بسم الله الرحمن الرحیم

طریقه­ ی شناخت فتنه­ ی اجتماعی

  1. شناخت حق: ابتدا باید حق و اسلام را خوب بشناسیم تا بتوانیم هر آن چه مخالف حق و اسلام است به خوبی تشخیص دهیم. مطلبی که لازم است در اینجا تذکر داد شود این است که قبل از وقوع در فتنه باید به دنبال شناخت حق بود تا در فضای تاریک و غبار آلود فتنه در شناخت حق به اشتباه نیفتاد. به عنوان مثال اگر کسی را وارد خانه­ی تاریکی کنند و بگویند «شمعی برای ما بیاور»، ممکن است ساعتها به دنبال شمع در خانه سرگردان باشد و نتواند شمع را پیدا کند، اما اگر آن خانه­ ی تاریک، خانه­ ی خودش باشد بلافاصله سراغ شمع می ­رود و آن را پیدا می ­کند. پس در شناخت حق لحظه ­ای درنگ جایز نیست چرا که فتنه ­ها همیشه در کمین هستند. 
  2. شناخت باطل: فتنه­ گران برای رسیدن به اهداف شوم خود باطل را به صورت عریان عرضه نمی­ کنند؛ بلکه حق و باطل را با یکدیگر ممزوج کرده، همه را یکجا به عنوان حق عرضه می­ کنند. پس قبل از وقوع در فتنه باید علاوه بر شناخت حق، باطل را هم شناخت تا با شناخت هر دو بتوان با دقّت فتنه را شناسایی کرد و به محض رؤیت امری حق در گفتار و رفتار شخص یا گروهی، به یکباره در دام اباطیل آن ها نیفتاد. به عنوان مثال فتنه­گران عقیدتی می­ گویند: «خداوند موجود است و هر موجودی قابل رؤیت است، پس خداوند قابل رؤیت است!» در این قضیه دو مقدّمه وجود دارد و یک نتیجه. مقدّمه­ی اوّل کاملاً صحیح و حق است، امّا مقدَّمه­ی دوم که ادعا کرده «هر موجودی قابل رؤیت است» باطل است چرا که همه­ی موجودات قابل رؤیت نیستند. اینجاست که می­توانند عقیده­ ی خود را که همان قول به «رؤیت خداوند با چشم سر» است بر شنونده ­ی غافل تحمیل کنند. در فتنه­ های اجتماعی هم فتنه­ گران از عناوین حقی همچون «آزادی»، «رساندن جامعه به رشد و شکوفایی»، «احقاق حقوق مردم»، «رفتار عقلایی» و غیره سخن به میان می­آورند، امّا غافل از این که در پس پرده­ی این سخنان حق، چهره­ هایی دروغ گو و فریبکار ایستاده­ است تا فریب خوردگان خود را در آتش فتنه اندازند.     
  3. تطبیق افراد با حقّ و باطل: بعد از شناخت حق می ­توان افراد را با آن تطبیق داد. اگر رفتار آن ها منطبق با حق بود، آن ها حق هستند و در غیر این صورت آن ها در باطل هستند. سؤال: قبول داریم که ابتدا باید حق را بشناسیم و بعد افراد را با آن حق بسنجیم، امّا چگونه می­شود به روحیات و افکار اشخاص پی برد، مخصوصاً در این زمانه که بسیاری از افرادی که در معرض انتخاب و قضاوت ما قرار دارند حتی یک بار هم ندیده­ایم و بلکه ممکن است در عرصه­ ی سیاست و چندان سابقه ­ای از آن ها سراغ نداشته باشیم در این صورت چه باید کرد؟ جواب: برای حل این مشکل می ­توان به موارد زیر توجه کرد.  
  4. عدم تناقض در گفتار و عمل: برخی افراد وقتی به زمان انتخابات نزدیک می ­شوند رفتار و گفتار خود را به یکباره تغییر داده، به اصطلاح عوام فریبی می­ کنند. اگر این افراد سابقه­ ی مدیریتی داشته ­اند می­توان به سابقه­ی مدیریتی آنها مراجعه کرد تا بتوان شخصیت واقعی­تر او را شناخت. به عنوان مثال شخصی در انتخاباتی شرکت کرده بود و در بهبوهه­ی انتخابات خبرنگاری از او سؤال کرد: شما اگر به این سمت انتخاب شدید، چند وقت یکبار به صدا و سیما می­آیید و به مردم گزارش کار می ­دهید؟ آن نامزد گفت: هر وقت که شما بخواهید! همین شخص قبلاً هم سابقه ­ی مدیریتی در این پست را داشت اما هر چه به سابقه­ ی سال های گذشته ­اش نگاه می ­کنیم می­ بینیم اینگونه نبوده است. حالا چه شده که اینقدر تغییر کرده؟ خوب شاید فضای انتخابات باعث شده که اینگونه بگوید.
  5. هزینه کردن برای اسلام، نه برای خود. عملکرد عدّه ­ای گویای آن است که آن ها، حتی از آبروی خود هم می ­گذرد تا کلمه­ ی حق را در جامعه احیا کنند و در برابر این مهم با هیچ کس رو در بایستی ندارند. امام باقر (علیه ­السلام) می­فرماید: «برای حق خداوند قیام کن و در هر حال حق را بگو و جز خدا در برابر کسی خشوع نداشته باش».[۱] در مقابل عدّه ­ای هستند که در برابر خداوند خشوع نداشته، حق را بر زبان جاری نمی­ کنند. این افراد حاضرند هرگونه هزینه ­ای را به اسلام و انقلاب وارد کنند اما برخی از کلمات حق را بر زبان جاری نکنند. داعیه­ ی این گونه افراد در مخفی نگه داشتن حق، آن است که در زندگی خود از منافعی برخوردارند که در خلاف مسیر حق است و اگر آن کلمه­ ی حق را بر زبان جاری کنند، منافع باطل خود را از دست می ­دهند لذا حاظر می ­شوند در این امتحان سخت، دنیا را بر آخرت ترجیح دهند. این گونه افراد که در برابر ادای کلمه ­ی حق خویشتنداری و سکوت می­ کنند، وقتی به منافع شخصی و حزبی خود می ­رسند خویشتنداری و سکوت را رها کرده و با تمام قوا به میدان می­ آیند تا از خود و منافع خود دفاع کنند! همین روحیه گویای عدم صلاحیت چنین افرادی است.  
  6. شناخت دوستان. امیرالمؤمنین (علیه ­السلام) می­فرماید: با نیکان جز نیکان همنشینی نکنند و با بدان نیز جز بدان نشست و برخواست نکنند.[۲] با دقت در نزدیکان و مدافعین یک شخص تا حدود زیادی می ­توان به شخصیت او پی برد. مثلاً حمایت عناصری خود فروخته همچون «ملّی مذهبی­ها» و «مجاهدین خلق» از فردی، خود گویای آن است که او نمی ­تواند فردی قابل اعتماد باشد. خداوند متعال در قرآن کریم می ­فرماید، یهود و مشرکین بیشترین دشمنی را نسبت به مؤمنین  دارند «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا»[۳] حال وقتی می ­بینیم همین یهود و حامیانش از کسی دفاع می­کنند و سعی بر آن دارند که او را محبوب کنند، جای هیچ شکی باقی نمی­ ماند که در آن شخص خیری برای اسلام و مؤمنین  نمی ­بینند و او را در دشمنی خود با اسلام، همراه خوبی می­ بینند. در نقطه­ ی مقابل اگر دیدید که به محض آمدن کسی به صحنه­ ی انتخابات، صدای همه­ ی آن ها در آمد و از هر سو به او حمله کردند، بدانید که در او خیر و برکتی برای اسلام است که آن ها نمی ­پسندند.
  7. دقّت در فتنه­ های گذشته. ملاک دیگری که برای تشخیص می­ توان داشت دقّت در عکس العمل افراد در برابر فتنه­ ها گذشته است. در نهج البلاغه آمده است: «فتنه ­ها وقتی می ­آیند باطل را شبیه حق می ­کنند؛ امّا وقتی می ­روند آشکار می ­کنند»[۴]. پس وقتی که گرد و غبار فتنه خوابید باید دقت کرد که چه کسی در هنگامه ­ی فتنه بر حق بود و چه کسی علیه حق! چه کسی مردم را به حق فرا می­ خواند و چه کسی مردم را از راه حق دور می­ کرد. اینجاست که می ­توان از فتنه­ های گذشته درس عبرتی گرفت برای فتنه­ های آینده.       

 [۱]. قُمْ بِحَقِّ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ قُلِ الْحَقَّ فِی الْخَوْفِ وَ الْأَمْنِ وَ لَا تَخْشَ إِلَّا اللَّه. من‏لایحضره‏الفقیه، ج۴، ص۱۷۷٫   

 عن ابی­ذر عن رسول الله (صلی ­الله ­علیه ­و آله) : قُلِ الْحَقَّ وَ إِنْ کَانَ مُرّا. وسائل ‏الشیعة، ج۱۵، ص۲۸۹٫     

[۲] . لا یصحب الأبرار إلا نظراؤهم‏. غرر الحکم، ح۹۷۲۴٫

 لا یواد الأشرار إلا أشباههم. غرر الحکم، ح۹۷۲۳٫ ‏

[۳] . سوره­ ی مائده، آیه­ی ۸۲٫

[۴] . نهج البلاغه خطبه ­ی۹۳٫ 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

1 پاسخ به طریقه شناخت فتنه اجتماعی

  • admin

    سلام بر شما …

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
    عکس های متنوع تصادفی