×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

https://t.me/joinchat/AAAAAFCh-2WqTf7Q1wwTSQ

سؤال: سلام
برادر عزيز که حديث زيباي امام رضا در مورد زشتي انگشت نما شدن را گذاشتيد . من خودم هم به انگشت نما شدن علاقه مندم . اما آيا شما فکر نمي کنيد خود لباس روحانيت اسباب انگشت نما شدن است ؟ مگر در اسلام لباس شهرت حرام نيست چرا شما مي پوشيد ؟ مي گوييد لباس پيامبر است در حالي که لباس پيامبر و ائمه لباس مردم زمان خودشان بود و نه لباسي خاص و امام عليه السلام فرموده است : فخير لباس کل زمان لباس اهله

پاسخ: سلام عليكم … عزيز من خوب دقت كنيد هر تمايزي را لباس شهرت نميگن …اگه اين طور باشه كه شما فكر كردين چون لباس مأمورين نيروي انتظامي هم با مد روز فرق داره، پس سبالشون لباس شهرت است و دائم در حال حرام هستند!!! … يا اينكه اگه در جامعه ي غرب خانمي با حجاب ظاهر بشه بايد حجابش لباس شهرت باشه ؟! تمايزي را لباس شهرت ميگويند كه غير معقول و در عين حال موجب ذلت و خواري انسان باشه … پس لباس روحانيت لباس صنف است نه لباس شهرت … در ثاني تمام علماي اسلام مزين به لباس روحانيت بودند. افرادي چون آيت الله قاضي و آيت الله بهجت . حالا فكرمي كنيد كه هيچ كدوم از آنها معناي اين حديث را نمي دانستند و مشغول گناه بودند و تازه حضرت عالي متوجه شديد؟!!!! …. خود شما مي فرماييد «لباس روحانيت»! .. اين مطلب يعني اين كه جامعه و مردم اين لباس رامخصوص صنف روحانيت مي دانند.. همين مطلب دليل بر اين است كه چنين لباسي لباس شهرت نيست، بلکه لباس روحانيت است (در فهم اين مطلب دقت کنيد) .. يكي از مصاديق لباس شهرت اين است كه مثلا يك روحاني در ميان صنف خود به نوعي لباس بپوشد كه در ميان انها انگشت نما شود و هر كس او را ديد تعجب كند و بگويد اين ديگر چه لباسي است كه اين آقا پوشيده ؟! …. نكته ي ديگه اينه كه لباس روحانيت هم به فراخور زمان تغييراتي كرده و مطابق با عرف زمان حرکت کرده .. به عنوان مثال اگر كاشمر رفتيد سري به قبر آيت الله مدرس (رحمه اله ) بزنيد و از موزه ي آثار ايشان بازديد كنيد .. عبا و قباي ايشان در اونجا قرار داره .. شكل ظاهري عبا و قبا شبيه همين عبا و قبايي است كه روحانيت داره اما به گونه اي است كه اگر كسي در اين دوره زمانه آن نوع عبا و قبا را بپوشه قطعا لباس شهرت خواهد بود .. پس ماحصل كلام اينكه لباس شهرت با لباس صنف تفاوت داره و اگر لباس روحانيت پيشينه ي تاريخي داره و منتصب به رسول خدا (صلي اله عليه و آله) است نه تنها نشان از ضعف نيست، بلكه نشان از تقدس آن است .. منتهي دقيقا به همان شكل و هيئت نيست بلكه جنس و مدل آن مطابق با عرف روز تغيير كرده …… نكته ي جالب اين كه خود امام رضا (عليه السلام) هم وقتي وارد خراسان شدند لباسشان با اهل خراسان تفاوت داشت و به گونه اي بود كه وقتي كسي وارد بر مجلس ايشان ميشد ايشان را ميشناخت … آيا به اينهم ميگيد لباس شهرت ؟! پس دقت بفرماييد …. / انشاء الله موفق باشيد. 

  1. زاهدی

    در پاسخ به سوال “آیا لباس روحانیت، لباس شهرت است؟” پاسخی ارائه شده است که مطالب ذیل در خصوص این پاسخ قابل عرضه و تامل است .

    برادر عزیز، پوشیدن لباس نیروی انتظامی مطابق دستورالعمل نهاد نیروی انتظامی برای اعضای این نهاد اجباری است .حال اینکه این دستورالعمل صحیح هست یا خیر جای بحث دارد که خارج از این موضوع است . پس اساسا قیاس شما صحیح نیست بحث حرام یا حلال در موردی مطرح می شود که اختیار وجود داشته باشد که در مورد سرباز نیروی انتظامی بر خلاف لباس روحانیت اختیار نپوشیدن لباس وجود ندارد .درمورد مثال جوامع غربی مقید بودن به دین اسلام اقتضا می کند که حجاب بر تن کنیم یعنی حکم صریح اسلام اینگونه است که حجاب بر تن کنیم حتی اگر مشهور به حجاب شویم . در مورد لباس روحانیت کدام حکمی وجود داردکه لباس روحانیت برتن کنید حتی اگر مشهور شوید ؟
    درمورد تعریف جنابعالی از لباس شهرت به عرض می رساند عقل انسان در مواجهه با لباس روحانیت عرضه می دارد که پوشیدن آن سخت تر و بنابر این غیر معقول است .(مثلا در گرما عمامه بر سر داشتن یا کلان در آمد و شد سخت تر است ) در ثانی لباس شهرت لباسی است که در عرف جامعه (کل جامعه نه صنف روحانیت) متمایز از سایرین باشه. به همین خاطر توصیه شده که لباسی نپوشید که مردم رو متوجه خودتون کنید .
    اینکه ” آیت الله قاضی و آیت الله بهجت این لباس را بر تن می نمودند” نیز خارج از این سوال نیست که چرا لباس رو حانیت بر تن می کردند ؟
    بنده نیز با شما موافقم که ” جامعه و مردم این لباس رامخصوص صنف روحانیون می دانند” و این یعنی روحانیون مشهور به این لباس هستند .
    از طرفی اصناف در حیطه خود مشهور به استفاده از ابزار و ملزومات خود هستند (مثلا پزشکان در بیمارستان ، نیروی انتظامی در هنگام ماموریت و پست و … ) و برای این پوشش خود در صنف خود اقامه دلیل نیز می کنند مثلا پزشک بدلیل رعایت اصول بهداشتی روپوش سفید بر تن می کند . رفتگر لباسی بر تن می کند تا مقاوم باشد و در شب دیده شود . حیطه صنف روحانیت کجاست ؟ ( چنانچه گفته شود این حیطه کل جامعه است پاسخ این است که توصیه روحانیت این است که لباس شهرت نپوشید ولی خود می پوشد ) همچنین دلیل پوشیدن این لباس برای این صنف چیست ؟ (همان سوال اول)

    • احمد نباتی

      سلام بر شما / دوست عزیزم در اول بحثتون در رابطه با بحث پوشیدن لباس خاص برای نیروی انتظامی فرمودید: جای بحث دارد!! البته در ادامه هم گفتید که این موضوع خارج از بحث شماست …. لطفا کمی دفت بفرمایید .. وقتی شما پوشیدن لباس خاص برای نیروری انتظامی را که مرجع مردم در مسائل انتظامی است و کار مردم را تسهیل می کند، قبول ندارید و یا این که حداقل در آن تشکیل می کنید، قاعدتا پوشیدن لباس خاص برای علمای دینی را هم نخواهید پذیرفت …. دوست عزیزم، پوشیدن لباس در چنین مواردی یک حکم عقلایی است که در هر کشوری شاهد این مطلب هستیم .. حتی در رابطه با علمای دین هم می بینیم که در همه ی ادیان، علمای دین آن ها لباس خاصی دارند تا برای مردم قابل تشخیص باشند. … در سؤال دیگری فرمودید: حیطه کار روحانیون کجاست؟ … سؤال خوب یمطرح کردید. اگر شما در خیابات مقابل یک پرشک را بگیرید و از او سؤال پزشکی بپرسید می گوید: لطف کنید تشریف بیارید مطب.. یعنی ایشان حطیه کار خود را در مطب یا بیمارستان تعریف کرده است… اما دوست خوبم اگر شما در خیابان از یک روحانی سؤال شرعی بپرسید و ایشان به شما بگوید تشریف بیارید مسجد تا جواب شما رو بدهم، آیا خود شما چنین برخوردی را صحیح می دانید؟! روحانیت همانند نبی مکرم اسلام طبیب دوار هستند و حق ندارند برای کار و وظیفه دینی خود، مکان و زمان خاصی را معین کنند…. هر کس در هر زمان و مکانی از روحانی سؤال دینی بپرسد، موظف است تا به سؤال وی پاسخ گوید… نتیجه این که: حیطه کار روحانی تمام صحنه زندگی اوست .. رو یهمین اساس است که یک روحانی در مسجد و خیابان، و در هه جا لباس خود را بر تن دارد. // مطلب دیگر: البته شما فقط از روی صداقت سؤالی رو مطرح کردید اما ما به خوبی می دانیم که خواستگاه چنین تفکراتی از کجا نشأت می گیرد. کسانی که چنین حرف هایی رو به جامعه القا می کنند در واقع نه دلشان به حال دین مردم سوخته و نه حتی اعتقادی به دین دارند. مشکل این افراد با خود دین است. آن ها به خیال خام خود می خواهند روحانیت رو یک شغل بدونند که محل کارش منحصر در مسجد و محسینیه باشد و در فضای عمومی جامعه حرف و اثر و نشانه ای از دین وجود نداشته باشه. (دقت بفرمایید)

  2. زاهدی

    با سلام و تشکر از حوصله شما دوست عزیز
    نیروی انتظامی برای پوشیدن لباس متحد اقامه دلیل می کند (که عرض بنده این بود که بحث در خصوص دلایل نیروی انتظامی موضوع ما نیست زیرا موضوع ما لباس روحانیت بود) .شما قیاس نمودید من عرض کردم قیاس بین دو موضوع همجنس صحیح است و چون مولفه اختیار برای مامور نیروی انتظامی وجود ندارد پس قیاس همجنس نیست . اصولا قیاس ضعیف ترین نوع استدلال است . شما می توانید بفرمایید به همان دلیلی که مثلا فلان صنف لباس خاص بر تن دارد روحانیت هم دارد . چرا دلیل را نمی گویید و شاهد می آورید.از طرفی چون دلایل اصناف برای لباس خاص با یکدیگر متفاوت است ما نمی توانیم حجت از دلایل آنها بیاوریم .
    در مورد عقلایی بودن لباس خاص روحانیت استناد به سایر روحانیون ادیان و کشورهای دیگر نمودید که آنها نیز خارج از این سوال نیستند.
    اما اگر می فرمایید که روحانیون باید قابل تشخیص باشند (یا قابل تشخیص باشند بهتر است) که این یک دلیل قابل تامل می باشد . اما این دلیل با آموزه دینی ما مطابقت ندارد . چون لباس شهرت می شود .

    بنده احساس می کنم اساس اختلاف ظر ما در این باشد که شخصی که درس کارشناسی در مسائل دینی دارد (روحانی) را یک انسان عادی ِ (مانند سایر انسانها ) کارشناس بدانیم یا بیشتر از آن .

    • احمد نباتی

      سلام مجدد . .فکر می کنم در قسمت قبلی جواب حضرت عالی را دادم .. .. می فرمایید مورد مقایسۀ شما قیاس است و قیاس هم حجت نیست.. . دوست عزیزم مثال یا مثال هایی که ذکر کردم بسیار بالاتر از یک قیاس بود. این مثال ها ارشاد به حکم عقل و عرف معقول و پسندیدۀ زندگی مردم است. عرفی که در همۀ جوامع انسانی مورد توجه قرار می گیره. (لطف کنید بک بار دیگه به جواب قبلی بنده و تکمله ای که برای ان نوشتم مراجعه بفرمایید)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question