×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

نکته های قرآنی

سورۀ بقره، آیۀ۴ ـ  وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ؛ و آنان كه به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پيش از تو (بر پيامبران پيشين) نازل گرديده، ايمان مى‏آورند و به رستاخيز يقين دارند.

نزول قرآن به نحو تجلی است

تنزل اشیاء از مکان یا مکانت بالا بر دو گونه است: تجلی و تجافی.

تنزل اشیاء مادی، مانند باران به صورت تجافی است؛ بدین معنا که با فرود آمدن آن، از جایگاه پیشین خود جدا می شود و به جایگاه دیگری می رود.

اما تزل قرآن به نحو تجلی است. بدین معنا که با فرود آمدن، هرگز موطن اصلی خود را در عالم بالا رها و آن را تهی نمی کند، بلکه حقیقت آن همواره در موطن خود موجود است. لیکن جلوه و رقیقۀ آن نیز در مراحل نازلتر تحقق می یابد. همانند تنزل دانش انسان که از صحیفۀ جان او به صورت نوشته در می آید. در این گونه موارد، مطلب عمیق علمی از حوزۀ ذهن اندیشور خارج نمی گردد.

قرآن کریم حقیقتی گسترده است که مرتبۀ برین آن از دسترس انسان های عادی خارج و مرتبۀ نازلتر آن به صورت لفظ و مفهوم در آمده است تا این که قابل گفتن و شنیدن باشد: « إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ * وَ إِنَّهُ في‏ أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكيمٌ»؛ « كه ما آن را قرآنى فصيح و عربى قرار داديم، شايد شما (آن را) درك كنيد! * و آن در «أمّ الكتاب» [لوح محفوظ] نزد ما بلندپايه و استوار است!»[۱]

(برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۲، ص۱۹۲)


[۱] . زخرف،آیات ۳ ـ ۴٫ 

  1. سید محمد سعید بطحاییان

    سلام ، برادر نباتی چندی پیش درمنزل آقای گرجی ذکر خیر شما بود . بعضی از آثار شما را دیدم و بسیار خوشحال شدم امیدوارم موفق باشید . ما را از دعای خیر فراموش نکنید

    • احمد نباتی

      سلام بر سید سعید عزیز
      مشرف فرمودید.
      از لطفتون ممنونم. من هم متقابلا تقاضا دارم که بنده رو از دعای خیرتان بی بهره نفرمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question