بسم الله الرحمن الرحیم 

با نفخه­ ی اوّل ابتدا فزع و وحشتی عمومی در همه­ ی کائنات گسترش می­ یابد و همین وحشت مقدمه­ ای م ی­شود برای مرگ اهل زمین و آسمان. با این نفخه بساط زمین برچیده می­ شود و همه­ ی ساکنین آن بعد هول و هراس بزرگ، می­ میرند و وارد عالم برزخ می­ شوند. نفخه­ ی اوّل علاوه بر آن که بساط دنیا را برمی­ چیند، از شدّت هول و هراس آن همه­ ی موجودات آسمان و زمین را هم مدهوش می­ کند، هر چند که عده ­ای از این هول و هراس استثناء شده­ و در آرامش به سر می­ برند. در این­که مرگ براى فرشتگان یا ارواح شهدا و انبیا و اولیا چگونه است، احتمال­ هایی مطرح است: احتمال دارد مراد از مرگ درباره­ ی آن­ ها گسستن پیوند روح از قالب مثالى بوده باشد، یا از کار افتادن فعالیت مستمر ارواح. 

در قرآن کریم آیات زیادی در رابطه با نفخه­ ی اوّل است که به برخی از آن ­ها اشاره می­ شود:   

«فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ نَفْخَةٌ واحِدَةٌ * وَ حُمِلَتِ الْأَرْضُ وَ الْجِبالُ فَدُکَّتا دَکَّةً واحِدَةً * فَیَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْواقِعَةُ * وَ انْشَقَّتِ السَّماءُ فَهِیَ یَوْمَئِذٍ واهِیَةٌ؛ به محض این­که یک بار در «صور» دمیده شود * و زمین و کوه‏ ها از جا برداشته شوند و یک باره در هم کوبیده و متلاشى گردند * در آن روز «واقعه عظیم» روى م ى‏دهد * و آسمان از هم م ى‏شکافد و سست مى‏ گردد و فرو مى‏ ریزد!»[۱]

«وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ؛ و در «صور» دمیده مى‏ شود، پس همه کسانى که در آسمان­ ها و زمین هستند مدهوش م ی­شوند، مگر کسانى که خدا بخواهد».[۲]

با توجه به آیه­ ی شریفه، مدهوش شدن فقط شامل انسان­ ها نیست، بلکه شامل همه­ ی موجودات آسمان و زمین است؛ لذا شامل ملائکه و ساکنان برزخ که به تعبیری اهل زمین هستند نیز می­ شود. پس هنگام دمیدن این نفخه در هر کجا که باشیم ـ دنیا، برزخ و یا عوالم بالاتر از آن ـ باز هم با این دم روبرو خواهیم شد و با توجه با روایات، این نفخه به مرور ظاهر می ­شود. یعنی از دنیا شروع می­ شود و تداوم یافته به عالم برزخ رسیده و آن­ گاه وارد عوالم بالاتر از آن هم می ­شود. 

«ما یَنْظُرُونَ إِلاَّ صَیْحَةً واحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ یَخِصِّمُونَ؛ (امّا) جز این انتظار نمى‏ کشند که یک صیحه عظیم (آسمانى) آن­ ها را فراگیرد، در حالى که مشغول جدال (در امور دنیا) هستند».[۳]

در برخی احادیث در مورد ناگهانی و دفعی بودن قیامت چنین آمده: قیامت بر پا می­ شود، در حالی که دو نفر پارچه گشوده­ اند تا خرید و فروش کنند و هنوز در هم نپیچیده­ اند که رستاخیز برپا می­ شود: «تقوم السلاعۀ و الرجلان قد نشرا ثوبهما یتبایعان فما یطویانه حتی تقوم الساعۀ».[۴]

«الْقارِعَةُ * مَا الْقارِعَةُ * وَ ما أَدْراکَ مَا الْقارِعَةُ * یَوْمَ یَکُونُ النَّاسُ کَالْفَراشِ الْمَبْثُوث * وَ تَکُونُ الْجِبالُ کَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ؛ آن حادثه کوبنده * و چه حادثه کوبنده ‏اى! * و تو چه مى‏ دانى که حادثه کوبنده چیست؟! * روزى که مردم مانند ملخ‏ هاى پراکنده خواهند بود * و کوه‏ ها از هیبت آن همچون پشم حلّاجى‏شده متلاشی مى‏ گردد!»[۵]

برخی از مفسران بر آن هستند که «قارعۀ» نام قیامت است، ولی برخی دیگر معتقدند پراکنده شدن مردم و تبدیل کوه­ ها به چیزی همچون پشم زده شده، در آستانه­ی قیامت است. پس می­ تواند قارعه به معنای صدای مهیب پیش از قیامت باشد.

استثناء شدگان از این فزع چه کسانی هستند؟

با توجه به آیه­ ی ۶۸ از سوره­ی زمر، عده­ای از مدهوشی استثناء شده­ اند. «إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ؛ مگر کسانى که خدا بخواهد»، این افراد چه کسانی هستند؟ این افرادکسانی هستند که خداوند درباره­ ی آن ­ها می ­فرماید: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُون‏؛ کسانى که کار نیکى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت و آنان از وحشت آن روز در امانند».[۶] در این که چهارده معصوم (علیهم­ السلام) بارزترین مصداق این آیه­ ی شریفه هستند هیچ شکی نیست، اما در جستجوی بخشی از مصادیق این آیه، توجه به روایت ذیل لازم است:  

امیرالمؤمنین (علیه­ السلام) در تفسیر آیه­ ی شریفه به عبد الله جدلی فرمود: حسنه، ولایت و محبت ما اهل بیت است: «الْحَسَنَةُ مَعْرِفَةُ الْوَلَایَةِ وَ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ».[۷]  


[۱] . سوره­ ی الحاقّۀ، آیات۱۳ الی ۱۶٫

[۲] . سوره­ ی زمر، آیه­ ی۶۸

[۳] . سوره­ ی یس، آیه ­ی۴۹٫

[۴] . بحار الانوار، جلد۶، صفحه­ ی۳۱۹٫

[۵] . سوره­ ی قارعۀ، آیات ۱ تا ۵٫

[۶] سوره­ ی نمل، آیه­ ی۸۹٫

[۷] . الکافی، جلد۱، صفحه­ ی۱۸۵

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت