×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحيم

ما از يک ديد دو نوع رابطه داريم. رابطه با خدا و عالم ملکوت و رابطه با ديگر انسان ­ها.

دنياي غرب در صدد است تا رابطه ­ي انسان را با عالم ملکوت و بندگي خداي يکتا قطع کند روي همين حساب کاري با اين رابطه ندارد. اما براي نظم بخشي به زندگي دنيايي خود در رابطه با برخي از مصاديق روابط انساني ورود پيدا کرده و بعضا به توفيقاتي هم دست پيدا کرده است.  

قرآن کريم ايمان را شرط پذيرش اعمال صالح قرار داده و مي ­فرمايد: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ؛ هر كس كار شايسته‏ اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى ‏داريم و پاداش آن­ ها را به بهترين اعمالى كه انجام مى ‏دادند، خواهيم داد.»[۱]

در جاي ديگر هم پشت کردن به ايمان را موجب فرو ريختن اعمال صالح مي­ داند: «وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ؛ و كسى كه انكار كند آن­ چه را بايد به آن ايمان بياورد، اعمال او تباه مى‏ گردد و در سراى ديگر، از زيان­ كاران خواهد بود».[۲]

دنياي غرب با پشت کردن به اين واقعيت بزرگ، چشم از آخرت فرو بسته و با تمرکز در دنيا سعي در آباد کردن دنياي خود دارد. ظاهر فريبنده ­ي آن ­ها و تبليغات وسيعي که در عرصه­ ي رسانه انجام مي ­دهند موجب شده تا برخي از افراد ظاهر بين هم فريب آن ­ها را خورده و نقش ايمان به خدا را در زندگي خود کم ­رنگ و يا حتي ناديده بگيرند!  يکي از نمونه ­هاي اين نگرش نادرست در بين برخي از مردم به خوبي آشکار شده است. وقتي در ميان آن ­ها روي صحبت را باز کرد و مي­ گوييم حق الناس موجب جهنمي شدن انسان است، به راحتي پذيرا هستند اما اگر کسي بگويد کفر به خدا و کنار گذاشتن ايمان موجب جهنمي شدن است، در چنين شرايطي است که شروع به اعتراض مي­ کنند و پذيراي چنين حرف متيني نيستند!

پيام فيلم کليد اسرار نمونه ­ي بارزي در شکل­ گيري اين روند نامبارک است. در اين فيلم هيچ سخني از ارزش و اهميت عبوديت خداوند نيست و در صدد است تا چنين وانمود کند که صرفا با رعايت حقوق ديگران و انجام برخي اعمال صالح مي­توان انساني سعادت ­مند بود. در اين فيلم تنها کساني محکوم هستند که مردم آزاري کنند و حقوق مردم را رعايت نکنند، و افرادي که حق ديگران را دعايت کنند و آداب شهروندي را زير پا نگذارند مورد توجه خداوند هستند، هر چند که تقيدي هم به آداب شرعي نداشته باشند.

اين انديشه ­ي شوم حتي در سينماي کشور اسلامي ما هم راه پيدا کرده تا جايي که وقتي سخن از فضايل انساني به ميان مي­ آيد و وقتي که بناست در يک ماه رمضان سريالي معنوي ساخته شود، هيچ سخني از محکوميت افراد بي ­نماز، بدحجاب و بي­ تقوا به ميان نمي ­آيد، بلکه در اينجا هم تنها انسان­هاي مال مردم خور، مردم آزار و امثال آن مورد نکوهش قرار مي­ گيرند.

اين نگرش مغرضانه تنها به عرصه ­ي فيلم و سينما خلاصه نمي­ شود؛ بلکه در عرصه­ هاي ديگر فرهنگي هم راه يافته است. به عنوان مثال کميته­ ي فرهنگي شهرداري کشور اسلامي خود را چندان ملتزم نمي ­بيند که در بهبود رابطه­ ي شهروندان با خداي هستي کاري انجام دهد، بلکه آن ­ها هم با تبعيت نا آگاهانه از دنياي غرب، آداب شهروندي را تنها در رعايت برخي از روابط اجتماعي خلاصه مي­ بينند و تمام تلاش خود را در همين راستا به خرج مي­ دهند. گويا فراموش کرده ­اند که تقواي الهي و اعمال عبادي، موجب آباداني دنيا و آخرت انسان­هاست و زمينه ­ي سعادت دنيوي و اخروي آن­ ها را فراهم مي ­آورد.  

وقتي در ميان برخي جوان گفته مي ­شود شخص دزد و مردم آزار جهنمي است، کسي اعتراض نمي­ کند. اما اگر بگوييم شخص بي ­دين يا بي ­نماز جهنمي است، اعتراض­ها شروع مي­شود. يعني ادامه­ ي اين روند موجب مي ­شود تا جوان امروز روز به روز دين فاصله بگيرد و رابطه ­ي با خدا را از عبوديت خارج کرده و منحصر در برخي از مصاديق روابط انساني تلقي کند!!!

لازم به ذکر است که اين نوشته هرگز به معناي بي ­ارزش بودن خدمت به خلق نيست؛ چرا که در حديثي قدسي چنين آمده: «الْخَلْقُ عِيَالِي فَأَحَبُّهُمْ إِلَيَّ أَلْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أَسْعَاهُمْ‏ فِي‏ حَوَائِجِهِمْ‏؛ مخلوقات عائله­ ي من هستند و دوست داشتني ­ترين آن­ ها نزد من کسي است که به آن ­ها محبت بيشتري داشته باشد و در برآورده کردن حوائجشان کوشاتر باشد»؛ بلکه همان­ گونه که قبلا هم ذکر شد، اين کلام بدان معناست که تمام کارهاي انسان تنها در سايه­ ي عبوديت خداي يکتا ارزش پيدا مي­ کند و عمل بدون ايمان و بندگي خداي يکتا همانند لوستر زيبايي است که در تاريکي شب هيچ نوري براي روشنايي ندارد.[۳]

در قرآن کريم چنين آمده: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها؛ بدانيد خداوند زمين را بعد از مرگ آن زنده مى ‏كند!»[۴] امام صادق (عليه­ السلام) در تفسير اين آيه فرمودند: يعني خداوند، نظام دنيا را به سوي عدل برمي­گرداند، بعد از آن که در ظلم غوطه ­ور شد: «الْعَدْلَ‏ بَعْدَ الْجَوْرِ». يعني زميني که در آن عدالت باشد زمين زنده و زميني که در آن ظلم باشد، زميني مرده است. پيامبر اکرم (صلي ­الله­ عليه­ و آله) هم ضمن اشاره به پر شدن زمين از عدالت در زمان حضرت بقيت الله (عليه ­السلام)، مي ­فرمايد: آن حضرت قلوب بندگان خود را سرشار از عبادت مي­ کند: «يَمْلَأُ قُلُوبَ‏ عِبَادِهِ‏ عِبَادَةً».[۵] يعني زنده شدن زمين به عدالت است و عدالت هم به معناي پر شدن قلوب بندگان از عبادت خداي يکتاست.

در روايتي زيبا از پيامبر اکرم (صلي ­الله ­عليه ­و آله) نقل شده که وقتي به معراج رفت خداوند او را مورد خطاب قرار داده و با او تکلم نمود در قسمتي از اين روايت خداي يکتا به امام زمان (عليه ­السلام) اشاره مي­ کند و مي ­فرمايد: «وَ بِالْقَائِمِ مِنْكُمْ أَعْمُرُ أَرْضِي بِتَسْبِيحِي وَ تَقْدِيسِي وَ تحليلي [تَهْلِيلِي‏] وَ تَكْبِيرِي وَ تَمْجِيدِي» به وسيله­ ي قائم از آن ­ها زمين را با تسبيح و تقديس و تحليل و تکبير و تمجيد خود آباد مي­ کنم. اين روايت هم گوياي اين حقيقت است که مصداق اکمل عمران و آباداني زمين، در تسبيح، تهليل و عبوديت خداوند است.[۶] 

کلام آخر اين که فرهنگ منهاي خدا، «درخت بي ثمر» است و فرهنگ عبوديت، «شجره ­ي طيبه» است. لذا بر مسئولين فرهنگي ما لازم است تا با دقت و تدبير لازم و با تمسک بر عبوديت خداي يکتا و نير با حرکت در مسير ولايت در دام کوره راه­ هاي غرب نيفتند و جامعه را انباشته از ياد و ذکر خداي سبحان نمايند.            

 و من الله توفيق.


[۱] . سوره­ ي نحل، آيه ­ي۹۷٫     

[۲] . سوره ­ي مائد، آيه­ ي۵

[۳] . الکافي، جلد۲، صفحه­ ي۹۹

[۴] . سوره­ ي حديد، آيه­ ي۱۷

[۵] . . الکافي، جلد۸، صفحه ­ي۲۶۷

[۶] . بحارالأنوار، جلد۱۸، صفحه ­ي۳۴۲و ۳۴۴/ الأمالي‏للصدوق، صفحه­ ي۶۳۲ و ۶۳۳

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question