بسم الله الرحمن الرحیم

برگرفته از کتاب «شیعه در روایات اهل سنت» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

ابن ابی الحدید معتزلی می ­نویسد: به استادم نَقیب گفتم، از این روایات معلوم می­شود که پیامبر (صلی ­الله ­علیه ­و آله)، علی (علیه السلام) را خلیفه نموده بود؛ ولی چگونه باور کنم که صحابه بر خلاف گفته­ ی پیامبر اجماع کنند! همچنان که بعید است باور کنم آن ها بر خلاف گفته ­ی او که روزه ­ی ماه رمضان واجب است اجماع کنند؟! 

خلاصه­ ی جواب نقیب این است: به نظر صحابه، خلافت مانند نماز و روزه نبود. آن ها در مثل خلافت، امارت، تدبیر جنگ و سیاست با پیامبر مخالفت می ­کردند در صورتی که مصلحت را در چیز دیگری می ­دیدند. مگر نمی­بینی که در جنگ بدر پیامبر می ­خواست در جایی منزل کند ولی انصار مخالفت کردند! 

 ولایت
آن گاه نقیب مثال­ هایی از مخالفت اصحاب با پیامبر زد… و سپس گفت: مردمانی که گمان می ­کردند، عرب از علی اطاعت نمی ­کند (و خلافت را از روی مصلحتی که خود تشخیص دادند به دیگری واگذار کردند) از چند جهت بود: بعضی به جهت حسادت، برخی به جهت دشمنی با علی و خون خواهی (به دلیل کفّاری که علی از خانواده­ ی آن ها در جنگ­ ها کشته بود)، بعضی به بهانه ­ی آن که خلافت و نبوّت در یک خانواده جمع نمی­ شود، برخی به جهت ترس از عدالت و بعضی به خاطر دشمنی با پیامبر و نزدیکی علی به آن حضرت. بنابراین جهات همه­ ی آن ها بر دور کردن خلافت از علی اتّفاق کردند… آنان با کمک عمر می­ گفتند: عرب ابوبکر را دوست دارد، چرا که او شرافتی ندارد که بر دیگران بزرگی بفروشد! و خویشاوندی نزدیکی با پیامبر ندارد تا بر دیگران تکبّر کند!… و به این علّت بود که دلایل و گفته ­ها و نوشته­ها کنار رفت و کهنه و پوسیده شد و قدرت ابوبکر و هواخواهان او بالا گرفت.[۱]   

بیان دو نکته:

  1. این نکته قابل تأمل است که ابوبکر و عمر در جنگ های زمان پیامبر، نه کافری را کشتند، و نه حتّی یکی از آن ها را زخمی کردند. اصولاً آن ها در جنگ ها، آخر سپاه را برای خود انتخاب می­ کردند؛ تاریخ، خود گواه است که چگونه در موقعیت های بحرانی، همچون جنگ احد و خیبر پا به فرار گذاشتند و در گوشه ­ای پناه گرفتند و یا برای این که نگاه های سرزنش آمیز را از خود دور کنند، به تعریف و تمجید از قهرمانی دشمن پرداختند و روحیه­ ی مسلمین را در برابر دشمن ضعیف کردند. 
  2. جا دارد این سؤال را از اهل سنت بپرسیم که، اگر پیامبر اکرم را به عنوان شخصی می ­شناسیم که از روی جهالت و هوی و هوس صحبتی نمی ­کند، و اگر قرآن کریم به ما امر کرده که هر چه پیامبر می­ گوید، بدون چون و چرا بپذیریم،«ما آتاکُم الرَّسولُ فَخُذوه»؛ پس چرا برخی از اصحاب پیامبر و در رأس آن ها ابوبکر و عمر در امر خلافت به مخالفت صریح با پیامبر برخواستند، و بعد از او گفتند، مصلحت نیست که علی خلیفه شود! آیا آن ها بهتر از پیامبر می­ فهمیدند؟ و آیا می­ توان باور کرد که پیامبر خدا در امر تعیین علی به خلافت اشتباه کرده باشد و افرادی مثل ابوبکر و عمر به این اشتباه واقف شدند! ابن ابی الحدید در کتاب خود، مطلبی را از عمر نقل می­کند که به ابن عباس گفت: به خدا قسم علی برای تصدّی امر خلافت بر همه اولویت داشت، مگر این که ما از دو چیز نگران بودیم؛ یکی جوانی او و دیگری محبّت او به بنی هاشم![۲]

[۱] . شرح نهج البلاغه­ی ابن ابی الحدید، ج۱۲، ص۸۲ تا ۸۷٫

[۲] . شرح نهج البلاغه ­ی ابن ابی الحدید معتزلی، ج۶، ص۵۰ و ج۱۲، ص۸۲].   

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
    عکس های متنوع تصادفی