×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ حُجَجِ‏ اللَّهِ‏ عَلَى‏ أَهْلِ‏ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه‏»؛ شما اهل بیت «حجت های خدا بر اهل دنیا و آخرت، هستید و رحمت و برکات او بر شما باد». 

«حجج» جمع حجت، از ریشۀ «حجّ» و به معنای دلیل و برهان است.

«دنیا» اسم تفضیل و مؤنث «ادنی» از ریشۀ «دنی» یا «دنو» است.

حکما، عوالم وجود را به چهار مرحلۀ طولی تقسیم کرده اند که اگر از بالا به پایین، یعنی به صورت قوس نزولی مدّ نظر قرار گیرد، از این قرار خواهد بود:

  1. «عالم لاهوت»
  2. «عالم جبروت»
  3. «عالم ملکوت»
  4. «عالم ناسوت»

عالم ناسوت که به آن، عالم دنیا گفته می شود، نازل ترین مرحلۀ وجود است. عالمی که با جسم خود در آن زندگی می کنیم، هم آخرین مرحلۀ هستی و پست ترین آن است، به گونه ای که بعد از آن، عدم است و چیزی وجود ندارد و هم به لحاظ مادی و محسوس بودن، نزدیک ترین مرحلۀ هستی به ادراک همۀ انسان هاست. در حالی که عوالم دیگر به ادراک همگان در نمی آید. در نتیجه، به دو علت می توان عالم مادی را دنیا نامید: «نزدیکی» و «پستی».

آخرۀ: از آن جهت که عالم قیامت، بعد از عالم دنیا می آید، و مؤخّر از آن است، آخرت نامیده می شود.

اولی:دربارۀ کلمۀ اولی احتمال ها مختلفی مطرح شده است:

  1. منظور، عالم ذر یا سایر عوالم قبل از دنیا است.
  2. منظور، دوران رجعت است.
  3. منظور، عالم برزخ است که قبل از قیامت می باشد.

حجت های الهی

حجت، اصطلاحا به چیزی گفته می شود که هر یک از دو طرف دعوا برای اثبات مدعای خویش، به آن متمسک می شوند.

خدای متعال، در روز قیامت، از یک سو به قرآن کریم و از سوی دیگر به فعل و تقریر معصوم (که مجموعا سنت نامیده می شود) احتجاج می کند. و از ان ها بازخواست می کند که چرا چنین کردید و چرا چنین نکردید؟! بندگان خدا هم برای اعمال خود دلایل قرآنی و سنت معصومین را به عنوان حجت ارائه می دهند.

افزون بر این، وجود مبارک معصوم، حجت عملی و عینی خداوند است. بدین معنا که اگر کسی (مثلا) بگوید: مبارزه با شیطان و ترک گناه برای بشر مقدور نیست، وجود معصومین (علیهم السلام) حجتی عینی، بر ضد این حرف است.

ذکر دو نکته:

۱ـ چون معصومین (علیهم السلام) همتای قرآن هستند، و قرآن، حجت بالغ است، اهل بیت نیز حجت تام و کامل خداوند خواهند بود. به همین دلیل، امیرالمؤمنین از قرآن و از خودش به یک عنوان یاد کرده، یعنی هم خوئ را حجت دانسته و هم قرآن کریم را. «أنَا حَجِيجُ‏ الْمَارِقِين‏».[۱] «َ كَفَى بِالْكِتَابِ‏ حَجِيجاً».[۲]

۲ـ بر اساس همتایی قرآن و عترت، هر وصفی که برای حجیت هر یک از دو ثَقَل ثابت شود، برای ثقل دیگر نیز ثابت می گردد. یکی از اوصاف جامع حجت الهی آن است که در شدت بلوغ و تکامل تمامیت و کمال آن، به مقامی بار می یابد که قابل توصیف نیست. امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: «حُجَّتُكَ‏ أَجَلُ‏ مِنْ‏ أَنْ تُوصَفَ بِكُلِّهَا، وَ مَجْدُكَ أرْفَعُ مِنْ أنْ يُحَدَّ بِكُنْهِه».[۳]


[۱]. نهج البلاغه، خطبۀ۷۵٫

[۲]. نهج البلاغه، خطبۀ۸۳٫ 

[۳]. صحیفۀ سجادیه، دعای۴۶٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question