بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم  هم اندیشی دینی . شرح خطبه 222

 حضرت امیر (علیه­ السلام) خطبه­ ی خودرا با این آیه­ ی شریفه آغاز می ­کنند:  

  یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ * رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ [۱]

… تسبیح می­ گویند در این خانه­ ها در هر صبح و شام. مردانی که هیچ تجارت و معامله­ ای آن ­ها را از یاد خداوند غافل نمی­ سازد… .  

شرح و توضیح: 

تسبیح خداوند به معنای تنزیه او از هر چیزی است که لایق به ساحت قدس او نیست. اما چرا تنها سخن از تسبیح به میان آمد و صحبتی از تحمید مطرح نشد؟ تسبیح و تنزیه خداوند مقدمه­ ای است برای حصول معرفت به صفات خدای متعال و این معرفت زمینه­ ی حمد و ثنای الهی را فراهم می ­سازد. بنابراین آیه ­ی شریفه در مقام بیان خصالی از مؤمنین است که خاصیت آن­ ها هدایت مؤمنین به سوی  معرفت صفات الهی و در نهایت حمد و ثنای او می­ باشد.

تسبیح در هر صبح و شام کنایه از استمرار آن­ ها در این کار است.

هدف از نکره آوردن کلمه­ی «رجالٌ» بیان جایگاه و مقام عظیمی است که این گروه از مؤمنین در درگاه خدای متعال دارند. یعنی خداوند می­ خواهد بفهماند که این افراد چنان جایگاهی دارند که گفتنی نیست.

کلمه­ ی «رجال» در این­ جا به هیچ در مقام بیان جنسیت خاصی نیست، تا گفته شود شامل خانم ­ها نمی ­شود! این تعبیر همانند کلمه­ ی «جوان ­مرد» در فارسی است که صرفا به معنای وجود روحیه­ و خصلتی فداکارانه و ستودنی در انسان است. روی همین حساب همان­ گونه که این تعبیر در مورد آقایان به صادق است، در رابطه با خانم ­ها هم استعمال می ­شود. 

کلمه­ ی تجارت به معنای استمرار در کسب و کار است و کلمه ­ی بیع به معنای خرید و فروش. بنابراین ذکر بیع بعد از تجارت، از قبیل ذکر خاص بعد از عام است که به دلیل اهمیت ویژه­ ی خاص، مطرح شده است. هر چند تجارت می ­تواند انسان را از یاد خدا غافل کند، اما در این میان آن هنگامی که تاجر مشغول بیع است زمینه­ ی بیشتری برای غفلت او از یاد خداوند فراهم می ­گردد. روی همین اساس است که بعد از تجارت، خصوص بیع هم مطرح شده است.

تجارت و بیع می ­تواند نمادی باشد برای کارهای دنیوی. یعنی این رجال بزرگ و اهل ذکر، کسانی هستند که هیچ کدام از امور دنیوی آن ­ها را از یاد خداوند غافل نمی ­سازد.


[۱] . سوره­ ی نور، آیات ۳۶ و ۳۷

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

1 پاسخ به شرح خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه (۱)‌

  • علی برزکار

    سلام خدمت شما روحانی بزرگوار
    از تفسیر شما خیلی خوشم اومده
    خیلی جامع و کاربردی بود
    از شما کمال شکر و قدردانی رو دارم.

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 860
  • بازدید دیروز: 4596
  • بازدید سال: 1512769
  • کل نوشته‌ها: 1274
  • کل دیدگاه‌ها: 3791
عکس های متنوع تصادفی