بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

نکته های قرآنی

قرآن کریم سورۀ بقره، آیۀ۲ (ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقین)

واژۀ کتاب در قرآن کریم گاهی بدون «الف و لام» آمده، مانند: «قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبین»[۱] و در مواردی با «الف و لام» ذکر شده است.

در مواردی که با «ال» آمده، افزون بر احتمال تعریف و عهد، این احتمال نیز مطرح است که «ال» مفید «حصر حقیقت» باشد.

مانند: «ال» در «هو الرجل»، یعنی، او یگانه مرد است.

بر اساس این احتمال، جملۀ «ذلک الکتاب» بدین معناست: حقیقت کتاب، منحصر در قرآن کریم است؛ زیرا قرآن تنها کتاب آسمانی است که همۀ معارف و اسرار کتاب های آسمانی پیشین و صُحُف سلف را در خود دارد و مُهَیمِن بر همۀ آن هاست: «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْه»؛ «و این کتاب [قرآن‏] را به حق بر تو نازل کردیم، در حالى که کتب پیشین را تصدیق مى‏کند.»[۲]

واژۀ کتاب در این آیۀ کریمه به معنای مجموعه ای است که حاوی خطوط کلی معارف و شریعت و احکام و قوانین است (عقاید، اخلاق و احکامی عملی) و از طریق وحی بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است: «فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیه»؛ «خداوند، پیامبران را برانگیخت تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانى، که به سوى حق دعوت مى‏کرد، با آنها نازل نمود تا در میان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داورى کند…»[۳]

چنین کتابی تنها به پنج پیامبر اولوالعزم (حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله) عطا شده: «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى‏ وَ عیسى‏ أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ َ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیه»؛ «آیینى را براى شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را بر تو وحى فرستادیم و به ابراهیم و موسى و عیسى سفارش کردیم این بود که: دین را برپا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید!»[۴]

اگر در آیۀ کریمۀ: «جاؤُ بِالْبَیِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ الْکِتابِ الْمُنیر»[۵] سخن از اعطای کتاب به همۀ پیامبران است، به اعتبار مجموع آن هاست، نه جمیع. بدین معنا که در میان مجموع رسولان الهی بعضی از آنا دریافت کنندۀ «کتاب» بوده اند، نه آن که به فرد ـ فرد آنان کتاب داده شده است. سایر پیامبران، حافظان و مبلغان کتب پیامبران اولوالعزم بودند.

(برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۲، ص۱۳۳ و ۱۳۴


[۱] . مائده، آیۀ۱۵٫

[۲] . مائده، آیۀ۴۸٫

[۳] . بقره، آیۀ۲۱۳٫

[۴] . شوری، آیۀ۱۳٫

[۵] . آل عمران، آیۀ۱۸۴٫ 

 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 1060
  • بازدید دیروز: 4607
  • بازدید سال: 1517940
  • کل نوشته‌ها: 1274
  • کل دیدگاه‌ها: 3791
عکس های متنوع تصادفی