×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

برگرفته از کتاب «شیعه در روایات اهل سنت» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

قطره­ ای از فضایل علی (علیه السلام) در روایات اهل سنّت

۵٫ علی (علیه السلام) با حق است و حق با علی (علیه السلام) .

خطیب بغدادی نقل می­ کند که پیامبر اکرم  (صلی ­الله ­علیه­ و آله) فرمود: «… علی با حق است و حق با علی، و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی­ شوند تا این که در روز رستاخیز در کنار حوض کوثر با من ملاقات نمایند».[۱] 

۶٫ دیدار علی (علیه السلام) و یاد او عبادت است.

خطیب بغدادی در تاریخ بغداد به سند خود از ابوهریره روایت کرده است که گفت: همواره متوجه بودم که مُعاذ بن جبل به علی نگاه می ­کند. در یکی از اوقات از او پرسیدم: چرا همواره به علیّ بن ابی­طالب می­نگری و چنان نگاهش می­ کنی که گویا او را ندیده ­ای؟

مُعاذ گفت: از رسول خدا (صلی ­الله ­علیه­ و آله) شنیدم که می­فرمود: «نظر کردن به رخسار علی عبادت است».[۲]

متّقی در کنز العمّال[۳] و مُناوی در متن فیض القدیر[۴] گفته­ اند: «نگاه کردن به رخسار علی (علیه السلام) عبادت است». و گفته­اند که این حدیث را طبرانی و حاکم از ابن مسعود از عِمران بن حُصین روایت کرده­ اند. مُناوی در شرح فیض القدیر می­نویسد: زمخشری از ابن اعرابی نقل کرده است که هر گاه علی (علیه السلام) در جمع مردم ظاهر می­شد، مردم شگفت زده گشته و می ­گفتند: «لا إله إلا الله! چقدر رخسار این جوان درخشنده است! چقدر عالی مقام است! چقدر بردبار و چه­قدر دلاور است! دیدار او به پایه ­ای ارتقا یافته است که خود به خود انسان را به عبادت حق تعالی فرا می ­خواند.»

۷٫ خدای تعالی با علی (علیه السلام) نجوا می­ کند.

ترمذی به سند خود از جابر روایت می­ کند که در روز طائف، رسول خدا  (صلی ­الله ­علیه­ و آله) علی (علیه السلام) را به حضور طلبید و با او نجوا کرد. مردم گفتند: چقدر با پسر عمویش نجوا می ­کند؟!

رسول خدا فرمود: «تنها من با علی نجوا نمی­ کنم، بلکه خدا هم با او نجوا می­ کند».[۵] 

۸­­. هیچ کس به اندازه­ ی علی (علیه السلام) به کسب فضائل نائل نشده است.

از عمر بن خطّاب روایت شده است که رسول خدا  (صلی ­الله ­علیه­ و آله) فرمود: «هیچ کس به اندازه­ ی علی به کسب فضائل نائل نشده است. فضائل آن حضرت به اندازه ­ای است که هر کس به حقیقت آن ها برسد، به راه راست هدایت می­ شود و از گمراهی رهایی می ­یابد».[۶]

در کتاب الإستیعاب[۷] آمده است که احمد بن حنبل و اسماعیل بن اسحاق بن قاضی اظهار داشته ­اند، احادیثی که درباره ­ی فضائل علی (علیه السلام) روایت شده است درباره­ی هیچ یک از صحابه روایت نشده است. و احمد بن شعیب بن علی نسائی هم این موضوع را متذکر شده است.


[۱] . خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، ج۱۴، ص۳۲۱٫ برخی از علمای اهل سنت هم روایاتی با همین مضمون در کتاب های خود ذکر کرده ­اند: ترمذی در صحیح ترمذی، ج۲، ص۲۹۸ و حاکم نیشابوری در مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۱۹ و ابن حجر هیثمی در مجمع، ج۷، ص۲۳۵ و متقی در کنز العمال، ج۶، ص۱۵۷٫

[۲] . خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، ج۲، ص۵۱٫ برخی از علمای اهل سنت هم روایاتی با همین مضمون در کتاب های خود ذکر کرده ­اند: حاکم در مستدرک، ج۳، ص۱۴۱ و ابونعیم در حلیَّۀ الأولیاء، ج۲، ص۱۸۲ و هیثمی در مجمع، ج۲، ص۱۱۹ و ابن حجر در الإصابۀ، ج۸، ص۱۸۳ و در الإصابۀ، ص۷۴ و الریاض النضرۀ، ج۲، ص۲۱۹ و مناوی در فیض القدیر، ج۳، ص۵۶۵  و در کنوز الحقایق، ص۷۳٫ 

[۳] . کنز العمال، ج۶، ص۱۵۲٫

[۴] . فیض القدیر، ج۶، ص۲۹۹٫

[۵] . صحیح ترمذی، ج۲، ص۳۰۰ و متقی در کنز العمال، ج۶، ص۱۵۹ حدیث مزبور را روایت کرده و گوید: ترمذی و طبرانی هم آنرا نقل کرده­اند. در تاریخ بغداد، ج۷، ص۴۰۲ و کنز العمال، ج۶، ص۳۹۹ هم به روایتی با همین مضمون نقل شده است.

[۶] . الریاض النضرۀ، ج۲، ص۲۱۴٫ این روایت را طبرانی هم نقل کرده است.

[۷] . الإستیعاب، ج۲، ص۴۶۶٫ این روایت را ابن حجر عسقلانی در الصواعق، ص۷۲ و در فتح الباری، ج۸، ص۷۱ و شبلنجی در نور الأبصار، ص۷۳ متذکر شده­اند و به سند مزبور علاوه بر احمد حنبل اسماعیل بن اسحاق و نسائی، ابوعلی نیشابوری را هم اضافه کرده ­اند. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question