بسم الله الرحمن الرحیم 

برگرفته از کتاب «شیعه در روایات اهل سنت» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

تصریح به ولایت علی (علیه السلام) در قرآن و روایات 

دلیل پنجم ـ حدیث منزلت:

در جریان غزوه­ ی تبوک، منافقین قصد داشتند بعد خروج پیامبر از مدینه، حکومت نو بنیاد اسلامی را واژگون نمایند. پیامبر اکرم  (صلی ­الله ­علیه­ و آله) که از این واقعه مطّلع شد، علی (علیه السلام) را با خود نبُرد و فرمود: تو سرپرست اهل بیت و خویشاوندان من و گروه مُهاجر هستی، و برای این کار جز من و تو کسی دیگر شایستگی ندارد. این کار نقشه­ ی توطئه ­گران را به هم ریخت. از این رو شایعه کردند که علی به خاطر دوری راه و شدّت گرما، از شرکت در این نبرد امتناع ورزیده است. 

این سخنان بر علی (علیه ­السلام) که در دفاع از اسلام و مبارزه با دشمنان، نظیری نداشت بسیار گران آمد؛ لذا با اندوه فراوان، موضوع را به پیامبر  (صلی ­الله ­علیه­ و آله) اطلاع داد و از آن حضرت تقاضا کرد که او را هم با خود به میدان جنگ ببرد. پیامبراکرم در پاسخ، کلمه­ی تاریخی خود را در شأن علی (علیه­ السلام) بیان کرد.

حضرت فرمود: علی جان به مدینه برگرد!… أما تَرضی أن تکونَ منِّی بِمَنزِلَۀ هارونَ من موسی إلا أنَّهُ لا نبیَّ بَعدی؟ آیا خشنود نمی­ شوی که بگویم مَثَل تو نسبت به من، مثَل هارون است نسبت به موسی، جز اینکه پس از من پیامبری نیست!

همچنین پیامبر اکرم    (صلی ­الله ­علیه­ و آله) به دفعات خطاب به علی (علیه السلام) می­ فرمود: «أنتَ مِنِّی بِمَنزِلَۀِ هَارُونَ مِن مُوسی إلاّ أنَّهُ لا نَبِیَّ بَعدی»[۱] جایگاه تو نزد من همانند جایگاه هارون است نزد موسی، جز اینکه بعد از من پیامبری نیست.

سند حدیث منزلت:

سند این حدیث، بسیار قوی است و کسی در صحّت آن شک نکرده است. حتی ذَهبی عالم اهل سنّت، با وجود لجاجت های زیاد این حدیث را انکار نکرده است و در کتاب «تلخیص المستدرک» بر آن صحّه گذاشته است و ابن حجر هیتمی نیز که در دشمنی با شیعه معروف است این حدیث را، در کتاب «الصَّواعق شبهه­ی ۱۲» نقل کرده است و آن دسته از عالمان حدیث شناس را که این حدیث را به عنوان حدیث صحیح و معتبر شمرده ­اند نام برده است. بخاری نیز که همواره در نقل فضایل اهل بیت عصمت و طهارت کوتاهی می­ کرده، آن را در کتاب «صحیح بخاری» نقل کرده و افرادی مثل معاویه و سعد بن ابی وقّاص که همواره علی (علیه السلام) را دشنام می ­دادند و با او دشمنی می ­کردند نتوانستند این روایت را مخفی نگاه دارند و در شمار راویان این حدیث هستند.

ابن تیمیه درباره­ ی حدیث منزلت گفته است: «إنَّ هذا الحدیثَ صَحیحٌ بِلا ریبٍ ثَبَتَ فی الصَّحیحَین وَ غَیرِهِما»[۲]. این حدیث، بدون شک صحیح است؛ و در صحیحین (صحیح مسلم و صحیح بخاری) و غیر آن دو ثبت گردیده است.

دلالت حدیث منزلت، بر ولایت علی (علیه السلام)

در سوره ­ی اعراف آمده است که: «وَ قالَ مُوسى‏ لأخیهِ هارُونَ اُخْلُفْنی‏ فی‏ قَوْمی‏»[۳] موسی به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش.

با توجه به این آیه، یکی از منزلت­ های هارون (علیه ­السلام) نسبت به موسی (علیه ­السلام) جانشینی او است؛ پیامبر اکرم  (صلی ­الله ­علیه­ و آله)  نیز، همه­ی منزلت­ های هارون (علیه ­السلام) نسبت به موسی (علیه ­السلام) را ـ بجز نبوت ـ برای علی (علیه­ السلام) اثبات نمودند؛ پس علی (علیه ­السلام) خلیفه ­ی بلا فصل پیامبر اکرم  (صلی ­الله ­علیه­ و آله)  است.  

طرح همین استدلال با بیانی دیگر:

  1. یکی از منزلت های هارون (علیه­ السلام) این بود که اگر پس از موسی (علیه­ السلام) باقی می­ماند، جانشین او می ­شد؛ زیرا در زمان حیات موسی (علیه­ السلام) جانشین وی شد. اگر با وجود او دیگری جانشین موسی (علیه­ السلام) می ­شد، بیانگر نقصی در مقام هارون (علیه ­السلام) بود، که با مقام نبوّت او سازگاری نداشت.
  2. پیامبر اکرم  (صلی ­الله ­علیه­ و آله) در حدیث منزلت همه­ ی منزلت ­های هارون (علیه – السلام) نسبت به موسی (علیه ­السلام) را ـ به جز پیامبری ـ برای علی (علیه ­السلام) اثبات کرده است.
  3. پس جانشینی پیامبر  (صلی ­الله ­علیه­ و آله) برای علی (علیه ­السلام) ثابت می ­گردد.

[۱] . بخاری در صحیح خود کتاب آغاز آفرینش در باب فضائل علی (علیه السلام)، ج۴، ص۲۵۰، ح۳۷۰۶ و ج۵، ص۱۵۱، ح۴۴۱۶ و احمد حنبل در مسند، ج۱، ص۱۷۴ و ابو داوود طیالسی در مسند ابی داوود، ج۱، ص۲۸ و تاریخ ابن جریر طبری، ج۲، ص۳۶۸ و حافظ محمد بن ماجه در سنن، ج۱، ص۴۵، ح۱۲۱ و ینابیع المودَّۀ به نقل از ابن مُسکِوَیه، ص۴۸۴ [ج۳، ص۱۵۷، باب۹۲] و ابوالحسن مسعودی شافعی در مروج الذهب، ج۲، ص۴۴۵ و شیخ احمد عجیلیّ شافعی در ذخیرۀ المآل و جامع ترمذی ج۲، ص۲۱۳ [ج۵، ص۵۹۶، ح۳۷۲۴] و مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۰۸ [ج۳، ص۱۱۷، ح۴۵۷۵] و مسلم در صحیح مسلم، ج۵، ص۲۳، ح۳۲ کتاب فضائل الصحابۀ و حافظ کنجی در الکفایۀ، ص۲۸، [ص۸۵، باب۱۰] و بَدَخشانی در نزول الأبرار، ص۱۵ [ص۴۷] و ابن حجر در الإصابۀ، ج۲، ص۵۰۹، رقم۵۶۸۸٫

[۲] . منهاج السنۀ، ج۷، ص۳۲۰٫

[۳] . سوره­ی اعراف، آیه­ی ۱۴۲٫ 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
    عکس های متنوع تصادفی