بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

«و الدعوۀ الحسنی»؛ اهل بیت «دعوت نیکوتر» هستند

ادب فنای مقربان، ج۲، ص۱۲۰ به بعد

«حُسنی» اسم تفضیل است که ریشۀ آن «حسن» است. به هر چیزی گفته می شود که: بهجت آور، مطلوب و نیکو باشد.

برای برتری ائمۀ معصومین (علیهم السلام) در دعوت، توجیهات مختلفی می توان ذکر کرد:

یکم. «دعوت به معنای داعی و دعوت کننده باشد و چون اهل بیت عصمت و طهارت بهترین و نیکوترین دعوت کنندگان بوده اند، از باب مبالغه «دعوت حسنی» نامیده شده اند؛ چنان که از جهت شدت مبالغه، به جای «زیدٌ عادلٌ» گفته می شود: «زیدٌ عدلٌ». بدین معنا که گویا زید از شدت و فراوانی عدالت، مجسمۀ آن شده است.

دوم. «دعوت» به معنای چیزی است که به سوی آن فرا خوانده می شود؛ «ما یُدعی الیه». معصومین (علیهم السلام) کسانی هستند که اطاعت از آنان در کنار طاعت از خداوند و رسول مورد سفارش قرار گرفته است. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»[۱] از این رو بهترین، برترین و نیکوترین کسانی خواهند بود که مردم به سوی آنان دعوت شده اند.

سوم. «دعوت» به معنای داعی باشد و «الحسنی» صفت برای موصوف محذوف باشد و تقدیر آن چنین باشد: «دعوت کننده به کلمات حسنی؛ «الداعی الی الکلمات الحسنی» یا دعوت کننده به امور حسنی؛ «الداعی الی الأمور الحسنی».

چهارم. اشاره به حدیث مشهور نبوی باشد که در رابطه با دعای حضرت ابراهیم فرمود: «یَا عَلِیُّ أَنَا دَعْوَةُ أَبِی‏ إِبْرَاهِیم».[۲] حضرت ابراهیم (علیه السلام) هنگام تجدید بنای کعبه فرمود: «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ»؛ «پروردگارا! در میان آن ها پیامبرى از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آن ها را کتاب و حکمت بیاموزد، و پاکیزه کند زیرا تو توانا و حکیمى (و بر این کار، قادرى)!»[۳] مفسران، بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را اجابت دعای ابراهی خلیل می دانند. دلیلش هم این است که همۀ انبیای بعد از ابراهیم که از انبیای بنی اسرائیل هستند، از نسل اسحاق هستند. ائمۀ معصومین هم که فرزندان رسول گرامی اسلام و ادامه دهندگان راه آن حضرت هستند، در حقیقت، دنبالۀ آن دعوت حسنای حضرت ابراهیم (علیه السلام) شمره می شوند.


[۱]. النساء، ۵۹٫

[۲]. من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۹٫

[۳]. بقره، ۱۲۹٫

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 2491
  • بازدید دیروز: 3751
  • بازدید سال: 1613220
  • کل نوشته‌ها: 1274
  • کل دیدگاه‌ها: 3797