×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت


 بسم الله الرحمن الرحيم

نگاه اسلام و غرب به شخصيت زن، دو نوع نگاه متفاوت است. اسلام با ديد عاطفي به زن نگاه مي ­نگرد و غرب با ديد غريزي.

«نگاه اسلام به شخصيت زن»

با گذري کوتاه به روايت هاي اهل بيت (عليهم ­السلام) در مي­ يابيم که نوع نگرش اسلام به شخصيت زن، نگرشي عاطفي و تکريمي است که با در نظر گرفتن شخصيت و ويژگي هاي روحي اوست.

هم اندیشی دینی . زن در تمدن غرب ذکر چند نمونه از اين روايات:

۱ ـ بهترين فرزندان شما دختران شما هستند.[۱]

۲ـ اگر چيزي از بيرون خريداري كرديد و به خانه آورديد اوّل هديه­ ي دختران خود را بدهيد و بعد از آن، به پسران خود بدهيد، چرا كه خشنود كردن دختران و دلجويي كردن از آنها ثواب بيشتري دارد.[۲]

۳ ـ به هر خانه­ اي كه در آن دختران سكونت دارند، در هر روز دوازده بركت و رحمت از جانب خداوند متعال نازل مي شود.[۳]

۴ ـ غضب خداوند براي هيچ گناهي مانند غضبي كه در رابطه با رعايت نكردن حقّ زنان و كودكان مي­ كند نيست.[۴]

۵ ـ يكي از نشانه هاي يُمن و بركت عروس آن است كه نخستين نوزادي كه به دنيا مي ­آورد دختر باشد.[۵]

 

«نگاه غرب به شخصيت زن»

با دقت در نوع نگرش غرب به شخصيت زن، در مي­ يابيم که عمده نگاه غرب به شخصيت زن، نگاهي غريزي و جنسي است.

جامعه­ ي غرب به بهانه ­هاي مختلف سعي بر آن دارد که جلوه­ گري زن را از چهار چوب خانواده بيرن آورد تا به اميال نفساني مردها پاسخ گويند. در چنين بستري جاي هيچگونه تعجب نيست که مردها به جاي آن که با ديد تکريمي به شخصيت زن بنگرند با ديد غريزي و ابزاري به او نگاه کنند.

استفاده ­ي گسترده از اندام زن و زير سؤال بردن شخصيت انساني اين جنس در توليد فيلم هاي سينمايي، تبليغات تلويزيوني و … از بهترين شواهد اين مدعاست.

«ثمره نگاه عاطفي اسلام به شخصيّت زن»

اسلام با نگاه عاطفي به شخصيّت زن، جامعه را مسخّر عواطف او کرده و در پرتو اين عواطف، جامعه ­اي عاطفي بنا مي­ كند تا جايي كه ايثار و فداكاري از ويژگي هاي بارز چنين جامعه­ اي شمرده مي­ شود.

«ثمره نگاه غريزي غرب به شخصيّت زن»

غرب با نگاه غريزي به شخصيّت زن، جامعه را مسخّر غرايز او مي­ كند. جامعه­ ي غريزي، جامعه ­اي است منهاي عاطفه و صميميّت.

انسان هرچه از عقل دورتر شده و به غريزه نزديك تر شود؛ به همان اندازه از انسانيّت فاصله مي گيرد و قدم در درّه­ هاي هولناك حيوانيّت نهاده است. در اين هنگام است كه ايثار، به «حماقت» و فداكاري، به «سفاهت» تفسير مي ­شود. هيچ جاي تعجّب نيست كه در اين جامعه، در سينه جانيان آدم كش مدال افتخار و صلح ببينيم و تهمت جرم و جنايت را متوجه مدافعان از حريم انسانيّت نظاره كنيم.

 همان گونه كه انسان شخصيّت واقعي خود را هنگام عصبانيّت و بروز مشكلات، نشان مي­ دهد؛ جامعه هم هويّت حقيقي خود را در جنگ ها در معرض نمايش وجدان بشريّت قرار مي­ دهد. جامعه­ ي ايراني و عاطفي ما، در دفاع هشت ساله از حيثيّت و شرف خويش عاطفه­ ي خود را به نمايش گذاشت. عاطفه ­اي كه مردان ما از دامان پر مهر و محبّت مادران خود فرا گرفته بودند. و چنين آموختني ممكن نبود، مگر با نگاه عاطفي به شخصيّت زن .

ذكر چند نمونه :

۱ ـ در جنگ صفّين ، وقتي كه سپاه شيطاني معاويه زودتر از سپاه اميرالمؤمنين علي «عليه­ السلام» به آب رسيدند راه آب را بستند و اجازه برداشت آب را به سپاه اسلام ندادند؛ سپاه اسلام به آن ها يورش برده و بر آب مسلّط شدند. در اين هنگام، عدّه­ اي گفتند: حالا ما راه آب را بر آن ها مي­بنديم! امّا امام علي «عليه ­السلام» اجازه چنين كاري را نداد و دستور داد راه آب را براي مشك به دوشان لشكر معاويه باز بگذارند.

۲ ـ در يكي از عمليات هاي هوايي و در اوايل صبح، جنگنده ­اي به طرف عراق حركت كرد تا پلي استراتژيك را مورد هدف قرار دهد. خلبان اين هواپيما وقتي به بالاي پل رسيد مشاهده كرد كه يك اتومبيل غير نظامي در روي پل در حال حركت است. او براي اين كه آن افراد غير نظامي آسيب نبينند ـ علي رغم تمام خطراتي كه در خاك دشمن او را تهديد مي ­كرد ـ  يك بار منطقه را دور زد تا ماشين از روي پل دور شود، و بعد آن پل را مورد هدف قرار داد و با افتخار به كشور اسلامي خود بازگشت.

دنياي غرب در كمتر از يك قرن اخير جنگ هايي به راه انداخت كه روي چنگيزها و تاتارها را سفيد كرد. آن ها در جنگ هاي خود به خوبي نقاب از چهره غريزي و غير عاطفي خود برداشتند و به همگان نشان دادند كه ظاهر زيبا و جذابشان چيزي جز ماري خوش خطّ و خال نيست.

ذكر چند نمونه :

۱ ـ سال ها پيش، در اروپا كشوري بود به نام يوگسلاوي. در آن زمان غالب كشورها يا با بلوك غرب و آمريكا هم پيمان بودند و يا تحت حمايت بلوك شرق و شوروي به سر مي­ بردند. كشور يوگسلاوي هم كه در آن مسلمانان زيادي زندگي مي­ كردند، با شوروي سابق هم پيمان بود. با فروپاشي اتّحاد جماهير شوروي، غرب و آمريكا به اين فكر افتادند كه اين مسلمانان را كه در قلب اروپا زندگي مي ­كنند به نحوي حذف كنند. جنگي قومي در اين كشور به راه انداختند. «سِروها» و «كُرُواتها» را به جان مسلمانان مظلوم و بي پناه «بوسني» و «هرزگوين» انداختند. آن ها در قلب همين اروپاي به اصطلاح متمدّن جناياتي آفريدند كه بشر از گفتن آن شرم دارد. قتل عام هاي وحشيانه و گورهاي دسته جمعي، كه بعدها كشف مي ­شدند گوشه­ اي از جنايت هاي اروپا در قرن بيستم بود!

آنان روي نوزاد زن حامله شرط بندي مي­ كردند، كه آيا پسر است يا دختر … بعد از شرط بندي، شكم آن زن بي­ چاره را با سرنيزه پاره كرده و بچّه را از شكمش بيرون مي ­آوردند و بعد از مشخص شدن برنده ­ي اين شرط بندي، با همان نوزاد زنده، فوتبال بازي مي ­كردند. شرم آورتر اين كه سي­ دي­ هاي آن را هم در همين اروپاي متمدّن و حامي حقوق بشر به فروش مي­ رساندند!

۲ـ جنايات آمريکا در عراق و افغانستان و نيز جنايات رژيم صهيونيستي در لبنان و فلسطين، هم ريشه در سير جامعه به سوي غرايز و دوري از عقل و انسانيت دارد. روي همين اساس است که برخي از کشورها ـ من جمله آمريکا ـ علاقه دارند براي تکميل ارتش، جوانهايي را استخدام نمايند که در پرورشگاه بزرگ شده و محبت خانوادگي نديده باشند!

نگاه غريزي غرب به شخصيت زن و فروپاشي بنياد خانواده

خانواده، محلي است جهت پاسخگويي به نيازهاي عاطفي و رواني انسان. در کانون خانواده بسياري از فشارهاي رواني از دوش انسان برداشته برداشته مي­ شود و انسان به آرامش مي ­رسد. ارتباط گرم خانوادگي، انسان را از تن دادن به بسياري از پستي ها و كارهايي كه خلاف شأن خانواده است نجات مي­دهد. اعضاي خانواده دلسوزترين افراد براي يكديگر هستند و در مواقع مصيبت و سختي سنگ سبوري براي يكديگر مي­ باشند. امروزه ـ به دلايلي كه ذكر خواهد شد ـ خانواده در غرب در حال فروپاشي و اضمحلال مي باشد و چيزي جز، فساد اخلاقي، تنهايي، مشكلات عصبي و كمبودهاي عاطفي، براي آنها به ارمغان نياورده است.

« اوضاع جامعه­ ي سوئد»

۱ـ در تحقيقات مركز آمار سوئد، كه در نشريه­ي VB  شماره ۴ سال ۱۹۸۷ اين سازمان منتشر شد آمده است، بيش از ۲۰% مردم اين كشور بين سنين ۱۶ ـ۷۴ تنها زندگي مي كنند كه ۳۶ % از خانه ها و آپارتمان ها را اشغال كرده اند. و قسمت اعظم آن ها به اجبار منزوي گرديده اند كه بر تعداد آن ها پيوسته افزوده مي گردد.

۲ ـ عمودي سازي مجتمع هاي مسكوني موجب يك نوع بيگانگي و انزوا در جمع گرديده است.

۳ ـ انزوا در خانواده ها، در اثر پيشرفت هاي تكنولوژي، رو به افزايش است. افزايش تعداد كانال هاي تلويزيوني از طريق كابل و ماهواره و رقابت هاي بين ايستگاه هاي فرستنده و همچنين توليد كنندگان برنامه و فيلم هاي ويدئويي براي جذب مشتري، سبب شده است كه برنامه ها و فيلم ها، مهيّج تر، غير اخلاقي تر، جنايي تر و وحشيانه تر و آگهي هاي تجارتي مهيّج، با استفاده از بدن تقريبا عريان زنان ارائه شود.

اين وضع اغلب باعث شده كه اختلاف و نزاع خانوادگي بر سر انتخاب برنامه براي ديدن ايجاد شود. خانواده هايي كه امكانات مالي دارند و يا مي توانند وام بگيرند ، براي هر يك از افراد خانواده تلويزيون و ويدئو تهيّه مي كنند تا هر كس در اطاق خود نشسته، برنامه مورد علاقه خود را تماشا كند. 

۴ـ به بازار آمدن فر الكتريكي (كه در ظرف چند ثانيه تا چند دقيقه غذاي حاظري، نيمه حاظري يا خام را آماده مصرف مي كند و افراد خانواده هر موقع احساس گرسنگي نمايند مي­ توانند از آن استفاده كنند) نيز به تجمّع سنّتي و فرهنگ غذا خوردن خانواده ها لطمه زده و به انزوا و كم شدن تماس هاي خانوادگي كه به سهم خود در تعليم و تربيت بچّه ها و ثبات آن ها و خانواده بسيار مؤثر است كمك مي كند.

۵ ـ تعداد ازدواج هاي «رسمي» در دهه­ ي ۱۹۶۰ بين ۶۰ ـ ۵۰ هزار فقره بود ولي در دهه­ ي ۱۹۸۰ اين رقم به ۴۰ هزار فقره كاهش يافت و در همين دهه ـ با توجّه به ازدواج هاي «رسمي» و «غير رسمي» ـ ساليانه بين ۹۰ ـ ۸۰ هزار فقره تشكيل خانواده ثبت شده؛ كه در مقابل ۸۵ هزار فقره طلاق يا جدايي صورت گرفته است.

۶ـ افزايش شديد طلاق و جدايي كه در آن حدود ۸۵ % از زنان عهده دار نگهداري بچّه يا بچّه ها مي شوند (گاه از دو يا سه مرد، بچّه دارند) و بعدها نيز پيدا كردن مرد ديگري براي زندگي كه طول مدّت آن نيز نامعلوم است، با رقابت هاي شديدي كه بين زنان در جذب مردان وجود دارد، بسيار مشكل مي باشد و ناراحتي ها و بيماري هاي روحي و عصبي به همراه خود مي آورد. و نتيجه­ ي آن افزايش روز افزون اعتياد و مصرف مشروبات الكلي و داروهاي آرام بخش و خواب آور در زنان سوئد است. در اين نوع زندگي، اغلب زنان زودتر از سنين واقعي خود، شكسته و فرتوت مي شوند. بخصوص با بالا رفتن سن در جوّي كه آزادي هاي بدون مرز جنسي، زنان را سهل الوصول تر، و به صورت كالاي يك بار مصرف در دسترس مردان قرار مي دهد.

۷ـ زنان خانه دار به اميد وضع بهتر و آزادي بيشتر در خانه و اجتماع و بخصوص در كسب استقلال مالي به بازار كار هجوم آوردند و قشر كارگر و كارمند پر كار و كم مزد را تشكيل دادند و با اين تحوّل بيشتر آن ها مجبور به ترك زادگاه، شهر يا روستاي خود گرديده و بيگانه وار در شهرهاي ديگر و مراكز صنعتي ساكن شدند و بدين ترتيب رشته­ ي ارتباطات و الگوهاي سنّتي، خانوادگي به انحاء مختلف از هم گسيخته شد.

۸ ـ در مقدّمه ­ي يكي از تحقيقات منتشر شده دولت سوئد كه در سپتامبر ۱۹۷۸ صورت گرفته آمده است كه: با وجود همه­ي امكاناتي كه براي تماس بين مردم در اجتماع مدرن امروزي سوئد وجود دارد، بسياري از مردم در انزواي عميقي فرو رفته اند، آن ها تماس بسيار كمي با يكديگر دارند و به سختي ارتباط دوستي برقرار مي كنند و در نتيجة عدم تبادل افكار و مشورت ها، خيلي مشكل است كه اين دسته از مردم در مواقع بحراني و لزوم، كمكي دريافت كنند.

همچنين در تحقيقات ديگري كه از مركز آمار سوئد، در سال ۱۹۸۰ و تحت عنوان «تنهايي در اجتماع مرفّه» منتشر شد، آمده است كه: تعداد زيادي از مردم سوئد، در انزوايي مطلق زندگي مي­ كنند و اين نشان دهنده آن است كه اجتماع مرفّه ما ناموفق است، چون موفّق نگرديده كه در غير از مسائل مادّي، براي مردم رفاه فراهم كند.          

 (منبع آمارها : كتاب «در غرب چه مي­ گذرد» از آقاي سيد منوچهر دبير سياقي ، صفحات ۱۰ تا ۱۵)


[۱] . سفينه البحار، ج۲، ص۶۸۴

[۲] . وسائل الشيعه، ج۱۵، ص۲۲۷

[۳] . مستدرك الوسائل، ج۲، ص۶۱۵

[۴] . وسائل الشيعه، ج۱۵، ص۲۰۲

[۵] . سفينه البحار، ج۲، ص۶۸۴

  1. سيد محمد مهدي و محمد رضا موسوي

    سلام عليكم.
    ببخشيد يك سوال براي بنده پيش آمد.مگر ما نميگويمم انسان ها چه مرد و چه زن و چه سياه و چه سفيد در برابر خدا فرقي ندارند و برتري در تقواي ان هاست.پس اين حرف ها كه در قران هم به ان اشاره شده با احاديثي كه بازگو كرديد مغايرت دارد.

    • احمد نباتی

      سلام علیکم . فکر کنم منظورتون روایت هایی است که در رابطه با محبت بیشتر به دختر خانم ها ذکر شده است. این روایت ها در مقام بیان ارزشمندی کسی نیست بلکه در مقام بیان نیاز بیشتر خانم ها به محبت است / فرض کنید دو نفر تشنه هستند و شما قصد دارید به آنها آب بدهید. یکی از آن ها دو روز است که آب نخورده و دیگری یک نصفه روز آب نخورده / پر واضح است که اول به کسی آب می دهید که عطش بیشتری دارد و نیز آب بیشتری هم به او می دهید. چنین کاری تبعیض نیست بلکه عین عدالت است. همچنین این کار بیان گر آن نیست که شما شخص تشنه تر شخصیت بالاتری دارد. دختر هانم ها هم در مقایسه با آقا پسرها نیاز عاطفی بیشتری دارند و روی همین اساس والدین باید به این نیاز آنها توجه کامل داشته باشند.

  2. ناشناس

    با عرض سلام خسته نباشید در باره نگاه غرب نسبت به زن و مطالبی که مقامات غربی راجع به زن گفتندمطلب می خواهم می توانید برایم ارسال کنید برای کنفرانس در دانشکده می خواهم
    در ضمن از مطالب خوبتان استفاده کردم خیلی خوب بود. با تشکر فراوان از شما

    • احمد نباتی

      سلام بر شما
      با توجه به وقت اندکی که دارم متأسفانه نمی تونم کمکتون کنم.
      عذرخواهی می کنم.
      امیدارم موفق باشید.

  3. رضا

    نگاه روشنفکران غربی به زن

    و کلام آخر اینکه بسیار به ندرت از فلاسفه اسلامی کلامی در طرد و لعن زن آمده است ولی کل فلسفه های غربی پر است از فحاشی و تکفیر و لعن در باره زن. این مسئله از فلاسفه قدیم یونان تا به امروز در همه جا به وفور یافت می شود. و این فقط فلسفه اروپائی است که زن را عیناً مظهر شیطان معرفی کرده است. و جالب اینکه امروزه بسیاری از نژادپرستان غربی که لباس فلسفه و آزادی و عقل و عدالت بر تن دارند، مدعی حمایت غرب از حقوق زن می باشند و اسلام و فلسفه های اسلامی را دشمن حقوق زن معرفی می کنند. و جالب تر اینکه چه بسا ما شرقی ها و مسلمانان به اصطلاح عالم و روشنفکر هم این دروغهای بزرگ و آشکار را باور می کنیم. و گوئی نمی بینیم که این تمدن و فلسفه های غربی است که زن را مبدل به سوراخ محض نموده است. شاید همین حق و حقوق از دست رفته و انکار شده زن مسلمان باشد که بسیاری از روشنفکران بی فکر مدرن را به فغان انداخته که چرا روسپی گری زنان مسلمان تا این حد با تأخیر افتاده است.

    استاد علی اکبر خانجانی

    کتاب فلسفه وجودی مرد ص ۲۲

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question