×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

حدیث وصایت:

علی بن ابیطالب (علیه السلام) وصی و جاشین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است. روایات این باب را اهل سنت  هم ذکر کرده اند و این مطلب سند بسیار مهمی بر جانشینی و ولایت آن حضرت است.

۱٫ روايت انس بن مالك:

احمد حنبل از آقاي انس بن مالک، که صحابي پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و خادم آن حضرت است نقل می کند که پیامبر اکرم فرمود:

«وصيي و وارثي يقضي ديني و ينجز موعودي علي بن أبي طالب» (وصی و وارث من و کسی دین مرا ادا می کند و شخصی که وعده های مرا حتمی می کند، علی بن ابیطالب است) (فضائل الصحابة لابن حنبل، ج ۲، ص ۶۱۵)

۲٫ روايت سلمان:

طبراني با سند خودش از سلمان فارسی اینگونه نقل مي‌کند:

«قلت يا رَسُولَ اللَّهِ لِكُلِّ نَبِيٍّ وَصِيٌّ فَمَنْ وَصِيُّكَ؟ قال فإن وصيي وَ مَوْضِعُ سِرِّي وَ خَيْرُ من أَتْرُكُ بَعْدِي وَ يُنْجِزُ عِدَتِي وَ يَقْضِي دَيْنِي عَلِيُّ بن أبي طَالِبٍ.»  (عرض کردم یا رسول الله! برای هر پیامبری وصی و جانشینی است. وصی و جانشین شما کیست؟ پیامبر اکرم فرمودند: همانا وصی من و محل اسرار من و بهترین کسی  که بعد از من باقی می ماند و آن کس که وعده های مرا عملی می  کند و دیون مرا پرداخت  می کند، علی بن ابیطالب است) (المعجم الكبير، ج ۶، ص ۲۲۱ و فضائل الصحابة لابن حنبل، ج ۲، ص ۶۱۵ و مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۱۳)

۳٫ روايت بريده:

ابن عساکر از بريده چنین نقل می کند:

«لكل نبي وصي و وارث و ان عليا وصيي و وارثي» (برای هر پیامبری وصی و وارثی است. وصی و وارث من هم  علی بن ابیطالب است) (الكامل في ضعفاء الرجال، ج ۴، ص ۱۴ و تاريخ مدينة دمشق، ج ۴۲، ص ۳۹۲ و المناقب، الموفق الخوارزمي، ص ۸۵ و مناقب علي بن أبي طالب (علیه السلام)، ابن المغازلي، ص ۱۶۷ و ذخائر العقبى في مناقب ذوي القربى، ج ۱، ص ۷۱)

۴ ـ روایت ابوایوب انصاری:

طبرانی از ابو ایوب انصاری نقل می کند که نبی مکرم اسلام به فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «آیا نمی دانی که خدای عالم بر زمين نگاهي انداخت و پدرت را انتخاب کرد و او را به نبوت مبعوث کرد و دوباره به زمين نظر انداخت، همسرت را انتخاب کرد و به من وحي کرد که تو را به عقد او درآورم و او را وصي خود قرار دهم؟!» (المعجم الكبير، ج ۴، ص ۱۷۱ و مجمع الزوائد، ج ۸، ص ۲۵۳)

اشکال:

ممکن است اشکال شود که این روایت، ولایت علی بن ابیطالب (علیه السلام) را ثابت می کند؛ ولایت ائمه ی دگر را چگونه اثبات می کنید؟  

جواب:

در این باب هم روایت های زیادی داریم . به عنوان نمونه از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت داریم که فرمود:  

«من سره أن يحيى حياتي و يموت مماتي و يسكن جنة عدن التي غرسها ربي فليوال عليا من بعدي وليوال وليه، وليقتد بأهل بيتي من بعدي.» (هر  کس دوست دارد که زندگی اش زندگی محمدی و مرگش هم مرگ محمد باشد و در بهشتی عدنی که خدای عالم به دست خویش درخت های آن را کاشته ساکن شود، پس باید بعد از من ولایت علی را داشته باشد و  ولایت کسی را داشته باشد که علی، وی را به جانشینی انتخاب می کند. و باید بعد از من به اهل بیتم  اقتدا نماید) (حلية الأولياء، ج ۱، ص ۸۶  و كنز العمال، ج ۱۲، ص ۴۸ و تاريخ مدينة دمشق، ج ۴۲، ص ۲۴۰)

کاملا هم مشخص است که ائمه هدي چه کساني هستند.

ابن حجر، وقتی به این روایت می رسد با دست پاچگی در صدد تضعیف آن بر  می آید، که این کار به خوبی نشان گر میزان اهمیت روایت است. وی می گوید: «في إسناده يحيى بن يعلي المحاربي و هو واه» (در سند روایت یحیی بن یعلی محاربی است که وی فردی به شدت ضعیف است!) (الإصابة في تمييز الصحابة، ج ۲، ص ۵۸۷)  

کلمه ی «واه» در اصطلاح علم رجال يعني: «به شدت ضعيف»

تنها اشکالی که ابن حجر به روایت می گیرد همین است که یحیی بن یعلی را متهم به ضعف کند آن هم با عبارت «واه!».

خوب است از هیمن جا سری به تقریب التهذیب ابن حجر بزنیم و نگاهی به آن  بیندازیم. ابن حجر در این کتاب وتی به نام یعیی بن بعلی بن الحارث المکاربی می  رسد می گوید: «يحيى بن يعلى بن الحارث المحاربي الكوفي ثقة» (او موثق است!) (تقريب التهذيب، ج ۱، ص ۵۹۸)

در تهذیب هم از قول ابو حاتم ـ که یکی از استوانه های رجال است ـ می گوید: «و قال أبو حاتم ثقة» (وی موثق است!)  (تهذيب التهذيب، ج ۳، ص ۳۵)

فکر می کنم دیگر حرفی برای گفتن باقی نمانده باشد. چگونه است  که یک راوی در یک جا موثق است و مشکلی ندارد اما در جای دیگر که مطلب حقی را بیان می کند؛ مطلبی که با مذاق ابن حجر سازگار نیست، نه تنها فردی غیر موثق، بلکه انسانی  به شدّت ضعیف معرفی می شود؟!!!

(برگرفته از سخنان آیت الله حسینی قزوینی با مختصری تصرف و ویراستاری)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question