×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحيم

یکی از آرزوهای مؤمنین درک زمان حضور حضرت بقیۀ الله (علیه ­السلام) و حضور در دولت کریمه­ ی آن عصاره ­ی عالم هستی است. در دعای عهد چنین می ­خوانیم:

اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي شَاهِراً سَيْفِي مُجَرِّداً قَنَاتِي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي‏.[۱]

رجعت مؤمن آل فرعون:

در جلسه­ی مشورتی فرعون هنگامی که رأي به کشتن حضرت موسی (علیه ­السلام) و همه ­ی مردانی که به او ایمان آوردند داده شد، یکی از خویشان فرعون به نام حزقیل (که بعدها به عنوان مؤمن آل فرعون معروف گردید) که ایمان محکم و پابرجایی به حضرت موسی داشت و ایمان خود را مکتوم نگه داشته بود مطالب حکیمانه ­ای گفت که به کلی رأی حاظرین در مجلس را دگرگون ساخت. مطالب حکیمانه­ ی او را خداوند متعال در سوره­ی غافر آیه­های ۲۸ تا ۴۴ آورده است.

رجعت پانزده نفر از قوم موسی (علیه ­السلام)  

«وَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ».[۲]

و جماعتى از قوم موسى هستند كه به دين حق هدايت كنند و به آن دين حكم و دادگرى نمايند.     

امام صادق (علیه ­السلام) می ­فرماید: پانزده نفر از امّت موسی که قرآن از آن ها خبر داده است به دنیا بر می ­گردند؛ يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ (علیه ­السلام) مِنْ ظَهْرِ الْكُوفَةِ سَبْعٌ وَ عِشْرُونَ رَجُلًا خَمْسَةَ عَشَرَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى (علیه السلام).[۳]

رجعت اصحاب کهف:

این هفت نفر در روز اوّل ظهور رجعت خواهند کرد و در کنار حضرت بقیۀ الله خواهند بود؛ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ اسْتَخْرَجَ مِنْ ظَهْرِ الْكَعْبَةِ سَبْعَةً مِنْ أَصْحَابِ الْكَهْفِ.[۴]


 

[۱] . بحارالأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۹۵٫ 

[۲] . سوره ي اعراف، آيه ي۱۵۹٫

در المیزان آمده است: آيه مورد بحث از مواردى است كه خداوند هدايت را به غير خود و به غير انبياء و امامان نسبت داده، نظير حكايتى كه از مؤمن آل فرعون كرده و با اينكه ظاهرا پيغمبر نبوده در باره‏اش فرموده: «وَ قالَ الَّذِي آمَنَ يا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشادِ» و بعيد نيست كه مراد از امت از قوم موسى در آيه مورد بحث، انبياء و امامانى باشند كه بعد از موسى در ميان بنى اسرائيل پديد آمدند و قرآن در باره‏شان در چند مورد و از آن جمله فرموده: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ» چون اگر هدايت به حق را كه در آيه مورد بحث است بر معناى حقيقيش حمل كنيم جز از پيغمبران و امامان ساخته نيست‏.

[۳] . بحار الأنوار، جلد۵۳، صفحه ي۹۰٫  

[۴] . بحارالأنوار، جلد۵۲، صفحه ي۳۴۶٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question