×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

 بسم الله الرحمن لارحیم

ابن تیمیه در شهر حرّان و در سال ۶۶۱ هـ.ق متولد و در سال ۷۲۸ هـ.ق از دنیا رفت.

وی عقایدی چون: تجسیم برای خدای متعال، حرمت زیارت قبور اولیا، حرمت استغاثه به ارواح اولیای الهی، حرمت توسّل، شفاعت و . . . داشت.

او از كسانى است كه بر همگان مى تازد و احدى از بزرگان و پيشوايان مذاهب و فرقه هاى مختلف از دست او در امان نيستند. از اين رو به دليل عقايد فاسد و نظريّات باطل او، بزرگان و رهبران اهل سنّت به گمراه بودن وى و زندانى كردن او فتوا داده اند، مگر آن كه توبه نمايد.او دست آخر هم توبه نكرد و در زندان جان داد.

ابن کثیر که از شاگردان او است می گوید: در روز هفتم شعبان مجلسی در صر حاکم دمشق برگزار شد. و در آنجا همه متفق شدند اگر ابن تیمیه دست از افکارش بر ندارد او را زندانی کنند. سپس بعد از اظهار اعتقاداتش در مناظره با شمس الدین عدنان او را در برجی حبس نموده و سپس او را به حبس معروفی به نام (جبّ) منتقل ساختند.(البدایه و النهایه، ج۱۴، ص۴)

اما بشنوید از نظر علمای بزرگ اهل سنت در رابطه با وی:

۱ـ محمد بن محمد بخاری:

وی که عالمی حنفی و متوفای ۸۴۱ است می گوید: «إنّ من أطلق القول على ابن تيميّة أنّه شيخ الإسلام فهو بهذا الإطلاق كافر» (هر کس به ابن تيميه شيخ الاسلام بگويد ، کافر است). (البدر الطالع، جبد۲، صفحه ی۲۶۰)

۲ـ ابن حجر عسقلانی: 

او متوفاي ۸۵۲ بوده و از ارکان علمي اهل سنت است. وی می گوید:(من اعتقد عقيدة ابن تيميّة حلّ دمه وماله) «در شهر دمشق اعلام كردند كه هر كس افكار ابن تيميّه اعتقاد داشته باشد، ريختن خون او و گرفتن اموالش حلال است». (الدّرر الكامنة، جلد۱، صفحه ی۱۷۱)

وی می گوید: «مردم مسلمان در علمای اسلام نظرشان در رابطه با ابن تیمیه این است که وی زندیق و ملحد و بی دین است و برخی می گویند که وی منافق است؛ چرا که به ساحت علی (رضی الله عنه) جسارت کرده و حرف های بی ربط زده است» (الدر الکامنه، جلد۱، صفحه ی۱۷۱) 

۳ـ ابن حجر هیتمی مکی:

وی متوفای ۹۷۴ است و در کتاب خود چنین می نویسد: «ابن تيميّة عبد خذله اللّه، وأضلّه وأعماه، وأصمّه وأذلّه، وبذلك صرّح الأئمّة الذين بيّنوا فساد أحواله وكذب أقواله… وأهل عصرهم وغيرهم من الشافعيّة والمالكيّة والحنفيّة» )ابن تیمیه کسی است که خداوند اورا خوار و گمراه و كور و كر كرده است، و پيشوايان اهل سنّت و معاصرين وى از شافعيها، و مالكيها، و حنفيها، بر فساد افكار واقوال او تصريح دارند.)(الفتاوى الحديثة: ۸۶(.

۴ـ محمد بن عقيل که متوفاي ۱۳۵۰ است مي‌گويد: «ابن تيمية شيخ النصب» (ابن تیمیه استاد ناصبی ها است) (تقوية الإيمان، سيد محمد بن عقيل العلوي، ص ۱۰۱) 

۵ـ عبد ربه از علماي الازهر است. وی می گوید:«ابن تيمية هو الذي جمع شتات أقوال الخوارج وغيرهم من الملحدين ودونها رسائل» (ابن تيميه اقوال مختلف خوارج و ملحدين را جمع کرده است و اين‌ها را به عنوان رساله آورده است.) (فيض الوهاب، ج ۱، صفحه ۱۲۱)

۶ـ آقاي امام حافظ ابو الفيض احمد بن محمد صديق غماري حسني که از علماي اردن و متوفاي ۱۳۸۰ است، مي‌گويد:«أنه رأس المنافقين في عصره» (او سر کرده ی منافقين عصر خودش بوده است.) (البرهان الجلي، ص ۵۳)

۷ـ آقاي سقاف که از علماي اهل سنت است و در حال حاضر زنده است، مي‌گويد:«فهو ناصبي خبيث ومجسم بغيض شاع المخالفون أم أبوا» (ايشان ناصبي و خبيث است، چه مخالفين بخواهند و چه نخواهند.) (مجموع رسائل سقاف، ج ۲، ص ۷۳۷)

۸ـ آقاي حسن بن فرحان مالکي از علماي معاصر عربستان سعودي است و سلفي است. وی مي‌گويد: «حوکم ابن تيميه في عصره علي بغض علي واتهموه مخالفوه من علماء عصره بالنفاق» (ابن تيميه را به خاطر بغض علي محاکمه کردند و علماي عصر ابن تيميه او را متهم کردند به نفاق و ايشان مي‌گويد) «ان عليا قاتل للرياسة لا للديانة وأن تواتر اسلام معاويه ويزيد بن معاويه اعظم من تواتر اسم علي وأنه کان مخذولا» (علي براي رياست جنگيد نه براي ديانت و تواتر اسلام معاويه و يزيد، بالاتر از تواتر اسلام علي است و علي هميشه خار بوده است.) بعد آقاي فرهان مالکي مي‌گويد: «و ان لم تکن هذه الاقوال نصبا، فليس في الدنيا نصب» (اگر اين عبارت‌ها دليل بر ناصبي بودن ايشان نباشد؛ پس ما ناصبي در دنيا نداريم.) (قرائت في کتب العقائد صفحه ۱۷۶)

 

  1. عبدالحمید

    بسم الله والحمد لله وصلی الله علی رسول الله وعلی آله واصحابه

    با سلام از مطالبتان استفاده کرده لذت بردم

    پس از بازدید از وبلاگم اگر پسندیده و مورد قبولتان واقع شد لینکمان کنید

    موفق باشید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question