بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

برگرفته از کتاب «شیعه در روایات اهل سنت» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

خیانت هایی نابخشودنی

با وجود این همه فضیلت در حقّ علی (علیه السلام) دشمنانش شأن او را در بین مردم پایین آوردند تا جایی که معاویه دستور داد در سرتاسر کشور پهناور اسلامی در روزهای جمعه و بر فراز منبرها لعن و دشنام علی (علیه السلام) را ضمیمه ­ی خطبه ­ی خود کنند!

این بدعت شوم، رایج شد و در افکار عمومی اثر گذاشت و به صورت امری ریشه دار در آمد، به طوری که کودکان با کینه­ ی علی بزرگ شدند، و بزرگترها با احساسات ضدّ علی از دنیا رفتند. تا جایی که در کربلای حسینی علّت مبارزه با امام حسین (علیه ­السلام) را بغض پدر وی (علیه ­السلام) بیان می­کردند. 

یحیی بن معین یکی از شخصیت­های مؤثّر بر علمای اهل سنّت است، به گونه ­ای که او را استاذ اساتذۀ می ­نامند. وی استاد احمد بن حنبل، بخاری، مسلم، ابوداوود، ابوزرعۀ و… است.

یحیی بن معین غطفانی، ابو زکریا در سال ۱۵۸ق به دنیا آمد و در سال ۲۳۳ق از دنیا رفت. از بی­ تقوایی او همین بس که روایت شده که گفت در مصر کنیزی را دیدم که از آن بهتر یافت نمی ­شد. حسین بن فهم گوید: از این کلام إبن معین تعجب کردم  چند بار از او سؤال کردم و هر دفعه إبن معین می ­گفت: «صَلَّی اللهُ علَیها و علی کُلِّ مَلیحٍ» درود خدا بر آن کنیز و بر هر زن ملیح و بانمکی![۱] وی بالأخره هنگامی که عازم سفر حج بود به علّت پرخوری مرد و در مدینه دفن شد.[۲]

یکی از مبانی رجالی «یحیی بن معین» در توثیق افراد میزان دشمنی و کینه­ ی آن ها نسبت به علیّ بن ابی ­طالب (علیه السلام) و فرزندان اوست. به عنوان مثال در مورد حریز بن عثمان می­ گوید: حریز ثقه است.[۳] و این در حالی است که حریز فردی ناصبی بوده که بغض و کینه­ ی علی (علیه السلام) را در دل داشت. او در مسافرت خود از مصر تا مکّه ـ که تقریباً دو ماه طول می­ کشید ـ مرتّباً علی (علیه السلام) را لعن می­کرد و بعد از هر نماز صبح هفتاد مرتبه علی (علیه السلام)  را لعن می­کرد.

جوزجانی هم که استاد بسیاری از علمای اهل سنت است، همچون یحیی بن معین عداوت و کینه ­ی زیادی نسبت به علی (علیه السلام)  داشت.[۴] 

عجلی در خلاصۀ التهذیب[۵] شخصی مثل عمر بن سعد بن ابی وقّاص را که قاتل امام حسین (علیه السلام) بود موثّق و قابل اعتماد می­ داند و عمران بن حطّان سردسته ­ی خوارج را که در شعر معروف خود[۶] قاتل امام امیر المؤمنین (علیه السلام ) را می ­ستاید و او را فردی باتقوی و مستحقّ بهشت معرفی می­ کند، ثِقه و قابل اعتماد می­ داند و بخاری هم ـ که خود از علمای طراز اوّل اهل سنّت است ـ  عقیده ­ی وی را تأیید می ­کند!!!

بخاری[۷] از علمای بسیار معتبر اهل سنّت آن چنان نسبت به علی (علیه السلام) و فرزندانش غیر منصفانه برخورد می­ کند که از امام صادق (علیه السلام) در کتاب معروف خود «صحیح بخاری» حتی یک حدیث هم ذکر نکرده است[۸] و این در حالی است که در همین کتاب که مشتمل بر ۷۲۷۵ حدیث است، احادیث بسیاری از خوارج و نواصب[۹] نقل کرده است.

ابن حزم آندلسی در مورد قاتل ولیّ خدا، امام طاهر، علی بن ابی طالب (علیه السلام) می­ گوید: «ابن ملجم» گنه کار نبود بلکه فردی بود که به رأی و اجتهاد خود عمل کرد و این فرد در آخرت اجر و ثواب هم خواهد داشت و همین سخن مضحک را هم در مورد «ابوالغادیۀ» قاتل عمّار یاسر (یار وفادار علی (علیه­السلام) ) تکرار می­ کند؛ گویا سخن پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله) را فراموش کرده که فرمود: «ای علی! قاتل تو شقی ترین مردم است. این در حالی است که همین إبن حزم در مورد قاتلین عمرو عثمان چنین حرفی را نمی ­زند و آن ها را گنه­کار و مستحق عذاب می ­داند!!!»[۱۰]   


[۱] . ذهبی در سیَر أعلام النُّبَلا، ج۱۳، ص۴۲۷٫

[۲] . ذهبی در سیَرُ أعلام النُّبَلا ج۱۱ ص۹۵٫

[۳] . تهذیب الکمال، ج۴، ص۲۳۵٫

[۴] . میزان الإعتدال، ج۴، ص۲و۳٫

[۵] . خلاصۀ التهذیب خزرجی، ج۲، ص۲۷۰، رقم ۵۱۶۵٫

[۶] . یا ضربَۀَ مِن تَقیٍّ ما أرادَ بِهـا       إلّا لِیَبلُغَ مِن ذی العَرشِ رضوانـاً

     إنّی لَأذکُرُ حینــاًً فأحسبُـــه      أوفی  البریّـــۀَ عند الله میزانــاً

[۷] . وی از علمای معتبر اهل سنت است که در سال ۲۵۶ق متولد شد و مذهب وی را برخی شافعی دانسته ­اند. اگر چه برخی دیگر معتقدند که وی دارای مذهب جداگانه­ ای بوده است که به تدریج منسوخ شد. (کتاب امام البخاری، ج۱۱، ص۴۱۴)

[۸] . میزان الإعتدال، ج۱، ص۴۱۴٫

[۹] . کسانی که به علی (علیه السلام) دشنام می­دادند.

[۱۰] . رجوع شود به کتاب شریف الغدیر، ج۱، ص۳۲۳ به بعد. (از کتب شیعه) 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 674
  • بازدید دیروز: 5036
  • بازدید سال: 1520638
  • کل نوشته‌ها: 1274
  • کل دیدگاه‌ها: 3791