت کنونی که بار ویژه ای را بر دوش ما گذاشته است!

توجه کنید که حضرت یونس، که پیامبر معصوم بود، ۳۳ سال در میان قوم خود به تبلیغ دین مشغول بود و جز استهزاء و ناروا چیزی نشنید. کدام یک از ما حاضر است که ۳۳ سال بدون ادعا تبلیغ کند، دشنام و ناسزا بشنون و خم به ابرو نیاورد؟! ایشان در نهایت مردم را نفرین کرد. منتهی یک نصفه روز، زودتر فضای مأموریت خود را ترک کرد و از میان قومش بیرون رفت. خدای متعال هم بر همین پیامبر معصوم غضب کرد و کاری کرد که در درل دل دیا، در شکم نهنگی گرفتار شود! و حتی بنا بود که تا روز قیامت در شکم آن نهنگ زندانی باشد. منتهی با تواضع و فروتنی مثال زدنی ، تسبیح خداوند را گفت و با اقرار به خطای خود، از آن غم و اندوه بزرگ نجات پیدا کرد. (جایگاه برتز، تکالیف برتر و سنگین تر را هم به همراه دارد. بنابراین، باید روزی هزاران بار خداوند را شکر کنیم که مسئولیتی بالاتر از توان ما به ما نداده. چرا که اگر داده بود، اندک خطایی کافی بود تا در قعر جهنم برویم و مشمول عذاب سخت الهی قرار گیریم) 

موفق باشید. 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.

14 پاسخ به پاسخ به سؤالات/ چرا خداوند به جای چهارده معصوم، ما را به آن مقام نرساند؟

  • شیوا

    ممنونم از پاسختون من قانع شدم منتها یه مطلبی هنوز برام جا نیافتاده.اینکه شما میگید خداوند ظرفیت معصومین رو نگاه کرده و با توجه به ظرفیت بالای اونها عصمت رو به اونها عطا کرده صحیحه اما موضوع اینه که خود خداوند به ما ظرفیت داده به یکی بیشتر به یکی کمتر.پس درواقع باز هم این خواست خدا بوده تا حضرات معصومین از ظرفیت بالایی برخوردار باشند.

    • پرسشی که مطرح کردید، سؤال مهمی است.
      شاید به همین دلیل باشد که در مورد اهل بیت (علیهم السلام) فرموده اند: وَ ارْتَضَاکُمْ لِغَیْبِه‏؛ خداوند با علم غیب خود، شما را برگزید.
      یعنی عامل واقعی انتخاب آن ها امری غیبی است که (ظاهراً) از دید و فهم ما مخفی مانده است.
      البته ظرفیت را خداوند به انسان می دهد، اما با توجه به حکیم بودن خداوند، این عطیه، بدون دلیل و بدون جهت نیست و ممکن است علت این عطیه، علمی است که خدای متعال از آیندۀ مخلوق و انتخاب هایش در دوراهه های هدایت و ضلالت دارد.

  • شیوا

    ممنونم از پاسخ شما.

  • نازنین کوثر

    باسلام…من تو یه کتابی میخوندم که همه انسانها ازحضرت آدم که اولین انسان بوده تاآخرین فردی که دراین دنیاخواهد بود..هممون قبلا تو عالم ذر (یعنی عالم ذرات) بودیم و زندگی کردیم وبه همین دلیله که(اگه شخصی که نمیشناسیم رو احساس میکنیم جایی دیدیم ،یعنی تو عالم ذر ممکنه کسی رو دیده باشیم که تواین عالم برامون آشنابیاد)
    خداوند همه رو بصورت یه ذره کوچک آفریده بودن که اونجا بهشون میگه من خدای شمام و باید منو اطاعت کنید…و اونجا مردم رو دو گروه میکنه و میگه که گروهی که میخوان منواطاعت و بندگی کنن به یه سمت بیان و گروهی که نمیخوان منو اطاعت کنن برن به سمت دیگه…و اونجا بوده که ۱۴ معصوم علیه السلام اولین نفراتی بودن که باسرعت به سمت خداوندمتعال میرن،و بعد از ۱۴ معصوم هرکسی که به سمت خداوندمیرفته که تو این دنیا میشن علماء دین و بعضی ها بودن که باسرعت کمتری میرن به سمت خداوند که میشن مردم عادی
    و اونهایی هم که باسرعت بیشتری به سمتی که خداوند رو اطاعت نمیکردن ،میرن-همون هایی بودن که گناهان زیادی رو تواین عالم(عالم ماده) انجام دادن،مثه یزید و فرعون و…
    یه مطلب جالب دیگه ای هم که خوندم این بوده که باسرعت کمتری به سمتی که طرف خداوند قرار داشت میرن،همونهایی هستن که تو این دنیا اولش گناهای زیادی انجام میدن ولی بعدش با یه تلنگری توبه میکنن وخداوند رو عبادت میکنن ،مثه نصوح
    واسه همینه که خداوندمتعال میگه که همه دنیا رو فقط بخاطر ۵تن آل عبا آفریدم (چون خداوند تو عالم ذر ..ذرات همه انسانها رو امتحان کرده و ۱۴معصوم علیه السلام اولین نفراتی بودن که از اون آزمایش خداوند سربلند بیرون اومدن )

    من این مطالب رو از کتاب ” عالم ذر ” خوندم،شماهم میتونید تهیه کنید و بخونید ،خیلی کتاب مفیدیه

  • نازنین کوثر

    حاج آقا ..اگه این مطالبی که خوندم درست باشن.. یه سوالی در ذهنم هست که هنوز. جوابی ازش نگرفتم
    فرشته ها هم تو عالم ذر زندگی کردن؟ …. یعنی از اونجایی که تقرب پیغمبر اکرم صلی الله نسبت به فرشته جبرئیل و میکائیل که فرشته های بزرگ خداوندمتعال هستن…بیشتره
    میشه استنباط کرد که تو عالم ذر …حضرت محمد صلی الله علیه وآله حتی قبل از فرشته جبرئیل به سمت خداوند درحرکت بوده؟

    • سلام بر شما
      در خصوص “عالم ذر” شش نظر وجود دارد و همۀ علما این روایت ها را به این شکل قبول ندارند. یکی از نظرها این است که “عالم ذر” عالم فطرت و عالم عقل است.
      برخی دیگر می گویند که خدای متعال انبیای الهی را خلق کرد و عالم ذر در واقع عالم میثاق است. همان میثاقی که قرآن کریم از آن یاد کرده است. سپس پیامبران الهی بعد از مبعوث شدنشان، از مردم عهد و پیمان می گیرند.
      فارغ از بحث “عالم ذر”، نکتۀ مهم آن است که جبرئیل و میکائل و سایر فرشتگان الهی، مقامی بس نازلتر از مقام چهارده معصوم (علیهم السلام) دارند.
      جهت مطالعه می توانید اینجا کلیک کنید.

  • نازنین کوثر

    باسلام خدمت حاج آقا و بیننده های سایت خوبتون
    خب پیامبر اکرم هم جزء۱۴ معصوم حساب میشه
    و ما در روایاتی که از شب معراج پیامبر به آسمان هفتم شنیدیم و خواندیم … دیدیم که جبرائیل که از بزرگترین فرشته های الهیه تاقسمتی از راه رو با پیامبر راهی کردند و بعد از مدتی دیگر نتونستند همراه پیامبر برن ( فکر کنم تا آسمان چهارم همراه پیامبر بودن و بعد ازآسمان چهارم یعنی ازآسمان چهارم تا آسمان هفتم دیگر نتوانستند پیامبر را همراهی کنند..) خب این نشانگر اینه که مقام حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) از جبرئیل امین بیشتر بوده
    و تاآنجایی که من شنیدم در آسمان چهارم جبرئیل به پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند که من بیشتر ازاین نمیتوانم جلوتر بیام چون بال هام میسوزن
    حاج آقا من ازصحت و سقم این روایات اطلاع دقیقی ندارم وفقط شنیده هام رو نوشتم
    اگه درگفتارمن خطاهایی میبینید ..ممنون میشم اصلاح کنید تامنم به اصل موضوع پی ببرم

    • سلام بر شما
      بله درست می فرمایید.
      جبرئیل امین، به گَرد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم می رسد. به همین دلیل وقتی وحی را برای پیامبر می آورد، همانند بنده ای در مقابل پیامبر می نشست
      امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «وقتی که جبرئیل خدمت پیامبر اکرم می رسید، همانند بنده ای در مقابل پیامبر می نشست و داخل نمیشد، مگر این که اجازه می گرفت»؛ «کَانَ جَبْرَئِیلُ ع إِذَا أَتَى النَّبِیَّ ص قَعَدَ بَیْنَ یَدَیْهِ قَعْدَةَ الْعَبِیدِ وَ کَانَ لَا یَدْخُلُ حَتَّى یَسْتَأْذِنَهُ»

  • نازنین کوثر

    باسلام
    حاج آقا شما در خصوص عالم ذر فرمودید که مقام فرشتگان الهی بیشتر از۱۴ معصوم علیهماالسلام هست(این مطلب رو کاملا قبول دارم که منزلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از امامان معصوم علیه اسلام بیشتره)
    و اونچه که از فرمایشات دوم شما استنباط کردم ..این بود که منزلت فرشتگانی مثل جبرئیل و میکائیل ازپیامبراکرم صلی الله علیه وآله بیشتره
    همه این مطالب درست..اما من توجیه نشدم که کدوم مطلب دقیقتره

    • سلام بر شما
      فکر کنم منظورتون این قسمت از صحبتم باشه:
      “نکتۀ مهم آن است که جبرئیل و میکائل و سایر فرشتگان الهی، مقامی بس نازلتر از مقام چهارده معصوم (علیهم السلام) دارند.”
      بنده گفتم مقام فرشته ها، “نازلتر” از مقام چهارده معصوم (علیهم السلام) است؛ یعنی مقام فرشته ها از مقام چهارده معصوم، خیلی پایینتر است.

  • راهی

    باسلام و احترام؛

    از قرآن چنین بر می آید که مقام فرشتگان از انسان حتی پیامبران هم بیشتره .

    • سلام بر شما
      لطف کنید آیه های مورد نظر را بنویسید.

  • راهی

    باسلام و احترام؛ بنده ی حقیر با جنابعالی در مورد فرشتگان بحث خواهم کرد؛ اما خیلی مفصل است ؟

    * در قرآن کریم و حکیم راجب جنس و هویت فرشتگان بحث نشده است؛.اما در قرآن کریم ایمان به وجود

    فرشتگان شرط لازم مسلمانی و دینداری است و بعضی از کارها و اوصاف آن ها را نیز بیان فرموده است.

    آیات مربوط به : ایمان به وجود ملائکه برای مسلمان لازم و واجب است. به طوری که ایمان به ملائکه در

    ردیف ایمان به الله متعال قرار گرفته به طوری که همیشه بعد از ایمان به الله متعال ایمان به ملائکه مطرح

    می شود و بعد از آن ایمان به کتب و ایمان به انبیاء. آیه ی شریفه ی ۱۷۷ و ۲۸۵ سوره مبارکه ی البقره،

    آیه ی شریفه ی ۱۳۶ سوره ی مبارکه النّساء

    لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ

    وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ السَّائِلینَ وَ فِی الرِّقابِ وَ

    أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ

    الَّذینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (۱۷۷) – سوره مبارکه ی البقره

    آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ

    رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَیْکَ الْمَصیرُ (۲۸۵) – سوره ی مبارکه ی البقره

    یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ

    بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً (۱۳۶) – سوره¬ی مبارکه ی النّساء

    با توجه به توضیح چند سطر اول؛ سؤال : چرا ملائکه مستقیماً بعد از ایمان به الله متعال و قبل از ایمان به

    انبیاء به کار رفته است ؟

    با عرض پوزش بعد از جوابی که یصح السکوت علیه باشد بحث رو ادامه خواهم داد ….

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما