بسم الله الرحمن الرحیم

برگرفته از کتاب «شیعه در روایات اهل سنت» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

موقعیّت علی (علیه السلام) در زمان پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) 

۲ ـ جان فشانی علی، در شب اوّل هجرت 

در شب اوّل هجرت که کفّار قصد داشتند شبانه به خانه­ ی پیامبر شبیخون بزنند و او را مخفیانه به قتل برسانند، علی (علیه السلام) با شجاعت در بستر پیامبر (صلی ­الله­ علیه ­و آله) خوابید تا پیامبر بتواند از مکّه بیرون رود. خداوند برای تجلیل از این جان فشانی و فداکاری آیه­ ی ۲۰۷ از سوره­ ی بقره را نازل فرمود: «وَ مِن النّاسِ مَن یَشری نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ الله وَ اللهُ رَءوُفٌ بالعباد» از مردم کسی است که جانش را جهت کسب رضایت خداوند می ­فروشد و خداوند نسبت به بندگانش بسیار مهربان است.[۱]                                                                                                                                                                                         

و حال آن که در همان زمان شخص دیگری که همراه پیامبر در غار ثور بود به شدّت می ­ترسید تا جایی که آیه­ ی ۴۰ از سوره­ ی توبه نازل شد: «… إلّا تنصُروهُ فقد نَصَرَهُ اللهُ إِذ أَخرَجَهُ الّذینَ کفروا ثانیَ اثنَینِ إِذ هُما فی الغار إِذ یقولُ لِصاحِبِهِ لا تَحزَن إِنّ اللهَ مَعَنا فَأنزَلَ اللهُ سَکینَتَهُ علَیه…» اگر او (پیامبر) را یاری نکنید، [بدانید] به تحقیق خداوند پیامبر خود را در آن زمان که کفّار او را در حالی که کسی همراهش بود از مکّه بیرون کردند یاری فرمود. آن هنگام که آن دو در غار بودند به همراه خود (یعنی ابوبکر که می ­ترسید) گفت: اندوهگین مباش! خدا با ماست. آن گاه خداوند آرامش خود را بر او نازل کرد و…[۲]  

در این آیه از نگران بودن همراه پیامبر یاد شده، و چون سخن از «نصرت خدا»، «آرامش» و «امداد غیبی» به میان می ­آید، دیگر اشاره­ ای به آن شخص همراه نمی ­شود بلکه با ضمیر مفرد تنها پیامبر اکرم ذکر می­ گردد!

توجه: محور اصلی این آیه ­ی شریفه حمایت ویژه ­ی خداوند از رسول خدا  (صلی ­الله­ علیه ­و آله) است. ضمیرهای مفرد مذکر درپنج کلمه­ ی «تنصروه»، «نصره»، «أخرجه»، «یقول»، «لصاحبه»، به حضرت رسول اکرم  (صلی ­الله­ علیه ­و آله) بر می ­گردد. حال اگر کسی در مرجع ضمیر در کلمه­ ی «علیه» و یا کلمه ­ی «أیَّدَه» شک داشته باشد که آیا باز هم به رسول اکرم بر می­ گردد یا به شخصی که در غار همراه آن حضرت بود. مقتضای سیاق آیه با صرف نظر از شواهد خارجی اعم از قرآنی و روایی این است که این ضمیرهای مشکوک المرجع، همانند ضمایر پنج­ گانه­ ی معلوم المرجع به شخص رسول اکرم (صلی ­الله­ علیه ­و آله) بر می ­گردد، نه به غیر آن حضرت.


[۱] . مسند احمد حنبل، ج۱، ص۸۷ و کنز العمّال، ج۶، ص۴۰۷٫

[۲] . تاریخ کامل، ج۲، ص۷۴٫

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما