امام باقر (علیه السلام) در رابطه با دعای بهاء که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می شود، فرمودند: اگر مردم می دانستند که این دعا چه عظمتی نزد خداوند دارد و اگر می دانستند که این دعا با چه سرعتی به اجابت می رسد، برای دستیابی به آن، با یکدیگر به جنگ بر می خواستند، هر چند با شمشیر!

بسم الله الرحمن الرحیم

مدار هم بستگی ثقلین

پس از تبیین پیوند ناگسستنی قرآن و عترت، باید محدودۀ استقلال و همچنین منطقۀ هم بستگی آن ها تبیین شود.

بر اساس مباحثی که مطرح شد، قرآن کریم در سه جهت مستقل است.

۱ ـ در اصل حجیت؛ زیرا قرآن کریم معجزۀ الهی است و در ناحیۀ حجیت بی نیاز از غیر است.

۲ ـ در دلالت ظوهر الفاظ؛ زیرا وابستگی قرآن به احادیث معصومین(علیهم السلام) در این بخش(آن گونه که اخباریون گفته اند) مستلزم دور محال است.  

۳ ـ در ارائۀ خطوط اصلی و کلی دین؛

پس قرآن، در همۀ شئون خود مستقل است؛ لیکن چون دین در ارائۀ پیام نهایی خود، هم به قرآن وابسته است و هم به سنت معصومین(علیهم السلام)، از این رو در محدودۀ ارائۀ دین قابل اعتقاد و عمل، قرآن و سنت جدایی ناپذیر است. بدین معنا که قرآن، عهده دار تبیین خطوط کلی دین است و سنت، عهده دار تبیین حدود و جزئیات و تفاصیل احکام است.

اما روایات به دو دست تقسیم می شود:

اول: روایات ظنی الصدور: این روایات(سنت غیرقطعی) هم در سند به قرآن کریم وابسته است(زیرا قرآن پشتوانه اعتبار سخنان معصومین است) و هم در دلالت(حجیت محتوای آن ها در گرو عدم مخالفت محتوای آن با قرآن کریم است).

دوم: روایات قطعی الصدور: این روایات(سنت قطعی) تنها در ناحیۀ سند(نه سند مصطلح رجالی)، یعنی اصل حجیت به قرآن وابسته است، و در شئون دیگر، همتای قرآن است.

حاصل آنکه:

اولا، ثقلین هرگز از یکدیگر جدا نخواهد شد، بلکه با هم متحدند و بر روی هم یک حجت الهی هستند. منتهی یکی(قرآن) اصل و دیگری(سنت) فرع است. و دین برای ارائۀ پیام نهایی خود، وابسته به هر دو است.

ثانیا، قرآن کریم که در «سند»، «حجیت ظواهر»، و «ارائۀ خطوط کلی دین» نیازمند به غیر خود نیست، حدوثا و بقاءا مستقل است، اما روایات، حدوثا و بقاءا تابع قرآن هستند. بنابراین، قرآن، «ثقل اکبر» و روایات، «ثقل اصغر» به شمار می روند.

توجه: منظور از استقلال، استقلال نسبی است، نه نفسی. از این رو اعتماد به اصول عقلایی در فهم الفاظ قرآن، منافی استقلال آن در حجیت و دلالت نخواهد بود.

ثالثا، محدوۀ وابستگی روایات به قرآن، هم در ناحیۀ اعتبار سند است(روایات قطعی و غیرقطعی) و در هم ناحیۀ اعتبار متن(روایات غیرقطعی)؛ اما پس از تأمین اصل اعتبار، سنت نیز همانند قرآن، حجت مستقل غیرمنحصری است.

 (برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۱، ص۱۵۳ ـ ۱۵۵) 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 1270
  • بازدید دیروز: 5104
  • بازدید هفته: 40405
  • بازدید ماه: 145443
  • بازدید سال: 1665879
عکس های متنوع تصادفی