×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

 بسم الله الرحمن الرحيم 

قَالَ اميرالمؤمنين (عليه ­السلام) : . . . وَ عِلَّةُ الْكَذِبِ أَقْبَحُ عِلَّةٍ.[۱]

 علت دروغ، از زشت­ ترين علت هاست.  

 حضرت در اين بيان از مطرح کردن علت واقعي دروغ خودداري کردند هر چند که آن را زشت ترين خصلت دانستند، اما با نگاهي به روايت هاي ديگر مي­ توان به علت اين خصلت بد پي برد.

پيامبر اکرم (صلي ­الله ­عليه­ و آله) در بيان علت دروغ گويي م ي­فرمايد: دروغ گو، دروغ نم ي­گويد مگر به خاطر حقارت نفس و بي  شخصيتي که در خود مي­ يابد.

اميرالمؤمنين (عليه­ السلام) هم مي­ فرمايد: دروغ گو، حقير و ذليل است.

با توجه به اين روايت ها مي ­توان فهميد که علت اصلي براي دروغ گويي بي شخصيتي و حقارت دروني است و همين خصلت است که انسان را وادار به دروغ گويي مي­ کند.

مهمترين عاملي که موجب مي ­شود، انسان از بدي­ ها دست بکشد و به سوي خوبي ها برود، کرامت نفس و شخصيت دروني است:

قَالَ اميرالمؤمنين (عليه­ السلام) مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَيْهِ شَهْوَتُهُ.[۲]

کسي که کرامت نفس پيدا کرد، [پشت پا زدن به] خواسته­ هاي شهواني برايش آسان مي­ گردد.

قَالَ اميرالمؤمنين (عليه­ السلام) مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَيْهِ الدُّنْيَا. [۳]

کسي که کرامت نفس پيدا کرد، دنيا [و آفتنهاي آن] بر او آسان مي­گردد.

اما کسي که اين حس را از دست داد، درهاي هر گونه بدي به رويش باز مي­شود و انتظار هر نوع کار زشتي را مي­شود از او داشت:  

قَالَ اميرالمؤمنين (عليه­ السلام) مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ.[۴]

کسي که کرامت نفس خود را از دست داد، ديگر از شرش ايمن نباش.

روي همين اساس است که حضرت امير فرمودند: علت دروغ گويي، از بدترين و زشت ترين علت هاست.

اگر خداي ناکرده برخي از اطرافيان ما مبتلا به دروغ گويي هستند، بايد کرامت نفس را در آن ها زنده کنيم تا دست از اين گناه زشت خود بردارند. مخصوصا در تربيت فرزند توجه کامل به اين نکته، بسيار ضروري است. وقتي بچه­ اي از والدين و اطرافيان خود محبت نبيند و يا اينکه والدين شخصيتش را جلو ديگران تباه سازند، خلأ شخصيتي بزرگي در درونش ايجاد مي ­گردد. کودک شما همواره خود را کوچک و حقير مي ­بيند و نمي­ تواند با واقعيت دروني­ اش کنار بيايد. به همين جهت است که براي جبران حقارت دروني خود، متوسل به دروغ مي ­شود. حتي ممکن است به دزدي ـ که دروغ عملي است ـ پناه ببرد. براي درمان اين خصلت بد هم بايد بعد از آگاه کردن فرزند از زشتي کارش، او را تکريم و احترام کرد تا با دستيابي به عزّت نفس، ريشه­ ي دروغ گويي در درونش خشکيده شود. 

 تذکّر:  

۱ـ معصومين (عليهم­ السلام) در بيان علت رفتارها، به امّهات و ريشه­ هاي اصلي اشاره مي­ فرمايند و کاري با مسائل فرعي و حاشيه­ اي ندارند.  

۲ ـ درست است که دروغ علل مختلفي دارد، اما علل ديگر در مقايسه با ريشه ­ي اصلي دروغ يا آن چنان اهميتي ندارند و يا اين که بازگشتشان به همان ريشه­ ي اصلي (حقارت دروني) است.  


[۱] . مستدرك‏الوسائل، ج۹، ص۸۷٫ 

[۲] . بحارالأنوار، ج۶۷، ص۷۸٫

[۳] . بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۳۵٫ 

[۴] . بحارالأنوار، ج۷۲، ص۳۰۰٫ 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question