×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

رأی نوزدهم

استاد علامه طباطبایی در تفسیر حروف مقطعه می فرماید:

با تدبر در سوره هایی که حروف مقطعۀ همسان دارد، مانند سوره هایی که با «الم، الر، طس یا حم» شروع می شود، در می یابی که سوره های دارای حروف مقطعۀ مشترک، در مضامین و سیاق ها نیز با یکدیگر مشابه و متناسب است و این تشابه ویژه میان سوره های مزبور با سایر سوره ها وجود ندارد.

یکی از شواهد این مدعا آن است که سوره های دارای حروف مقطعۀ همسان با الفاظی همانند یا نزدیک به هم آغاز می شود. چنانکه در آغاز سوره هایی که با «حم» شروع شده، «تنزیل الکتاب من الله» یا الفاظ دیگری که مفید همین مضون است آمده است.

در آغاز سوره هایی که با «الر» شروع شده، «تلک آیات الکتاب» یا الفاظی که مفید همین مضمون است آمده است.

در آغاز سوره هایی که با «طس» و «الم» شروع شده، «نفی ریب از قرآن» مطرح شده است.

بر اساس شواهد مذکور می توان حدس زد که بین حروف مقطعه و مضامین سوره هایی که با حروف مزبور آغاز می شود پیوند خاصی است.

هر گاه سوره های دارای حروف مقطعۀ دو سورۀ دیگر باشد، جامع محورهای اصلی سوره های دارای آن دو سوره نیز خواهد بود؛ چنانکه:

سورۀ اعراف که با «المص» آغاز می شود جامع محتوای سوره هایی است که با «الم» و «ص» آغاز می شود

سورۀ رعد که با «المر» آغاز می شود جامع محتوای سوره هایی است که با «الم» و «الر» آغاز می شود.

حاصل این که، حروف مقطعه رموزی است میان خدای سبحان و پیامبر اکرم که بر ما مستور است و فهم های عادی ما به ا« راهی ندارد و جز این که بدانی بین این حروف مزبور و بین مضامین سورۀ مصدّر به آن ها ارتباط خاص است.

پاسخ: رأی استاد علامه (قدس سره) گرچه کوششی ارزشمند در جهت دستیابی به تفسیر حروف مقطعه است و شوهدی نیز آنر تأیید می کند، لیکن برای رسیدن به نصاب پذیرش نیاز به بررسی و مداقۀ بیشتری دارد.

البته وقتی می توان حدس استاد را صائب دانست که اولا جهات مشترک ویژه ای بین سوره های مصدّر به حروف مقطعۀ خاص یافت.

ثانیا آن وجوه مشترک در سایر سوره ها یافت نشود.

ثالثا، سایر سوره های یا یکدیگر جهات مشترک دیگر نداشته باشد.

رابعا، بر فرض داشتن وجوه مشترک دیگر، چنین حدس زده شود که هرگونه وجوه اشتراکی موجب یا مصحح تصدیر سوره های به حروف مقطعه نیست.

بعد از طی همۀ این مراحل است که می توان حدس استاد را تصویب کرد. لیکن تاکنون حدسی بهتر از حدس ایشان به نظر نمی رسد.

(برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۲، ص۹۸ ـ ۱۰۰) 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question