×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحيم

۱٫ يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّر * قُمْ فَأَنْذِرْ.[۱]

الا اى رسولى كه خود را به لباس (حيرت و فكرت) در پيچيده‏ اى‏* برخيز و به اندرز و پند، خلق را خدا ترس گردان.

امام باقر (علیه ­السلام) می ­فرماید: منظور رجعت پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله) و بیم دادن آن حضرت در رجعت است.[۲]

۲٫ نَذيراً لِلْبَشَر.[۳]

هشدار و انذارى است براى همه انسان ها.

امام باقر (علیه ­السلام) می ­فرماید: منظور از نذیر در این آیه رسول خدا (صلی­ الله ­علیه ­و آله) است که در رجعت، همه­ ی انسان ها را بیم می ­دهد.[۴]

۳٫ هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ.[۵]

اوست خدايى كه رسول خود را به هدايت و دين حق فرستاد تا آن را بر همه اديان عالم تسلط و برترى دهد هر چند مشركان ناراضى و مخالف باشند.

این وعده­ ی الهی که پیروزی رسول اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله) بر تمام ادیان است هنوز محقق نشده است.

امام باقر (علیه ­السلام) می ­فرماید: این آیه در رجعت محقّق خواهد شد.[۶]

۴٫ وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون.[۷]

و ما تو را جز براى اينكه عموم بشر را (به رحمت خدا) بشارت دهى و (از عذابش) بترسانى نفرستاديم، و ليكن اكثر مردم (از اين حقيقت) آگاه نيستند. 

تردیدی نیست که نبی مکرّم اسلام (صلی ­الله ­علیه ­و آله) برای همه ­ی جهانیان مبعوث شده در حالی که دعوت ایشان در زمان خودش به همه­ی مردم نرسیده است.

امام باقر (علیه ­السلام) می ­فرماید: دلالت این آیه بر اثبات رجعت از آیه­های (نمل۸۲) و (قصص۸۵) بیشتر است.[۸]

۵٫ إِنَّ الَّذي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرادُّكَ إِلى‏ مَعادٍ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ مَنْ جاءَ بِالْهُدى‏ وَ مَنْ هُوَ في‏ ضَلالٍ مُبين‏.[۹]

(اى رسول ما، يقين دان كه) آن خدايى كه (احكام) قرآن را بر تو فرض گردانيد (و ابلاغ آن را وظيفه تو قرار داد) البته تو را به جايگاه خود (مكّه يا بهشت ابد) باز خواهد گرداند. (تو با مردم) بگو كه خداى من به حال آن كه محقق در هدايت و آن كه در ضلالت آشكار است (از هر كس) داناتر است.

امام سجاد (علیه ­السلام) در رابطه با این آیه می ­فرماید: در رجعت پیامبر شما به سویتان باز می­ گردد.[۱۰]

۶٫ وَ لَلآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى.[۱۱]

و البته عالم آخرت براى تو بسى بهتر از نشئه ي دنياست.  

امام صادق (علیه ­السلام) می­ فرماید: مراد از زندگی واپسین، زندگی در رجعت است.[۱۲]

۷٫ تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ في‏ يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ أَلْفَ سَنَةٍ.[۱۳]

فرشتگان و روح الامين (براى اخذ فرمان) به سوى (عرش) خدا بالا روند در روزى كه مدتش پنجاه هزار سال خواهد بود.

امام صادق (علیه ­السلام) می­فرماید: منظور از پنجاه هزار سال در این آیه، مدت حکومت پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله) در رجعت است؛ «فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ» وَ هِيَ كَرَّةُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی­ الله­ علیه­ و آله)  فَيَكُونُ مُلْكُهُ فِي كَرَّتِهِ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ.[۱۴]


 

[۱] . سوره ي مدثر، آيات۱و۲٫

[۲] . بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۴۲٫

[۳] . سوره ي مدثر، آيه ي۳۶٫

[۴] . بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۴۲٫

[۵] . سوره ي توبه، آيه ي۳۳٫

[۶] . بحار الأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۶۴٫    

[۷] . سوره ي سبأ، آيه ي۲۸٫ 

[۸] . بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۱۱۳٫

[۹] . سوره ي قصص، آيه ي۸۵٫ 

[۱۰] . بحارالأنوار، جلد۵۳، صقحه ي۵۶٫

[۱۱] . سوره ي الضحی، آيه ي۴٫ 

[۱۲] . بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۵۹٫

[۱۳] . سوره ي معارج،  آيه ي۴٫

[۱۴] .  بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۱۰۴٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question