بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

پیوند ناگسستنی قرآن و عترت

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در حدیث متواتر ثقلین فرمود: میراث رسالت من دو دزنۀ وزین است: یکی کتاب خدا و دیگری عترت طاهرین(علیهم السلام) و این دو هرگز از یکدیگر جدا نخواهد شد، تا در کنار حوض کوثر با هم بر من وارد شوند و شما نیز اگر به این دو وزنۀ وزین تمسک کنید، هرگز گمراه نخواهید شد.

قرآن و عترت عصارۀ نبوت و تداوم بخش وسالت است. اعلام جدایی ناپذیری ثقلین، خبری است که لازمۀ صحت آن، بقای امام معصوم تا قیامت، عصمت امام، علم امام به معارف قرآنی و عصمت امام است.

عدم افتراق به چه معناست؟

جدایی ناپذیری ثقلین بدین معنا نیست که امام، همواره مصحفی به همراه دارد؛ بلکه به معنای عدم انفکاک امامت و وحی قرآنی از یکدیگر است. ائمه(علیهم السلام) مبین و مفسر قرآن کریم و شارح جزئیات و تفاصیل و نحوۀ اجرای کلیات آن هستند.

اگر پیامبر اکرم در حدیث ثقلین، سخن از جدایی ناپذیری ثقلین به میان نمی آورد، جای توهم بود که تمسک به هر یک، به تنهایی برای هدایت بشر کافی باشد؛ اما بخش پایانی حدیث ثقلین،(لَن یَفترقا) قرآن و عترت را به عنوان دو حجت مستقلی که در مدار تبیین دین کامل، به هم بستگی دارند و هیچ کدام از دیگری مستقل نیستند، مطرح می کند.  

بنابراین قرآن کریم با این که در اصل حجیت ظواهر مستقل است و وابستگی آن به روایات در این بخش، مستلزم دور خواهد بود، هرگز حجت منحصر نیست. روایات نیز، بعد از یقین به صحتشان، حجت منحصر نیستند، و این دو حجت مستقل غیرمنحصر همراه با حجت مستقل سوم، یعنی برهان عقلی، سه منبع مستقلِ غیرمنحصر معارف دین است که با ملاحظه و جمع بندی هر سه منبع می توان به پیام خدا دست یافت.

استقلال در حجیت بدین معنا نیست که یک دلیل با قطع نظر از سایر اداله راهگشا باشد و در هیچ مرحله ای به غیر خود توقف نداشته باشد؛ بلکه بدین معناست که این ها سه منبع مستقلی است که چون حجیت هر یک انحصاری نیست، برای دستیابی به احکتام الهی باید همۀ ادلۀ سه گانه را ملاحظه کرد.

حاصل این که، قرآن و عترت برای ارائۀ دین کامل دو ثَقَل متحدند، نه یک واحد و نه دو ثَقَل جدا از یکدیگر. پس قرآن و عترت در ارائۀ دین جامع، به منزلۀ یک حجت الهی هستند.

(برگفته از تفسیر تسنیم، ج۱، ص۱۴۹ ـ ۱۵۳) 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 2009
  • بازدید دیروز: 5098
  • بازدید سال: 1618098
  • کل نوشته‌ها: 1274
  • کل دیدگاه‌ها: 3797
عکس های متنوع تصادفی