امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
کسی که در گرمای شدید به خاطر رضای خداوند روزه بگیرد، و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را موکّل او می کند تا صورتش را نوازش دهند و وی را بشارت دهند. تا این که وقتی افطار کرد خداوند به او می گوید: چقدر خوش است بوی تو! ملائکۀ من! شاهد باشید که گناهانش را بخشیدم.

بسم الله الرحمن الرحیم 

برگرفته از کتاب «شیعه در روایت اهل سنت» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

خداوند پیامبر اکرم  (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  را برای هدایت بشر فرستاد. حضرت مسلمانانی را از اطراف با اختلاف زبان و رنگ و نژاد دور یکدیگر جمع نمود. از طرفی خداوند قوانینی را به وسیله ­ی پیامبر، در دسترس مردم قرار داد. حال چگونه ممکن است پیامبر اکرم هنگام رحلت مردم را بدون سرپرست بگذارد و آن ها را در اختلاف رها کند تا متفرّق گردند؟ در حالی که می ­بینیم این عمل با سیره­ ی خود آن حضرت هم منافات دارد. 

گاهی که پیامبر  (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  می ­خواست به سفر برود برای مدینه سرپرست معیّن می ­کرد.[۱] همچنین هر لشکری را که می­ فرستاد بدون سرپرست نمی­ گذاشت. علاوه بر این که حضرت از نزدیکی رحلت خود هم خبر داشت و مردم را با خبر کرده بود و چنین نبود که رحلت آن بزرگوار ناگهانی باشد.

ممکن است برخی بگویند: همین قرآن برای مردم و هدایت آنان کافی بود و پیامبر مردم را به همین قرآن سپرد و از میانشان رفت.

در جواب می­گوییم: مگر در زمان ابوبکر و عمر کتاب خدا نبود؟ پس چرا آنان به کتاب خدا اکتفا نکردند و برای خود ـ به صورت انتصاب فردی یا شورایی ـ جانشین معرفی کردند؟ آری این مطلب بدیهی است که قانون را باید به دست مجری سپرد و قانون بدون مجری، به تنهایی مردم را از انحراف و سرگردانی نجات نمی ­دهد.

در قرآن کریم آمده است: «وَ کَیْفَ تَکْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‏ عَلَیْکُمْ آیاتُ اللَّهِ وَ فیکُمْ رَسُولُهُ … »[۲] چگونه کافر می­شوید؟ در حالی که آیات خداوند بر شما تلاوت شده، و رسول خدا هم در میان شماست. از این آیه معلوم می ­شود که دو چیز همراه با هم موجب حفظ مردم از انحراف و کفر است؛ تلاوت قرآن و وجود پیامبر. پس باید بعد از پیامبر نیز خلیفه ­ای باشد تا همچون پیامبر حافظ امّت باشد.

در روایت متواتری که شیعه و سنّی از قول پیامبر نقل کرده­اند آمده است: «إنِّی تارِکٌ فیکُم الثَّقَلَین کتابَ اللهِ وَ عِترَتی … لَن یَفتَرِقا حَتَّی یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ»، من دو چیز گران بها را در میان شما به امانت می­ گذارم، کتاب خدا و عترتم را. این دو از یکدیگر جدا نمی­ گردند تا این که در کنار حوض کوثر مرا ملاقات کنند.  

تِرمِذی، نسایی، صاحب مدارک و … که از علمای أهل سنت هستند همه، این حدیث را نقل کرده ­اند.

مطلب دیگر این که، کتاب خدا شامل همه ­ی قوانین (به طور تفصیلی و جزء به جزء) نیست، بلکه به سنّت پیامبر نیز احتیاج است. از این روی پیامبر اکرم  (صلی ­الله ­علیه ­و آله)  فرمودند: «أنا مدینۀُ العلمِ وَ علیٌّ بابُها» من شهر علمم، و علی دروازه ­ی آن شهر است.[۳] از این حدیث بر می ­آید که ما از دو لحاظ به خلیفه نیازمندیم؛

۱ـ از لحاظ حفظ اجتماع و دفع دشمن.

۲ـ از لحاظ علم و اطلاع بر سنت پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله)   .


[۱] . به عنوان مثال در سفر تبوک که منافقین زیاد شده بودند «علی (علیه  السلام) را در مدینه جانشین خود ساخت» بهتر است در ضمن منبع تاریخی این سخن ذکر شود.

[۲] . سوره­ ی آل عمران، آیه­ ی ۱۰۱٫

[۳] . مستدرک حاکم، ج۳، ص۲۲۶٫

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما