بسم الله الرحمن الرحیم

مدار هم بستگی ثقلین

پس از تبیین پیوند ناگسستنی قرآن و عترت، باید محدودۀ استقلال و همچنین منطقۀ هم بستگی آن ها تبیین شود.

بر اساس مباحثی که مطرح شد، قرآن کریم در سه جهت مستقل است.

۱ ـ در اصل حجیت؛ زیرا قرآن کریم معجزۀ الهی است و در ناحیۀ حجیت بی نیاز از غیر است.

۲ ـ در دلالت ظوهر الفاظ؛ زیرا وابستگی قرآن به احادیث معصومین(علیهم السلام) در این بخش(آن گونه که اخباریون گفته اند) مستلزم دور محال است.  

۳ ـ در ارائۀ خطوط اصلی و کلی دین؛

پس قرآن، در همۀ شئون خود مستقل است؛ لیکن چون دین در ارائۀ پیام نهایی خود، هم به قرآن وابسته است و هم به سنت معصومین(علیهم السلام)، از این رو در محدودۀ ارائۀ دین قابل اعتقاد و عمل، قرآن و سنت جدایی ناپذیر است. بدین معنا که قرآن، عهده دار تبیین خطوط کلی دین است و سنت، عهده دار تبیین حدود و جزئیات و تفاصیل احکام است.

اما روایات به دو دست تقسیم می شود:

اول: روایات ظنی الصدور: این روایات(سنت غیرقطعی) هم در سند به قرآن کریم وابسته است(زیرا قرآن پشتوانه اعتبار سخنان معصومین است) و هم در دلالت(حجیت محتوای آن ها در گرو عدم مخالفت محتوای آن با قرآن کریم است).

دوم: روایات قطعی الصدور: این روایات(سنت قطعی) تنها در ناحیۀ سند(نه سند مصطلح رجالی)، یعنی اصل حجیت به قرآن وابسته است، و در شئون دیگر، همتای قرآن است.

حاصل آنکه:

اولا، ثقلین هرگز از یکدیگر جدا نخواهد شد، بلکه با هم متحدند و بر روی هم یک حجت الهی هستند. منتهی یکی(قرآن) اصل و دیگری(سنت) فرع است. و دین برای ارائۀ پیام نهایی خود، وابسته به هر دو است.

ثانیا، قرآن کریم که در «سند»، «حجیت ظواهر»، و «ارائۀ خطوط کلی دین» نیازمند به غیر خود نیست، حدوثا و بقاءا مستقل است، اما روایات، حدوثا و بقاءا تابع قرآن هستند. بنابراین، قرآن، «ثقل اکبر» و روایات، «ثقل اصغر» به شمار می روند.

توجه: منظور از استقلال، استقلال نسبی است، نه نفسی. از این رو اعتماد به اصول عقلایی در فهم الفاظ قرآن، منافی استقلال آن در حجیت و دلالت نخواهد بود.

ثالثا، محدوۀ وابستگی روایات به قرآن، هم در ناحیۀ اعتبار سند است(روایات قطعی و غیرقطعی) و در هم ناحیۀ اعتبار متن(روایات غیرقطعی)؛ اما پس از تأمین اصل اعتبار، سنت نیز همانند قرآن، حجت مستقل غیرمنحصری است.

 (برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۱، ص۱۵۳ ـ ۱۵۵) 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما