×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

روایت اوّل:

امام صادق (علیه ­السلام) می فرماید: «کسی که حقّی از حقوق مالی خداوند را ادا نکند، (مجبور می شود) دو برابر آن را در راه باطل انفاق نماید».

مَنْ‏ مَنَعَ‏ حَقّاً لِلَّهِ‏ عَزَّوَجَلَّ أَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ.[۱]

اشاره: خمس و زکات از حقوق واجب الهی هستند. کسانی که به هر بهانه ای از انجام این کار طفره می روند، فقط سر خود را کلاه می گذرند. این افراد می توانند خمس و زکات خود را پرداخت کنند، اجر و پاداش آن را ببرند و در عین حال شاهد جبران خداوند هم باشند. اما کسانی که به خاطر ترس از فقر، خمس و زکات خود را پرداخت نمی کنند، نه تنها گناه کار هستند، بلکه مجبور می شوند دو برابر آن مال را در راه باطل هزینه کنند، و در عین حال هیچ  اجر و قربی هم نداشته باشند.  

انفاق ادای حقوق مالی افراد واجب النفقه هم از دیگر مصادیق این حقوق است. برخی از مردم به خاطر خساستی که دارند در ادای حقوق مالی خانواده ی خود کوتاهی می کنند و صرفا به مال اندوزی می اندیشند.

روایت دوم:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می  فرماید: «كسی كه مال خود را اختیاراً از مصرف در راه خوبان باز دارد، خداوند مال او را در راه اشرار با اجبار صرف خواهد نمود». 

مَنْ‏ مَنَعَ‏ مَالَهُ‏ مِنَ‏ الْأَخْيَارِ اخْتِيَاراً صَرَفَ اللَّهُ مَالَهُ إِلَى الْأَشْرَارِ اضْطِرَارا».[۲]

اشاره: وقتی که مال خود را با اختیار در راه خوبان هزینه می کنیم، هم از پاداش الهی برخوردار هستیم و هم مورد تکریم خوبان واقع می شویم. اما وقتی که از روی اظطرار و اجبار، مال خود را در راه اشرار هزینه می کنیم، نه تنها نزد خداوند پاداشی نداریم، بلکه نزد فرد شرور هیچ کرامتی هم نخواهیم داشت. آن شخص شرور با خود می گوید: به اجبار مالش را گرفتم!  
آگاه باشید! كسی كه مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نكند، به هزینه كردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود و هر كس در حل مشكلات ولیّ خدا گامی برندارد، خداوند او را به تلاش و حركت در راه حلّ مشكلات دشمن خدا گرفتار می كند. 

روایت سوم:

امام صادق (علیه ­السلام) هم فرمود: «انفاق کن و یقین داشته باش که خداوند جای آن را پر می­ کند. هر کس که در راه اطاعت خداوند انفاق نکند، مبتلا به آن می­ شود که در راه معصیت او انفاق کند. و کسی که در راه کمک به بنده­ ی خوب خداوند قدم برندارد، مبتلا به آن می­ شود که در راه حاجت دشمن خداوند گام بردارد!»

أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ‏ لَمْ‏ يُنْفِقْ‏ فِي‏ طَاعَةِ اللَّهِ‏ ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.[۳]


[۱] . الکافی، جلد۳، صفحه­ ی۵۰۶

[۲] . بحار الأنوار، جلد۹۳، صفحه­ ی۱۳۱٫

[۳] . من لا یحضر، جلد۴، صفحه­ ی۴۱۲٫

  1. عمارنامه

    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/6909
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.irinfo@ammarname.ir
    یا علی

    • احمد نباتی

      سلام بر شما .. ممنونم از لطفتون .. سربلند و پیروز باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question