بسم الله الرحمن الرحیم

در رابطه با اجازه ولی (پدر یا پدر بزرگ پدری) برای ازدواج دائم و موقت دختر باکره، نظر علما متفاوت است.

اما نظر علمای بزرگوار در رابطه با اذن ولی: 

۱ ـ اجازه لازم است: (شرط صحت) اگر بدون اجازه بخوانند معصیت نکرده اند، ولی عقد باطل است: (نظر آیات عظام: امام خمینی، سیستانی و نوری همدانی) 

۲ ـ اجازه لازم است: (شرط تکلیفی) البته اگر بدون اجازه بخواند عقد صحیح است، منتهی معصیت کرده اند: (نظر آیات عظام: بهجت و فاضل لنکرانی

۳ ـ بنابر احتباط واجب، اجازه لازم است: (نظر آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خویی، گلپایگانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی)

توجه: احتیاط واجب، در مرحلۀ عمل، تفاوتی با فتوا ندارد و مقلد باید به آن عمل کند. البته تفاوت آن با فتوا این است که مقلد می تواند در این حکم، به مرجع تقلید دیگری که فتوا داده رجوع کند. 

۴ برای دختر زیر ۳۰ سال لازم است: (نظر آیت الله مکارم شیرازی)

توجه: این مطلب، فتوای جدید آیت الله مکارم است. بنابراین دخترهای باکره ای که بیش از ۳۰ سال دارند، برای ازدوج، نیازی به اذن پدر ندارند. 

۵ ـ اجازه لازم نیست؛ ولی بهتر است اجازه بگیرد: (نظر آیات عظام: سید صادق روحانی و محمدعلی گرامی

توجه: این حکم در رابطه با دختر رشیده است.

لازم به ذکر است که در صورت لازم بود اذن ولی، اذن او، باید احراز شود. به عبارت دیگر، ولی دختر باید کاملا در جریان ازدواج باشد و اجازه دهد. بنابراین رضایت قلبی ولی کافی نیست. حتی اگر دختر و پسر بنا داشته باشند با یکدیگز ازدواج دائم کنند، و پدر دختر هم کاملا راضی باشد، نمی توانند به حساب رضایت پدر بر ازدواج دائم، بدون اجازۀ او با یکدیگر عقد موقت بخوانند.

همچنین در این احکام شرعی، تفاوتی نمی کند که دختر، مستقل باشد و خودش زندگی خود را اداره کند، یا این که تحت تکفل ولی خود باشد. 

بازدید کنندۀ گرامی: قبل از بروز هرگونه مشکلی با کلید در این قسمت، به بایدها و نبایدهای عقد موقت هم توجه فرمایید

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

67 پاسخ به نظر علما در رابطه با اجازه ولی در عقد دختر باکره

  • پریسا

    با عرض سلا. من دختری۲۲ ساله هستم. در سن ۱۳ سااگی بکارت خود را از دست داده ام،دلیلش رابطه ی نا مشروع نبوده.این موضوع را با خواستگارم مطرح کردم،و ایشان پاک دامنیه من را قبول کرده اند .میخواهم با ایشان عقد موقت کنم،بدونه اجازه ی پدر،فقط برای جلوگیری از گناه هایی که مرتکب میشوم،چون نامحرم هستن ایشون.ایا صیغه صحیح میبیاشد با این وجود؟!؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۵م, ۱۳۹۳ ۲۲:۳۰:

    سلام
    شما در حکم دختر باکره هستید و نمی تونید بدون اجازه پدرتون با ایشون عقد موقت بخونید.
    در رابطه با صحت با عدم صحت عقد هم به نظر مرجع تقلیدتون (که در قسمت احکام همین سایت ذکر شده) مراجعه بفرمایید.

    [پاسخ]

  • مینا

    سلام
    من دختری۲۱ساله هستم با اقایی اشنا شدم,میخواهیم برای اشنایی بیشتر مرا عقد موقت کند(درصورتی ک ایشان اصرار زیادی دارند و میدونم ک نوعی ازدواج است)و مقلد مکارم هستم,و پدرم اطلاع ندارد.و توجیح ایشان اینست که ب سطح درک بهتری از هم برسیم.خواهشا در بن بست عجیبی مانده ام راهنمایی نمایید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۲۱م, ۱۳۹۳ ۲۲:۵۰:

    سلام بر شما
    خواهرم! از نظر شرعی نمی تونید این کار رو انجام بدید.
    بر فرض اگر شرع هم اجازه می داد، از نظر مشاوره ای صحیح نبود که چنین کاری رو انجام بدید. چنین کاری موجب می شه که گرفتار جاذبۀ عاطفی ایشون بشید و با این کار، فرصت شناخت بیشتر و انتخاب عاقلانه رو از خودتون دریغ کنید.
    در ضمن، مراقب باشید که با خواستگارتون از کانال خانواده ارتباط بگیرید و اگر بناست صحبتی میان شما و ایشون باشه، باید تحت نظارت والدین باشه. این کار برای شما خیلی بهتره و شخصیت و احساسات شما هم به خطر نمی افته.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • نیلوفر

    سلام،دختری هستم ۲۰ساله،۴ساله ک کسی رو خیلی دوست دارم و اون پسر هم خیلی منو دوست داره و هرکار میکنیم خانواده ها مخصوصاخانواده ی من اجازه نمیدن حتی اون بیادخواستگاری فقط بخاطر اینکه ازنظرخوانوادگی از خانواده ی من پایین تره اما خودش خیلی خوبه از همه نظر،تلفنی باهم صحبت میکنیم،اما از اینکه میدونیم حتی همین رابطه تلفنی هم گناه داره هردوناراحتیم ولی نمیتونیم از هم دست بکشیم،ایا میشه صیغه کنیم تاوقتی ک خانواده ها رو راضی کنیم؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۲۷م, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۵:

    سلام بر شما
    خواهرم! درست است که شما یه ایشون علاقمند هستید اما به هر حال خانواده هم حق اظهار نظر دارند.
    هر چند که درگیر عشق و عاطفه هستید اما سعی کنید به این موضوع عاقلانه نگاه کنید.
    تا کی بناست به این رابطه ادامه بدید؟!
    آیا مطمئن هشتید که پدر و مادرتون بعدها راضی بشن؟!
    بنابراین سعی کنید ـ هر چند با تلاش زیاد ـ به چنین رابطه ای خاتمه بدید و به آیندۀ خودتون فکر کنید
    توی این رابطه ها معمولا خانم ها بیشترین آسیب را می بینند. یعنی بهار زندگی خود را که طبیعتا خواستگارهای فراوانی دارند برای فردی خاصی می گذارند . بعد از سپری شردن این بهار، همه چیز را از دست رفته می بینند.

    [پاسخ]

  • سهیل

    بنظر من زمانه عوض شده و دیگه خواستگاری قدیمی شده چندتا مثال ونمونه بزنم از ازدواج هایی که با خواستگاری بوده؟؟؟؟و چندتا مثال بزنم که از راه دوستی بوده جفتش هم نتیجه مثبت داره هم منفی پس تعصبانه نظر ندید.بنظر من دوستی دخترو پسر خوبه چون زمان زیادی وباهم هستن تا اون روش قدیمی که فقط ۵دقیقه دختر پسر تو اتاق تنها میحرفن نحرفن بهتره والا.مامان بابا خودم خواستگاری بودن خوبن ها مشکلی ندارن باهم اما ….بیخیال.ارتباط بنطر من بستگی به دختر داره که خودش شرع و رعایت کنه نذاره دستش بزنه و….وبعد ار گذشت ۶ماه با خانوادش در میون بزاره.با تشکر خدافظ

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ بهمن ۴م, ۱۳۹۳ ۲۰:۲۳:

    سلام بر شما
    آقا سهیل عزیز ما اگر مسلمون هستیم باید بدونیم که مسائل شرعی سلیقه ای نیست که هر وقت دلمون بخواد مطلبی را نقل کنیم و هر وقت دلمون نخواست حکمی از احکام الهی رو تعطیل کنیم.
    به یاد داشته باشید که این احکام دین خداست و خدای متعال محدود به زمان و مکان نیست که به مرور زمان، احکامش زنگ کهنگی به خود بگیرد.
    بنده مشاور هستم و در روز چندین مورد مشاوره دارم و خیلی خوب می بینم که باز شدن روابط دختر و پسر (به بهاه ازدواج) جه آسیب هایی به جوون ها زده و جه مشکلاتی برای خانواده ها به وجود آوره. مشکلاتی که خودشون هم به ان اذعان دارند امام معمولا وقتی می فهمند که کار از کار گذشته و آسیب ها و صدمات فراوانی رو متحمل شدند.
    البته بنده هم قبول ندارم که دختر و پسر در این وقت محدود آشنایی مطلوبی پیدا می کنند. باید تحت نظارت والدین وقت بیشتری برای گفت و شنود منطقی گذاشته شود و ضمن مطالعۀ دقق در مورد سؤالات مجلس خواستگاری، از دیگر روش های تحقیق عالمانه هم غافل نباشند.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • علیرضا

    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای نباتی، من کاملا با شما موافقم، و اگر کسی مخالفت داره باید حضوری به بحث بپردازه چون این مباحث خیلی عمیقن و با چندتا پیام کسی توجیه نمیشه

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ بهمن ۲۹م, ۱۳۹۳ ۱۹:۵۷:

    سلام بر شما / ممنونم از لطفتون

    [پاسخ]

  • ...

    سلام ببخشیدمن متوجه نمیشم ک ایت الله سیستانی میفرمایندعقدباطل است ولی معصیت نکرده است یعنی چی؟یعنی اگ صیغه کنیم معصیت نداره؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ اسفند ۲۲م, ۱۳۹۳ ۱۵:۰۹:

    سلام بر شما
    یعنی کسی که دختری را بدون اجازه ولی دختر صیغه می کند، عقدش باطل است و حق ندارد به ـن دختر به دید محرم نگاه کند. البته خواندن این صیغه کاری لغو بیهوده بوده و برای خواندن آن، نه محرمیتی حاصل می شود و نه از طرف خداوند بازخواست می شود.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    برادر نباتی لطفا این احکام را توی سایت ننویسید دختران اعتماد میکنند و نابود میشوند افرادی چنین کرده اند و نابود شده اند خدا کمکتان کند که بهترین راه را برای هدایت نسل جواب بکار بگیرید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ اسفند ۲۲م, ۱۳۹۳ ۱۴:۵۳:

    سلام بر شما
    ما در احکام فقهی خود، حکم محرمانه نداریم.
    بنده در این خصوص مثالی می زنم تا حقیقت روشن تر شود.
    وقتی پلیس راه در جاده ای تابلوی سبقت آزاد نصب می کند، آیا می توان به همین تابلو اکتفا کرد و بدون نگاه کردن به جلو، سبقت گرفت؟!
    آیا می توان به این دلیل که برخی از مردم در قسمت سبقت آزاد جاده دچار تصادف شده اند، به پلیس انقاد کنید که جرا تابلوی سبقت آزاد نصب کرده؟!
    و آیا عاقلانه است که پلیس به خاطر تصاف عده ای بی احتیاط در این جاده، تمامی جاده را سبقت ممنوع اعلام کند و دیگران را به مشکل اندازد؟!
    موضوع احکام شرعی هم از همین قرار است. مجتهدد وظیفه دارد که فارغ از مسائل شخصی، احکامی را که از دین استنباط کرده در اختیار مقلدین خود قرار دهد.
    اما ایا این مطلب دلیل می شود که انسان بدون مهابا و بدون در نظر گرفتن مسائل جانبی دیگر، اقدام به هر رفتاری کند؟!
    بنده اگر احکام فقهی ازدواج موقت را بیان کردم، (شاید برای اولین بار) در کنارش «بایدها و نبایدها ازدواج موقت» را هم تبیین کرده ام. تا به جای مسکوت گذاشتن اصل حکم، و یا حتی انکار آن، فرهنگ عموی را بالا ببرم. (می توانید در قسمت نوشته ای مرتبط ملاحظه کنید)
    سخن از هدایت نسل جوان به میان آوردید که از فهوای کلامتان استشمام می شود که ظاهرا گفتن این احکام را زمینۀ گمراهی آن ها می دانید!
    دوست عزیز! بنده هم به نوبۀ خود و شاید بیش از شما سراغ دارم جوان هایی را که به خاطر ندانستن همین احکام به زنا افتاده اند.
    حالا شما بفرمایید: مفسدۀ کدام یک بیشتر است؟!
    مفسدۀ رفتار کسی که با بی عقلی از هول حلیم توی دیگ می افتد و بکارت خود را از دست می دهد یا مفسدۀ رفتار کسی که به خاطر مشکلات جنسی تن به زنا می دهد؟!
    کسانی که زنا را سهل می دانند، ممکن است مفسدۀ اشتباه گروه اول را بیشتر بدانند. اما کسانی که آگاهی از پیامدهای گناه شومی همچون زنا دارند، به خوبی می دانند که رفتار نابخردانۀ گروه اول، به هیچ وچه نمی تواند با مفاسد فردی و اجتماعی زنا برابری کند تا چه رسد یه این که بخواهیم به خاطر گروه اول، شاهد زنای گروه دوم باشیم.
    دین اسلام شریعت سهله است و ما وظیفه نداریم که به صو ت سلیقه ای شریعت سهله را تبدلیل به شریعت دشوار کنیم. باید به جای مسکوت گذاشتن احکام شرعی که مفاسد بزرگی هم به همراه خواهدا داشت، فرهنگ عمومی جامعه را بالا ببریم تا جوانان مبتلا به مشکل نشوند.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • رها

    سلام دختری هستم ۲۲ ساله که یکسال پیش با پسری دوست بودم با اصرار اون صیغه محرمیت خواند و قبول کردم بدون تعیین مهریه و زمان صیغه و بدون اجازه پدرم،،،،الان چند ماهه با اون پسر رابطمو قطع کردم و بدون خبر داشتن اون نامزد کردم با فرد دیگری ،،،الان باید چیکار کنم آیا صیغه ما با شرایط فوق صحیح بوده؟؟؟آیا برای عقد با نامزدم باید صیغه اون پسر را باطل کنم؟؟؟؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۹م, ۱۳۹۴ ۲۲:۳۰:

    سلام
    اسم مرجع تقلیدتون رو هم بفرمایید.
    در ضمن، آیا صیغۀ عقد موقت رو خوندید؟

    [پاسخ]

  • علی

    سلام
    بنده ۲ سال هست که با دختری دوست هستم و میل زیادی به هم داریم
    برای جلوگیری از گناه و به جهت عشق بازی و بدون دخول آیا میشه بدون اذن پدر عقد موقت خواند؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۳م, ۱۳۹۴ ۰۵:۳۷:

    سلام. به نظر مرجع تقلید خود مراجعه کنید.

    [پاسخ]

  • محمد

    سلام جناب نباتی آیا میتوانم با دختری که پدرش فوت شده و رشیده است عقد موقت داشته باشم؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۲۵م, ۱۳۹۴ ۱۴:۵۲:

    سلام بر شما
    اگر این دختر خانم رشیده است، یعنی به سنی رسیده که صلاح خود را به خوبی می داند و اگر پدر و پدر بزرگ پدری او فوت کرده، می تونید با هم محرم بشید.
    البته این پست را هم مطالعه بفرمایید.

    [پاسخ]

  • پیمان

    سلام اقاى نباتى خسته نباشید بنده یه سوالى داشتم ایا دخترى که باکره نباشد مى توان با ان دختر ازدواج موقت داشت لطفا راهنمایی کنید ممنونم از لطفتون

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۳۱م, ۱۳۹۴ ۲۲:۰۰:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • د

    با سلام
    دختر چند ساله رشیده است؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۴م, ۱۳۹۴ ۱۹:۱۹:

    سلام بر شما
    نمیشه سن خاصی رو مطرح کرد. بستگی به خود شخص داره.
    ممکن است بعضی در سن ۱۸ سالگی رشیده باشند و ممکن است برخی دیگر، در سن ۲۲ سالگی هم رشیده نباشند.

    [پاسخ]

  • علی

    سلام خسته نباشید
    من مدت دو ساله با دختری در ارتباط هستم
    ایا میشه بدون دخول
    و در صورتی ک دختر رشیده باشد
    عقد موقت بدون اجازه پدر دختر بکنیم
    مرجعم رهبر هستش

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۶م, ۱۳۹۴ ۲۲:۵۰:

    سلام بر شما
    بدون اجازۀ پدر نمی تونید محرم بشید.
    در این شب های قدر از رفتار نادرستتون توبه کنید و به گونه ای این ارتباط رو قطع کنید.

    [پاسخ]

  • د

    سلام
    یک سوال دیگر هم داشتم.
    رشیده شدن یعنی رفتن به دوران جوانی یا نه ؟
    اگر نه لطفا توضیح دهید.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۶م, ۱۳۹۴ ۱۷:۲۶:

    سلام بر شما
    رشیده شدن، یعنی دختر خانم به سنی برسه که صلاح و مصلیت خودش را به خوبی بفهمه.
    برای آن هم نمی توان سن خاصی را در نظر گرفت. بستگی به توان فکری و درک دختر داره.
    ممکنه دختری در سن ۱۸ سالگی رشیده شده باشه. و ممکنه دختری در سن ۲۰ سالگی هم رشیده نشده باشه.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • د

    بسیار ممنونم.

    [پاسخ]

  • مریم

    سلام آقای نباتی ممنون میشم هرچه سریع تر جواب منو بدین.من دختری ٢١ساله و باکره هستم؛با پسری٣٠ساله حدود یک سال هست ک درارتباطم؛هم من هم ایشون توی رابطمون حد رو رعایت کردیم تا گناه نکنیم؛ما ب هم خیلی علاقه داریم؛الان ایشون میگه ک از نظرعاطفی تحت فشارزیادی هست و نیاز داره که باهم صیغه بخونیم و محرم بشیم و یه رابطه حلال داشته باشیم تا ب ارامش برسیم چون این وضعیت داره روی جفتمون فشار وارد میکنه و از نظر عاطفی نیاز داریم ب هم؛این رو هم بگم ک مرجع تقلید من و ایشون حضرت خامنه ای هستن؛میخواستم بدونم ک من و ایشون میتونیم بین خودمون صیغه ی محرمیت رو بخونیم و محرم بشیم؟من شنیدم ک حضرت خامنه ای فرمودن که بنا بر احتیاط واجب باید اجازه ی پدر باشه؛ولی شما هم میدونین ک کلمه ی احتیاط واجب ب این معنی هستش ک میشه ب مرجع دیگری رجوع کرد .حالا توروخدا کمکمون کنین و ما رو ازاین بلاتکلیفی نجات بدین.فقط بگین ک اگه صیغه بخونیم از نظرشرعی خدا از ما راضیه و رابطمون گناه نیست؟؟؟؟؟خواهش میکنم توضیح کاملی در مورد حکم صیغه بگین.باتشکر

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۸م, ۱۳۹۴ ۰۸:۵۶:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • سمانه

    سلام.من باپسری چندماه دوستم وهم زو خیلی دوست داریم وپردم تو این ابطه ازبین رفت.حالامیتونم عقد موقت بخونیم?سنم۲۹سال ومرجعم رهبر میباشد

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۷م, ۱۳۹۴ ۲۲:۵۷:

    سلام بر شما
    نباید این گونه خود را به گناه بیندازید. و باید بر گناهان گذشتۀ خود، که البته کوچک هم نیستند، توبه ای واقعی داشته باشید.
    به هر حال اگر می خواهید به رابطه ادامه بدید، مقام معظم رهبری اجازه می دهند که عقد موقت بخوانید. (اینجا)

    [پاسخ]

  • مریم

    استاد نباتی چرا جواب منو نمیدین التماستون میکنم ک جواب بدین من بعد از خدا جز شما کسیو نمیشناسم ک جوابمو بده.خواهش میکنم همین امشب جوابمو بدین

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۸م, ۱۳۹۴ ۰۸:۵۸:

    سلام بر شما
    جواب سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • مریم

    سلام استاد نباتی خسته نباشین؛واقعا امروز ذوق زده شدم وقتی دیدم جوابمو دادین؛از طرفی یکم ناراحت هم شدم وقتی با حقیقت تلخ روبرو شدم.هعی خدا..ازتون ممنونم.من ب زودی با شما تماس میگیرم چون احساس میکنم که ب کمک شما خیلی نیاز دارم.
    خدا پشت و پناهتون باشه

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۸م, ۱۳۹۴ ۱۷:۵۱:

    سلام بر شما
    در خدمتتون هستم.

    [پاسخ]

  • محمد

    سلام آقا نباتی ،
    ببخشید میشه راجبه دختره رشیده توضیح بدید ، دختر در چه سنی رشیده حساب میاد یکم توضیح بدید ممنون میشم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۲م, ۱۳۹۴ ۰۹:۲۴:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • مهرداد

    دیدگاه شما در انتظار بررسی است.

    سلام مدتی است با خانواده تصمیم به ازدواج با دختر عمم گرفتم داشت همه چیز خوب و سنتی پیش میرفت که اقوام نزدیکمان فوت شد حالا حداقل تا ۴ ماه روند ازدواج متوقفه با توجه به این که بهم علاقه و وابستگی داشتیم صیغه خوندیم/من ۲۳ ساله مقلد رهبرو دخترخانم ۲۲ ساله مقلد ایت ا..مکارم بالغ و رشیده و پدر وجد پدری ایشون فوت شدن ،آیا عقد موقت ما صحیح است؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۵م, ۱۳۹۴ ۰۵:۴۳:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • سیده مریم

    آقای نباتی یعنی میشه جواب منو بدید؟
    تووی فامیل همه به من میگن خیلی عاقل و بالغم و همه روو حرفام حساب میکنن یعنی رشیده هستم؟
    آیا با این شرایط میتونم با آقا پسری که ازم خواستگاری کرده صیغه کنم؟
    چون مکارم گفته قبوله
    توروخدا زود جواب منو بدید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۷م, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۰:

    سلام بر شما
    مریم خانم با توجه به این که از پدرتون اجازه نگرفتید، صیغۀ شما با این آقا مشکل داره و الآن محرم همدیگه نیستید.
    با توجه به مشاوره ای بودن سؤالتون بهتر است که با بنده تماس بگیرید: ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳

    [پاسخ]

  • ساج

    بعد از خواستگاری پدرم ما رو صیغه کرد ولی من با ایشون رابطه برقرارا کردم و بکارتم از دست دادم حالا برای عقد اگر دوشیزه خطاب بشم عقد باطله؟ به هر حال از اول باکره بودم توسط نامزدم که قراره عقد کنم از بین رفته

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۴ ۱۵:۳۹:

    سلام بر شما
    هیچ اشکالی نداره و با دوشیزه خطاب کردن شما، عقدتون باطل نمیشه.

    [پاسخ]

  • ه

    میشه واسه عقد موقت باید حتما شاهد داشته باشی؟ممنون میشم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۴م, ۱۳۹۴ ۰۸:۲۰:

    سلام بر شما
    صحت عقد موقت، متوقف بر شاهد نیست؛ بنابراین، اگر بدون شاهد عقد کردید، عقدتان صحیح است.
    البته برای این که از مضان تهمت به دور باشیدریال بهتر است که بگیرید.

    [پاسخ]

  • علیرضا

    سلام.ایا دختر در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی نمیتونه رشیده باشه ؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۹م, ۱۳۹۴ ۱۷:۳۶:

    سلام بر شما / خیر.

    [پاسخ]

  • ایلیا

    سلام‌آقای نباتی
    از یه دختر از فامیل نزدیک خواستگاری کردم و بهم شرایط هامون رو فقط از طریق پیامک گفتیم از این جریان ۴ نفر از نزدیکان ما اطلاع داشتند جز خانواده ما دونفر البته مادرم رو تو جریان ارتباطمون گذاشته بودم بعد از گفتن شرایط ها همدیگرو قبول کردیم تا اینکه قرار شد به خانواده دختر بگم قبلش به مادرش گفته بودم میخواستم موضوع رو به پدرش بگم که خانوادش متوجه ارتباطمون شدند
    حالا هم ودر دختر برای خواستگاری راضی نمیشه

    با این حال هر دو قسم خوردیم که تاآخر راه باهم باشیم البته موقع خواستگاری برای اینکه هر دو شرایط رو داشته باشیم ۴ سال دیگه هستش
    اگه امکان داره راهنمایی کنید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مهر ۱۶م, ۱۳۹۴ ۱۷:۵۴:

    سلام بر شما
    با بنده تماس بگیرید
    ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳

    [پاسخ]

  • مسعود

    با سلام.
    من مقلد آیت الله فاضل لنکرانی هستم. به رساله چاپی ایشون تو خونه مراجعه کردم که با چیزی که شما نوشتید متفاوته(هم برای باکره هم برای غیر باکره). عکساشو میفرستم ملاحظه بفرمایید.
    http://uupload.ir/files/dhy_20160930_171559.jpg
    http://uupload.ir/files/dng9_20161001_133123.jpg
    ممنون میشم بررسی بفرمایید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مهر ۱۰م, ۱۳۹۵ ۲۳:۰۹:

    سلام علیکم
    وجوبی که آیت الله فاضل و آیت الله بهجت از آن یاد می کنند، وجوب تکلیفی است. به همین دلیل در مورد ازدواج دختر باکرۀ رشیده ای که بدون اذن پدر عقد کرده، فرموده اند که عقدش صحیح است، ولی معصیت کرده است.

    [پاسخ]

  • کریمی

    سلام
    سوال دارم
    بنده ۷سال پیش با اذن پدرم به صیغه موقت به مدت ۹۹سال درآمدم بعد از چند سال مادرم مشکلاتی رو به وجود اورد و بنده مجبور شدم به خاطر شرایط بد خانوادگی خودم و از روی حفظ آبرو با وجود علاقه با اون آقا بدون باطل کردن صیغه به عقد داعم پسر همون آقا در بیام . بعد از ۳سال در این مدت با پسر رابطه داشتم ولی راضی نبودم همیشه به فکر آن مرد قبلی بودم فقط مجبور بودم تحمل کنم . بعد از مدتی متوجه شدیم ازدواج من با پسرشوت کلا باطل است و الان به عقد موقت همون آقا دراومدم از لحاظ شرعی صحیح است ؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۴م, ۱۳۹۶ ۰۷:۴۵:

    سلام بر شما
    قبل از ارائۀ پاسخ به سؤالتان باید نام مرجع تقلیدتان را ذکر کنید و بفرماید که در طول مدتی که با این پسر بودید، آیا پدرش باقی مدت عقد را به شما بخشید یا نه؟

    [پاسخ]

  • یاسمن

    سلام وعرض احترام بابت تمام وقتی که برای پاسخ به جوونها میگذارید
    بنده دختری ۲۹ساله هستم چند سالی هست که با آقای متدین و مذهبی آشنا شدم که ایشون با اخلاق فوق العادشون باعث شدن من هم دختری کاملا مذهبی بشم و اخلاقیاتم کاملا فرق کنه و از لحاظ ایمان بسیار قویتر و مقیدتر از قبل آشنایی با ایشون بشم تو این ارتباط بنده و ایشون به احساس علاقه ای رسیدیم که امکان ترک و دوری از هم رو نداریم و تنها دلیل اینکه با هم ازدواج نمیکنیم اینکه ایشون به بیماری لاعلاجی دچار شدن که دکترها ازشون قطع امید کردن ایشون از من خواستن که خودم رو گرفتارشون نکنم بقول گفتنی دنبال زندگی خودم برم من هم قبول کردم اما بشرطی که خواستگاری که مد نظرم هست رو داشته باشم اما ایمان بنده هنوز اجازه نداده که به هرکسی جواب مثبت بدم …
    جناب نباتی این رابطه بین من و ایشون کاملا پاک بوده البته تا اونجایی که دل بنده میگه اما برای اینکه این رابطه به هیچ شکلی به گناه کشیده نشه قصد داریم که باهم صیغه موقت بخونیم بدون اطلاع پدر بنده زیرا که بخاطر وضعیت جسمی ایشون امکان این نیست که پدرم مطلع بشن … بنده کاملا نسبت به کاری که میکنم اطلاع و اطمینان کامل دارم …و این تنها اخلاقیات طرف مقابلم هست که بنده رو به این تصمیم رسونده..ممنون میشم هرچه سریعتر نظرتون رو بدونم …اگر امروز بشه عالی میشه ..

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۸م, ۱۳۹۶ ۰۰:۰۶:

    سلام علیکم
    با توجه به اینکه بارکه هستید نمی تونید بدون اذن پدر با کسی محرم بشید.
    البته شما هم باید مراقب احساسات خود باشید و آن را مدیریت کنید.
    درست است که ایشان به شما کمک رده تا مذهبی بشید اما رفتار شما و نوع ارتباطتون با ایشون نباید به گونه ای باشه که از این طرف به معصیت بیفتید.
    درسته که ایشان به شما کمک کرده اما شما نباید با ایشان که یک کرد نامحرم است ارتباط دوستی داشته باشید.
    باید برای خدا هم که شده این رابطه را قطع کنید و در مقابل کمک هایی که کرده براش دعا کنید و از خداوند بخواهید که مشکلاتش رو حل کنه.

    [پاسخ]

  • مریم

    فتوای اقای مکارمو اشتباه فرمودین زیر۳۰سال فتوا دادن بدون اذن باطله و احتیاط واجب نگفتن

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵م, ۱۳۹۶ ۲۳:۲۰:

    از استفتاءات ایشان مشخص میشود که فتوا نداده اند و قائل به احتیاط واجب هستند (به عنوان نمونه)

    [پاسخ]

  • محمد

    بازم سلام
    ی سوال دیگه،،، در عقد دائم و موقت باید هردو طرف بدون مشکل شرعی ( جنب بودن مثلاً) باشند یا اهمیتی نداره؟!!!
    ممنون

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۹م, ۱۳۹۶ ۰۰:۱۶:

    سلام بر شما
    هنگام خواندن صیغه عقد طهارت لازن نیست. بنابرین اگر طرفین یا یکی از آن ها جنب باشد، اشکالی برای عقد ایجاد نمی شود.

    [پاسخ]

  • مریم

    فتواشون از سال۹۰عوض شده من خودم از دفترشون پرسیدم گفتن فتوا هس احتیاط نیست این سوال هم واسه سالای قبله اگر کسی اشتباه بفهمه انجام بده گناهش گردن کیه؟؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۷م, ۱۳۹۶ ۰۰:۴۹:

    سلام علیکم
    اولا نکته ای اخلاقی رو به شما متذکر بشم. یاد بگیرید هر جایی سؤال مطرح می کنید مثل دیگران سلام بدید
    ثانیا با توجه به اینکه مطالب مطرح شده در سایت مستند به نظرات مراجع است، بر فرض اگر نظر مرجعی هم تغییر کرد، نه برای گویندۀ غیرمطلع گناهی نوشته می شود و نه برای شخصی که بدون اطلاع از فتوای جدید، به نظر قبلی مجتهد خود عمل می کند. (در این رابطه می توانید به بحث تقلید رسالۀ عملیه مراجعه کنید)

    [پاسخ]

  • سیده

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای نباتی من دختری۱۸ساله افغانستانی هستم مقیم ایران ساکن قم۴ساله که قصد ازدواج با پسر عراقی را دارم و علاقه دو طرفه هستش و ایشون هم ساکن قم هستن و از نظر رابطه درحد پیم و زنگ بوده و شاید واسه خیلی ها باشه ابراز علاقه تو پیم و از نظر مالی سطح ایشون بالاتره رسم و رسماتمون هم تقریبا مثل هم هستش خانواده ایشون راضی هستن خانواده من هم راضی هستن فقط خواهرمو پدرم مشکلشون اینکه که ما سید هستیم و ایشون سید نیستن ایا سیدنبودن همسر دختر سید گناه؟
    و به دلیل ابراز علاقه و حرفای عاشقانه بینمون نمیتونم کسیو به عنوان همسر ایندم قبول کنم و به ی مرد دیگه ابراز علاقه کنم
    و خانواده های دو طرف مذهبی هستن و خانواده ی ایشون بیشتر.
    خواهش میکنم راهنماییم کنید

    [پاسخ]

  • سیده

    و ناگفته نماند که فقط پدرم اطلاع ندارن که ما در ارتباطیم مادرم و خواهرم اطلاع دارن
    و اقای نباتی میدونم ارتباطمون گناه هستش به همین دلیل حس گناه نمیذاره کسه دیگه ای رو قبول کنم
    و مادرم هم قسمم داده با نامحرم صحبت نکنم و تنها کسی که باهاش صحبت کردم همین اقا هستش
    .بنظر شما بعد ازدواج مشکلی پیش نمیاد از اینکه قبل ازدواج در ارتباط بودیم
    و الان هم دو طرف بهم دیگه اعتماد۱۰۰/و داریم
    من بعد نمازام توبه میکنم ولی..
    میتونم بعد ازدواج با ایشون توبه نصوح کنم؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۸م, ۱۳۹۶ ۱۹:۰۳:

    سلام بر شما
    در رابطه به سؤالتون باید به چند مطلب اشاره کنم:
    ۱ ـ برخی از خانواده های سادات اصرار دارند که داماداش هم سید باشد. هر چند که سید بدون نوه ها هم ارزشمند است، اما باید توجه داشته باشیم که با رد کردن خواستگار غیر سید معلوم نیست که خواستگار سید خوبی برای دختر بیای. همچنین زندگی بر محمور این عناوین اداره نمی شود. آن چه زندگی زن و شوهر را به خوشبختی سوق می دهد، عشق و علاقه به یکدیگر در بستر اخلاق و معنویت است.
    بهتر است که در این زمینه دیگران وساطت کنند و سعی کنند که پدر و خواهرتان را قانع کنند.
    ۲ ـ درست است که ایشان خواستگار شماست، اما باید مراقب رفتارتان باشید تا از نظر معنوی مشکلی پیدا نکنید. به هر حال حلال مشکلات خدای متعال است. سعی کنید با ترک گناه و معصیت و نیز، با انجام امور عبادی رابطۀ بهتری با خداوند داشته باشید، تا هم وظیفۀ بندگی خود را انجام داده باشید و هم، از لطف و رحمت الهی در مسیر زندگی خصوصا انتخاب همسر شایسته بهره مند شوید.
    ۳ ـ ازدواج با یک پسر، پاک کنندۀ گناهان قبلی آن ها نیست. همچنین موکول کرده توبه به بعد ازدواج هم کاری نادرست است. چرا امروز توبه نکنید؟! از کجا معلوم که اجل مهلت دهد و بتوانید فردا را ببینید؟! همچنین از کجا معلوم که با تلمبار شدن گناهان و تاریک شدن صفحۀ دل، توفیق توبه پیدا کنید.

    [پاسخ]

  • سیده

    سلام
    خیلی ممنون بابت راهنمایی تون
    و وقتی که گذاشتین
    حق باشماست فک کنم نه تنها خودم بلکه باعث گناه ایشوم هم میشم

    التماس دعا
    یاعلی

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
    عکس های متنوع تصادفی