×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحيم

۱٫ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعينَ.[۱]

ما اگر بخواهيم از آسمان آيت قهرى نازل گردانيم كه همه به جبر گردن زير بار (ايمان به) آن فرود آرند.

امیرالمؤمنین (علیه ­السلام) می­ فرماید: خداوند آیتی بزگتر از من خلق نکرده است؛ مَا لِلَّهِ آيَةٌ أَكْبَرُ مِنِّي.[۲]

امام باقر (علیه ­السلام) هم می­ فرماید: منظور از این آیه، امیرالمؤمنین (علیه ­السلام) است.[۳]

۲٫ أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقيه .[۴]

پس آيا كسى كه وعده­ ی نيك به او داده‏ايم و حتماً به آن خواهد رسيد…

امام صادق (علیه ­السلام) می ­فرماید: کسی که به  او وعده داده شده، علی بن ابی طالب (علیه ­السلام) است. خداوند به او وعده داده که در دنیا برای او از دشمنانش انتقام گیرد و در آخرت به او و دوستانش بهشت را عطا کند.[۵]

این وعده هنوز محقق نشده و در رجعت آن حضرت محقق خواهد شد.

۳٫ ثُمَّ إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ * كَلاَّ لَمَّا يَقْضِ ما أَمَرَهُ.[۶]

و سپس چون بخواهد او را زنده مى‏ كند * اين چنين نيست [كه وظيفه‏ اش را انجام داده باشد] هنوز آن چه را به او دستور داده به جا نياورده است.  

امام باقر (علیه ­السلام) می­فرماید: این آیه در حق امیرالمؤمنین (علیه ­السلام) نازل شده و منظور از محشور کردن او در رجعت اوست که آن چه خداوند به او امر فرموده در مدّت زندگی او عملی نشده است. او آن قدر می­ ماند تا تمام اوامر الهی را که به او امر شده انجام دهد.[۷]

۴٫ وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ.[۸]

و [ياد كنيد] هنگامى كه خدا از همه پيامبران [و امت ‏هايشان‏] پيمان گرفت كه: هرگاه كتاب و حكمت به شما دادم، سپس [در آينده‏] پيامبرى براى شما آمد كه آن چه را [از كتاب‏ هاى آسمانى‏] نزد شماست تصديق كرد، قطعاً بايد به او ايمان آوريد و وى را يارى دهيد.

امام صادق (علیه ­السلام) فرمود: یعنی به رسول اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و آله) ایمان بیاورند و امیرالمؤمنین علی (علیه ­السلام) را نصرت کنند. آن گاه حضرت در جواب ابن شیبه که تعجب کرده بود فرمود: آری … به خدا سوگند خداوند از آدم تا خاتم پیامبری نفرستاده جز این که او را باز می­ گرداند تا در کنار علی بن ابی طالب (علیه­ السلام) بجنگند.[۹]

امیرالمؤمنین (علیه­ السلام) در ضمن خطبه ­ی مفصّلی در تفسیر این آیه فرمود: خداوند از همه ­ی پیامبران پیمان گرفته که به حضرت محمد (صلی ­الله ­علیه ­و آله) ایمان بیاورند و جانشین او را نصرت کنند. آن گاه حضرت فرمود: هنوز احدی از پیامبران مرا یاری نکرده ­اند ولی همه­ ی آن ها مرا یاری خواهند کرد و آن هنگامی است که شرق و غرب جهان از آن من خواهد بود. در آن روز خداوند همه ­ی پیامبران را از آدم تا خاتم زنده خواهد کرد و همه ­ی آن ها در برابر من شمشیر خواهند زد و گردن گردن کشان انس و جن را خواهند زد.[۱۰]

۵٫ وَ تَرَى الظَّالِمينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلى‏ مَرَدٍّ مِنْ سَبيلٍ.[۱۱]

و ستمكاران را بنگرى كه چون عذاب را به چشم ببينند در آن حال گويند: آيا راهى به بازگشت براى ما هست؟

امام باقر (علیه ­السلام) می ­فرماید: منظور از عذاب در این آیه رجعت علی بن ابی طالب (علیه ­السلام) است.[۱۲]

۶٫ سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُوم‏.[۱۳]

به زودى بر خرطوم و بينى ‏اش داغ (شمشير) نهيم.

در تفسیر قمی آمده است که این آیه در مورد رجعت علی (علیه ­السلام) است که داغی بر دشمنانش می­ نهد تا شناخته شوند.



[۱] . سوره ي شعراء، آيه ي۴٫

[۲] . بحار الأنوار،جلد۳۶، صفحه ي۱٫  

[۳] . بحار الأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۱۰۹ و ۱۱۰٫

[۴] . سوره ي قصص، آيه ي۶۱٫  

[۵] . الْمَوْعُودُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَعَدَهُ اللَّهُ أَنْ يَنْتَقِمَ لَهُ مِنْ أَعْدَائِهِ فِي الدُّنْيَا وَ وَعَدَهُ الْجَنَّةَ لَهُ وَ لِأَوْلِيَائِهِ فِي الْآخِرَةِ . (بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۷۶)

[۶] . سوره ي عبس، آيه ي۲۲ و ۲۳٫

[۷] . يَمْكُثُ بَعْدَ قَتْلِهِ فِي الرَّجْعَةِ فَيَقْضِي مَا أَمَرَهُ. (بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۹۹)

[۸] . سوره ي آل عمران، آيه ي۸۱٫

[۹] . وَ اللَّهِ مِنْ لَدُنْ آدَمَ فَهَلُمَّ جَرّاً فَلَمْ يَبْعَثِ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا إِلَّا رَدَّ جَمِيعَهُمْ إِلَى الدُّنْيَا حَتَّى يُقَاتِلُوا بَيْنَ يَدَيْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه ­السلام) . (بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۴۱)

[۱۰] . يَعْنِي لَتُؤْمِنُنَّ بِمُحَمَّدٍ (صلی ­الله ­علیه ­و آله) وَ لَتَنْصُرُنَّ وَصِيَّهُ وَ سَيَنْصُرُونَهُ جَمِيعاً … وَ لَمْ يَنْصُرْنِي أَحَدٌ مِنْ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ ذَلِكَ لِمَا قَبَضَهُمُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ سَوْفَ يَنْصُرُونَنِي وَ يَكُونُ لِي مَا بَيْنَ مَشْرِقِهَا إِلَى مَغْرِبِهَا وَ لَيَبْعَثَنَّ اللَّهُ أَحْيَاءً مِنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ ص كُلَّ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ يَضْرِبُونَ بَيْنَ يَدَيَّ بِالسَّيْفِ هَامَ الْأَمْوَاتِ وَ الْأَحْيَاءِ وَ الثَّقَلَيْنِ جَمِيعاً… . (بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۴۶ و ۴۷)

[۱۱] . سوره ي شوری، آيه ي۴۴٫  

[۱۲] . يعني أنه هو سبب العذاب لأنه قسيم الجنة و النار. (تأويل‏الآيات‏الظاهرة، صفحه ي۵۳۵)  ـ (بحارالأنوار، جلد۳۱، صفحه ي۵۸۰)

[۱۳] . سوره ي قلم، آيه ي۱۶٫ (اين آيات در حقّ وليد مغيره عمّ ابو جهل كه روز بدر بر حسب وعده حق به شمشير على (عليه –السلام) بينى ‏اش بشكافت نازل شد ولى بر هر كه مانند اوست تا ابد شامل است).

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question