بسم الله الرحمن الرحیم 

برگرفته از کتاب «شیعه در روایت اهل سنت» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

۱ ـ ابن عساکر از جابر بن عبد الله انصاری چنین نقل می ­کند: روزی ما، نزد پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  بودیم که علی (علیه  السلام) وارد شد. در این هنگام پیامبر فرمودند: سوگند به کسی که جانم در دست اوست، هر آینه این مرد و شیعه­ ی او در روز قیامت رستگار خواهند بود. سپس آیه­ ی هفتم از سوره­ ی مبارکه­ ی بیّنه نازل شد: «إنَّ الَّذین آمنوا و عَملوا الصَّالحات أولئک هُم خیر البریَّۀ»، همانا کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، بهترین انسان ها هستند. پس از این حادثه هر گاه اصحاب پیامبر، علی را در حال آمدن می­دیدند می ­گفتند: «خیرُ البریَّۀ (بهترین انسان ها) آمد».[۱] 

۲ ـ ابن اثیر نقل می­ کند که پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  خطاب به علی (علیه  السلام) فرمودند: ای علی! تو در محضر خداوند وارد خواهی شد در حالی که، تو و شیعه ­ات از خداوند راضی هستید و خداوند نیز از شما راضی است و دشمن تو در محضر خداوند شیعه وارد خواهد شد در حالی که خشمگین است و با گردن گرفته به دوزخ افکنده خواهد شد.[۲]

۳ ـ ابن حجر از ابن عباس نقل می ­کند که پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  پس از نزول آیه ­ی هفتم از سوره­ی بیِّنه[۳]، به علی (علیه  السلام) فرمود: منظور از بهترین انسان ها تو و شیعه ­ات هستید.[۴]

۴ ـ در احادیث دیگری تعبیر شیعه ­ی ما آمده است که نشان می­ دهد، پیروان علی (علیه السلام) در حقیقت پیروان پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  هستند.

ابن عساکر از پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  نقل می کند که حضرت فرمود: به تحقیق در بهشت چشمه ­ای است که از شهد گل شیرین ­تر، از کره نرم­ تر، از یخ خنک ­تر و از مُشک خوش ­بوتر است. در آن چشمه گِلی است که من و اهل بیتم از آن آفریده شده ­ایم و شیعه ­ی ما از همان گل آفریده شده ­اند.[۵]

۵ ـ زمخشری عالم بزرگ اهل سنت از پیامبر اکرم  (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  چنین نقل کرده که روزی خطاب به علی (علیه  السلام) فرمود: ای علی! آنگاه که روز قیامت فرا رسد، من به ذیل عنایت خداوند مُتمسّک می ­شوم و تو به من متمسّک می ­شوی و فرزندانت به تو و شیعه ­ات به آنان تمسّک می­ جویند، آنگاه خواهی دید که ما را به کجا خواهند برد.[۶]


[۱] . تاریخ ابن عساکر، ج۲،  ص۴۴۲ و الدّرُ المنثور، ج۸، ص۵۸۹٫

[۲] .  النهایۀ ابن أثیر، ماده ­ی قَمَحَ.

[۳] . از مفهوم این آیه­ ی کریمه معلوم می­شود که ایمان و عمل صالح باید توأم با یکدیگر باشند تا انسان بتواند به فضل الاهی به مقصد برسد. در غیر این صورت ایمان بدون عمل صالح مفید نیست و عمل صالح بدون ایمان هم ارزشی ندارد.

[۴] . الصَّواعق المُحَرّقه ابن حجر ، بخش ۱۱٫

[۵] . کتاب تاریخ ابن عساکر، ج۱، ص۱۳۱٫

[۶] . الملل و النِحَل، ج۶، ص۱۰۴٫

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
    عکس های متنوع تصادفی