
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در یک قانون کلی فرموده است: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت؛ هر كسى مرگ را مى چشد».[۱] از طرفی خود آن حضرت هم می فرماید: «وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا؛ و سلام (خدا) بر من، در آن روز كه متولّد شدم، و در آن روز كه مى ميرم، و آن روز كه زنده برانگيخته خواهم شد!».[۲]
از این آیات مشخص می گردد که وجود مقدس حضرت عیسی (علیه السلام) هم همانند دیگران مرگ دارند و روزی از دنیا خواهند رفت. البته هر چند که روایات دال بر زنده بودن ایشان است، اما آیاتی که در قرآن کریم وارد شده نه مرگ آن حضرت را مشخص میکند و نه حیات کنونی ایشان را. خداوند در یک جا خطاب به حضرت عیسی (علیه السلام) می فرماید: «من تمام حقیقت تو را میگیرم؛ يا عيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَي».[۳] سرانجام دربارهی سخن یهودیان که معتقدند آن حضرت را به دار آویختند چنین می فرماید: «نه او را به دار آویختند و نه او را کشتند؛ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُم».[۴]
بنابراین، خداوند در حال حیات عیسی (علیه السلام) به او خطاب کرد که «إِنِّي مُتَوَفِّيكَ»، ولی معلوم نیست این توفِی و اخذ روح قبلا رخ داده یا در آخرالزمان رخ میدهد؟ چنانکه معلوم نیست منظور از «وَ رافِعُكَ إِلَي؛ تو را به سوی خود بالا میبرم»، این است که فقط روح تو را بالا می برم یا روح و جسم را با هم بالا می برم. از طرفی هم آیه ی «وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ»، صرفا ناظر به تکذیب ادعای یهود است که می گفتند: «ما عیسی را کشتیم!» و این آیه نمی تواند شاهدی بر زنده بودن ایشان باشد.
از امام رضا (علیه السلام) نقل شده: امر هیچ یک از انبیاء و حجج الهی بر مردم مشتبه نشد مگر جریان عیسی (علیه السلام) زیرا وی زنده از زمین به سوی آسمان برده شد و در بین آسمان و زمین روحش قبض شد و چون او را به آسمان بالا بردند روحش را به او برگرداندند؛ چنانکه خداوند فرمود: «يا عيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ و مُطهِّرُکَ».[۵]
علامه ی طباطبایی در المیزان چنین می فرماید: حجاج به شهر بن حوشب گفت: آیه ای در قرآن است که مرا خسته کرده. شهر گفت کدام آیه؟ گفت: آیهی «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِه؛ و هيچ يك از اهل كتاب نيست مگر اينكه پيش از مرگش به او [حضرت مسيح] ايمان مىآورد».[۶] به خدا من دستور می دهم که گردن یهودیان و مسیحیان را میزنند و او را به دقت می نگرم و تا وقتی که خاموش می شود لب حرکت نمی دهد. شهر گفت: خدا امیر را به سلامت دارد، آیه چنین نیست که تأویل کردی. گفت: پس چطور است؟ شهر گفت: عیسی (علیه السلام) پیش از قیامت به دنیا فرود می آید و هیچ اهل ملتی اعمّ از یهودی و غیره نمی ماند مگر آن که پیش از مرگ به وی ایمان می آورد و پشت سر حضرت مهدی (علیه السلام) نماز می خواند. حجاج گفت: شگفتا! این مطلب از کجا به تو رسیده؟ گفتم محمد بن علی بن الحسن بن علی بن ابیطالب (امام باقر) برای من گفت. حجاج گفت: به خدا از سرچشمه ی زلالی گرفته ای.[۷]
علامه ی طباطبایی می فرماید: نزول جضرت عیسی (علیه السلام) در هنگام ظهور مهدی (عجل الله تعالی فرجه) از طرق اهل سنت و شیعه از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه ی اهل بیت (علیهم السلام) مستفیض و مشهور است.[۸]
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرماید: «مهدی از فرزندان من است. عیسی بن مریم برای یاری او نازل میشود و پشت سرش نماز می خواند؛ مِنْ ذُرِّيَّتِي الْمَهْدِيُّ إِذَا خَرَجَ نَزَلَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِنُصْرَتِهِ فَقَدَّمَهُ وَ صَلَّى خَلْفَهُ».[۹]
گفتنی است که وقتی امام زمان (علیه السلام) بیت المقدس را فتح میکند و آنجا را از لوس وجود یهودیان پاک میکند، هنگام اقامه ی نماز حضرت عیسی (علیه السلام) نازل میشود و در کنار امام زمان قرار می گیرد. حضرت مهدی (علیه السلام)، عیسی (علیه السلام) را به پیش نماز دعوت میکند، اما حضرت عیسی که میداند مقام امام زمان (علیه السلام) بسیار بالاتر است نمی پذیرد و به امام زمان اقتدا میکند. اهل کتاب پیامبر خود را میشناسند و وقتی او را پیرو و تابع حضرت مهدی (علیه السلام) می بینند بعد از ایمان به حضرت عیسی (علیه السلام) به امام زمان (علیه السلام) هم ایمان آورده و او را یاری می کنند.
[۱] . سوره ی آل عمران، آیه ی۱۸۵٫
[۲] . سوره ی مریم، آیه ی۳۳٫
[۳] . سوره ی آل عمران، آیه ی۵۵٫
[۴] . سوره ی نساء، آیه ی۱۵۷٫
[۵] . بحارالأنوار، جلد۱۴، صفحه ی۳۳۸ و ۳۳۹٫
[۶] . سوره ی نساء، آیهی۱۵۹٫
[۷] . المیزان، جلد۵، صفحه ی۱۴۵٫ / بحارالانوار، جلد۱۴، صفحه ی۳۵۰٫
[۸] . المیزان، جلد۵، صفحه ی۱۴۶٫
[۹] . بحارالأنوار، جلد۱۴، صفحه ی۳۳۸٫
http://www.hamandishi-dini.ir/?p=215