×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم 

اعمال و عقاید همه­ ی ما انسان­ها دارای حقیقتی غیر از حقیقت مادی خود است. این حقیقت را  صورت برزخی می­ گویند. هر کس در دنیا به باطن خود بنگرد آن را بالقوّه پر از انواع موذی و درنده می­ بیند، که با یک لحظه غفلت ممکن است او را بدرند و یا نیش بزنند، اما بیشتر مردم با سرگرم شدن به دنیا از مشاهده­ ی حقیقت خود غافل­ هستند و خویشتن را از یاد برده­ اند. روی همین حساب است که می­ بینیم این­گونه افراد از خلوت و تنهایی با خود در هراس هستند و با انواع مشغولیت­ های دنیا در صدد فرار از خویشتن خویش هستند؛ اما وقتی او را در قبر گذاشتند پرده­ های غفلت کنار می ­روند و همه­ ی آن صفات مذموم به شکل­ های اصلی خود برای وی پدیدار خواهند شد. وقتی چشم باز می­ کند در اطراف خود مار و افعی و پلنگ و جانواران دیگری را می­ بیند که حتی تحمل دیدن چهره­ ی کریه آن ­­ها را هم ندارد، تا چه رسد به معاشرت با آن­ ها! این­ها در واقع شکل­ های برزخی اعمال او هستند که به شکل عذاب قبر برای او ظاهر می­ شوند و تا قیامت همراهش خواهند بود.

همچنین ملکات پسندیده و صفات حمیده برای انسان پرهیزکار باغی از باغ­ های بهشت و همنشین­ هایی­­ زیبا روی پدید می ­آورند، که تا قیامت در کنارش خواهند بود.

در قرآن کریم آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى‏ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا؛ كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى ‏خورند، (در حقيقت،) تنها آتش مى ‏خورند».[۱] در روایت چنین آمده است: همانا آن، اعمال شما است که به سوی شما برمی­گردد «إنَّمَا هِيَ أعْمَالُكُمْ تُرَدُّ إِلَيْكُم».[۲] همچنین در مورد بهشت چنین آمده: بهشت سرزمینی است که نهال­ های آن که به دست بشر غرس می ­شود، ذکر «سبحان الله» است. «الجنة قيعان و غراسها سبحان ربي العظيم و بحمده»[۳]

پیامبر اکرم (صلی­ الله ­علیه ­و آله) به قیس چنین می ­فرماید: ای قیس! به ناچار همراهی خواهی داشت که با تو  دفن می­ شود. او زنده است و تو در حالی که مرده ­ای با او  دفن می ­شوی. اگر نیک و گرامی باشد، مایه­ ی احترام تو خواهد شد و اگر پست و نفرت آور باشد به تو بدی خواهد کرد. آن موجود زنده فقط با تو محشور می­ شود و از تو فقط در مورد او سؤال می ­شود. پس همنشین خود را صالح قرار بده چرا که اگر صالح باشد با او انس می ­گیری و اگر فاسد باشد از او وحشت خواهی داشت و او کسی جز عمل تو  نیست.

کوتاه سخن آن­که میزبان انسان در قبر عقیده، اوصاف و اعمال او است. اگر آدمی آتش می­خورد یا از زقّوم می­ چشد، خود به همراه برده است و اگر در باغی از باغ­ های بهشت می­ نشیند نهال­ های آن را خود کِشته و پرورده است. بنابراین، هم خود، میزبان و هم خود، میهمان است و بر سر سفره­ ی خویش نشسته است.


[۱] . سوره­ ی نساء، آیه­ی۱۰٫

[۲] . بحارالأنوار، جلد۳، صفحه­ ی۹۰٫

[۳] . عوالي ‏اللآلي، جلد۴، صفحه­ ی۸٫ 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question