بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال از زهره خانم

سلام / من یه نو مسلمان هستم شب های قدر در پیش است من درک نمی کنم چرا اطرافیانم می گویند بیا و در شب های قدر به دعا بپرداز و بخواه که تقدیرت را خوب بنویسند و اینها به امضای امام زمان می رسد مگر تقدیر ما رقم نخورده و خدا از ان اگاه است و حتی گفته می شود در عالم زر به ما نشان داده اند و اینکه انسان مگر اختیار ندارد که سرنوشت خود را رقم بزند پس این دعا کردن ها و بعضا گریه و زاری هایی که می بینم چه معنایی دارد؟ و دیگر ان که چرا یک انسان انها را امضا می کند و ایا مگر می شود فرد مهربانی مثل ایشان سرنوشت سخت و عذاب اور کسی را تایید کنند؟ سوال هایی از این دست ذهن من را خیلی مشغول کرده است و هر کس جوابی به انها می دهد.

لطفا با جواب منطقی و عقلایی ذهن من را ارام بفرمایید با تشکر

جواب

سلام بر شما

خواهرم! در پاسخ به سؤال شما مطالب زیادی باید گفت. اما با توجه به حجم بالای سؤالاتی که ماه مبارک رمضان می رسد، مجبورم به مطالب کوتاهی اکتفا کنم. 

قدر، به معنای اندازه و مقدار است. خدای متعال که مدبر و ادارۀ عالم هستی است در شب قدر، مشخص می کند که چه مقدر فیض به عالم هستی و تک ـ تک مخلوقات خود بدهد. با توجه به این که خداوند حکیم است و کاری را بدون جهت انجام نمی دهد، فیض و رحمتی هم که به ما انسان ها هدیه می دهد، روی حساب و کتاب است. اعمال و رفتار ما یکی از مهمترین فاکتورها برای تعیین میزان این فیض معنوی است. خداون بدون جهت کسی را محروم از فیوضات معنوی نمی کند و بدون دلیل کسی را مشمول این فیوضات نمی کند. اگر در روایات، این همه تأکید شده که در شب قدر بیدار باشیم و آن شب را به احیا و عبادت سپری کنیم، دلیلش این است که وقتی خداوند بنا دارد فیوضاتی را برای ما مقدر فرماید، در آن زمان ما را در حال بندگی و پشیمانی از اعمال گذشته ببیند. همین رفتار موجب جلب رحمت الهی است و موجب می شود تا در آن ساعات طلایی و سرنوشت ساز، تقدیرات تقدیرات خوبی برای ما نوشته شود.

با توجه به این مطلب، می توان گفت که سرنوشت ما به دست خودمان رقم می خورد؛ یعنی رفتار خوب ما موجب می شود تا خداوند سرنوشت خوبی برای ما بنویسد و رفتار بد ما موجب می شود تا سرنوشت بدی در انتظار ما باشد. البته خدای متعال رؤوف و رحیم است و هیچ بنده را برای جهنم و عذاب خلق نکرده. ولی ما هستیم که با کج سلیقگی خود معصیت خود را جهنمی می کنیم و سرنوشت بد را به سوی خود می کشانم.

اگر می بینیم که گنا کاران و تبه کاران، خود را جهنمی می کنند و کاری می کنند که سرنوشت بدی برای آن ها نوشته می شود، چنین  امری منافاتی با رحمت الهی و محبت او نسبت به بندگانش ندارد. خداوند، رؤوف است، اما نسبت به چه کسی؟! کسی که متکبر و خودخواه است، کسی که تبه کار و عصیان گر است، آیا او هم می تواند خود را مستحق رحمت خداوند بداند؟! طبیعتا چنین گونه نخواهد بود. اگر اینگونه باشد فرعونیان هم باید با آن همه گناه و معصیت، طلبکار خدا باشند. 

بنابراین، خداوند رؤوف است، منتهی نسبت به مؤمنین و متواضعین. نسبت به کسانی که تکبر و خودخواهی را رها کرده و بندۀ خوب و صادقی برای او بوده اند.

موضوع عالم زر هم که صحبت از آن به میان آوردید، اولا مور اختلاف شدید است و دلیلی معتبر و قطعی برای آن وجود ندارد. در فرض صحت هم در مورد کم و کیف آن اختلاف است. موافقین عالم زر نمی گویند که در آن عالم، سرنوشت ما به ما نشان داده شده. می گویند در آن عالم یک امتحان و آزمون کلی از ما گرفته شده و آن آزمون، ازمون بندگی بوده است. البته بر فرض صحت این مطلب، چنین چیزی مانع ارادۀ انسان در دنیا نمی شود. یعنی مثلا اگر کسی در عالم زر از عهدۀ آزمون الهی به در آمد، دلیلی نیست که در دنیا امتحان نشود و تغییر نکند. اگر کسی هم در عالم زر امتحان خوبی پس نداردف باز هم دلیلی نداریم که در دنیا راهی به سوی خوبی ها نداشته باشد و محکوم به خواری و ذلت باشد. دعوت عمومی پیامبران به سوی توحید و ترساندن همۀ مردم از جهنم، بهترین شاهد بر این مطلب است که بدها هم می توانند خوب شوند و خوب ها هم می توانند لغزش داشته باشند.  

البته همان طوری که گفتم سؤالات شما نیاز به توضیحات زیادی دارد که فعلا به همین مقدار اکتفا کردم. اگر ابهامی در توضیحات بود، یا اگر پرسش دیگری داشتید، یکی ـ یکی بفرمایید تا در خدمتتون باشم.

اگر هم تمایل داشتید با بنده تماس بگیرید تا ـ ان شاء الله ـ جواب گوی پرسش های شما باشم: ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳

موفق باشید. 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

2 پاسخ به پاسخ به سؤالات/ اگر ما اختیار داریم، چرا باید مقدرات ما در شب قدر رقم بخورم؟

  • زهرا

    سپاس از شما جواب درباره اختیار تا حدی قانع کننده بود و انسان باید همان طور که گفتید اراده ی خودش را بر محیط غلبه دهد حال سوال دیگری دارم که افرادی را می بینیم که همین کار را می کنند ولی شکست خورده و توان ادامه ندارند حال می خواهند خود را رها کرده و دنیای دیگر را تجربه کنند چرا خدا همین حق را نیز از ما گرفته است و این کار را گناهی بزرگ می داند ماندن و کفر ورزیدن بهتر است یا رفتن؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۷م, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۹:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
    عکس های متنوع تصادفی