×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سؤال: سلام حاج آقا . افتخار  ما روحانيوني امثال شما هستند كه براي محيط مجاز زحمت مي‌كشند :

چند تا سئوال قرآن ذهن مرا مشغول كرده :

۱- در سوره تحريم در آيه ۳ تتوبا ( مثني ) آمده اما در آيه ۴ حمع : طلّقكنّ ( مگر خطاب آن دو زن نبودند ؟ )

۲- مگر مضارع با لا منفي نمي شود ؟ بعضي جاهاي قرآن با ما منفي شده : مايستوي … مايذّكّرُ …

۳- در سوره كهف : چرا در باره اراده در آيه ۷۹ اردت ( به خودش نسبت داده ) در آيه ۸۱ اردنا آورده و در آيه ۸۲ ارادَ ( فقط به خدا نسبت داده ) ؟!
البته سوالات ديگري هم هست كه ان شاء الله بعداً مزاحم مي‌شوم . يا حق

پاسخ: در سوره ي تحريم از قاعده ي التفات استفاده شده. يعني التفات از فرد به سوي جمع. اين التفات اولا براي اين است که ديگران هم از اين موضوع درس عبرت بگيرند و کارهاي آن دو نفر (عايشه حفصه) را تکرار نکنند؛ و ثانيا براي اين است که زشتي اين کار را بهتر به نمايش گذاشته باشد. يعني اين کار آنقدر زشت ناپسنده بوده که به ديگران هم تذکر ميدهيد که مبادا چنين کاري را انجام دهيد. (دقت بفرماييد) /// در سوره ي کهف اين تغيير لهن اشاره به واقعيت مهمي دارد. ما از يک بعد دو نوع نظام داريم. نظام تشريع نظام تکوين. حضرت موسي (عليه السلام) مأمور نظام تشريع بود و حضرت خضر (عليه السلام) مأمور نظام تکوين. هيچ پيامبري حق ندارد شخصي را به خاطر گناه آينده محاکمه و مجازات نمايد چرا که مأمور به نظام تشريع است. اما خداوند که علاوه بر نظام تشريع، مالک نظام تکوين است مي تواند چنين کاري انجام دهيد. حضرت خضر در اين بيان فرمودند که کار اراده ي من منقطع از اراده ي خداند نيست و اين اراده در واقع همان اراده ي خداوند است که به دست من واقع شده است. در کتاب مغني آمده است که لا مختص به فعل مضارع است اما گفته نشده که ما روي فعل مضارع وارد نمي شود. لذا دخول ما بر روي فعل مضارع اشکالي ندارد منتهي عمل نمي کند. 

  1. محمد

    با سلام.
    من همیشه دوست داشتم علاوه بر خواندن قرآن، معنی و مفهوم آیات قرآن را هم بفهمم. هر وقت قرآن می خوانم ترجمه آنرا هم می خوانم و اگر در خانه باشم گاهی هم نگاهی به تفسیر قرآن می اندازم.
    ولی زندگی صنعتی این روزگار و درگیری ها و گرفتاری های روزمره باعث شده که نتوانم با فراغت به مطالعه قرآن بپردازم.

    به تازگی راهی پیدا کرده ام که خیلی در استفاده از قرآن به من کمک کرده است و آن هم شنیدن ترجمه قرآن است.

    فایل صوتی ترجمه آقای فولادوند را توانستم از اینترنت دانلود کنم و در دو هفته توانستم به کل قرآن گوش فرا دهم و بسیار چیزهای تازه یاد گرفتم.
    فقط به نظر من ترجمه فولادوند نسبت به ترجمه مکارم شیرازی از روانی کمتری برخوردار است.
    فایل های صوتی ترجمه مکارم را هم پیدا کردم ولی این فایل ها بصورت آیه به آیه ترجمه و ترتیل است که این باعث می شود من نتوانم تمرکز لازم را نه بر روی ترتیل داشته باشم و نه بر روی ترجمه. معنی و پیوستگی مطلب هی قطع می شود.

    سوال من این است که آیا شما فایل صوتی از ترجمه مکارم سراغ دارید که ترجمه پشت سر هم باشد؟

    بسیار سپاسگزارم

    • احمد نباتی

      سلام محمد آقا/ بنده اطلاع ندارم. اگه دوستان بازدد کننده مطلح هستند، خبر بدن.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question