امام باقر (علیه السلام) در رابطه با دعای بهاء که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می شود، فرمودند: اگر مردم می دانستند که این دعا چه عظمتی نزد خداوند دارد و اگر می دانستند که این دعا با چه سرعتی به اجابت می رسد، برای دستیابی به آن، با یکدیگر به جنگ بر می خواستند، هر چند با شمشیر!

بسم الله الرحمن الرحیم

(برگرفته از کتاب دفاع از شیعه در روایات اهل سنت. نوشتۀ مدیر سایت)

جایگاه بی­ بدیل حضرت زهرا (سلام ‌الله‌ علیها)

* در صحیح مسلم، صحیح بخاری و مسند احمد ذکر شده که پیامبر اکرم(صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌آله) فرمود: «فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ العَالَمِینَ»؛ «فاطمه(سلام ‌الله ‌علیها)، بانوی زن ‌های دو عالم است».[۱]

* در صحاح اهل‌سنت آمده است، که پیامبر اکرم(صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌آله) فرمود: «فَاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنِّی یُریبُنِی مَا رَابَهَا وَ یُؤذِینِی مَا آذَاهَا»؛ «فاطمه (سلام‌ الله ‌علیها)، پارۀ تن من است. مرا آشفته می­ کند، آن­ چه او را آشفته کند و مرا ناراحت می­کند، هر آن ­چه او را ناراحت کند».[۲]

* در روایت دیگری از پیامبر اکرم(صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌آله) نقل شده که فرمود: «إنَّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِ فَاطِمَة وَ یَرضَی لِرِضَاهَا»؛ «همانا خداوند غضب می­کند، به غضب فاطمه و راضی می­شود، به رضای فاطمه».[۳]

با دقت در این روایات متوجه می­ شویم که:

* فاطمه(سلام ‌الله‌ علیها)، از موقعیت و جایگاه والایی برخوردار است. تا جایی که از آن حضرت، به عنوان سرور زنان هر دو عالم یاد می­شود.

* فاطمه(سلام‌ الله ‌علیها)، پارۀ تن رسول خدا است و این مطلب حاکی از مقام و جایگاه معنوی فوق ­العادۀ آن حضرت دارد. عایشه می ‌گوید: «هنگامی که فاطمه(سلام ‌الله‌ علیها)، حضور رسول خدا(صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌آله) می ‌رسید؛ پیامبر از جای خود بلند می ­شد و به استقبالش می ­رفت. او را می ­بوسید و به وی خوش ­آمد می‌ گفت. سپس، دست فاطمه را می­گرفت و او را در جایگاه خود می ­نشاند».[۴] مَنّاوی هم در شرح حدیث «فاطِمَةُ بِضعَةٌ مِنِّی» از قول سُهیلی، چنین می ­گوید: «با توجه به این حدیث، کسی که به فاطمه(سلام ‌الله ‌علیها) دشنام دهد، کافر است؛ چرا که هر کس پارۀ تن رسول ­خدا(صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌آله) را دشنام دهد، رسول خدا به خشم آورده است».[۵]

* کسی که رضایت و غضبش، با رضایت و غضب خداوند برابر باشد، به یقین، از مقام عصمت برخوردار است. و شخصی که معصوم است، صداقت محض بوده و هیچ اشتباهی در رفتار و گفتارش وجود نخواهد داشت. عایشه می ­گوید: «هیچ شخصی را راستگوتر از فاطمه(سلام ‌الله ‌علیها)، بجر پدرش ندیدم».[۶]

* در این روایت، به صورت مطلق و بدون هیچ قید و شرطی، غضب خداوند، با غضب فاطمه(سلام ‌الله‌ علیها) برابر دانسته شده است. در این میان، تفاوتی نمی­کند که دلیل غضبش چه باشد و به چه افرادی غضب کرده باشد! بنابراین اگر فاطمه(سلام‌ الله ‌علیها) به هر دلیلی، به هر شخصی غضب کند، آن شخص مغضوب خداوند بوده و نصیبی از هدایت ندارد. وقتی می ‌فرماید: «خداوند، به غضب فاطمه غضب می ­کند» دیگر نمی ­فرماید: «اگر غضبش به فلان علت یا فلان دلیل بود!» و نمی ­فرماید: «اگر غضبش در مورد اشخاص خاصی باشد!» این روایت، اطلاق دارد و شامل هر نوع غضب و هر نوع شخصی خواهد شد. بنابراین اگر فاطمه(سلام ‌الله ‌علیها) که رضایت و غضبش، در راستای رضایت و غضب خداوند است، به کسی غضب کند، خداوند هم به او غضب خواهد کرد. )اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ(؛ «ما را به راه­ راست هدایت کن * راه کسانى که آنان را مشمول نعمت خود ساختى، نه کسانى که بر آنان غضب کرده‏اى و نه گمراهان».[۷]


[۱]. صحیح بخاری، ج۴، ص۲۰۹ ـ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۴۳ ـ مسند احمد بن­ حنبل، ج۶، ص۲۸۲٫

[۲]. صحیح بخاری، ج۴، ص۱۵۸ ـ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۴۱ ـ مسند احمد بن­ حنبل، ج۴، ص۳۲۸٫

[۳]. المستدرک علی ­الصحیحین، ج۳، ص۱۵۸ ـ تهذیب ­التهذیب، ج۱۲، ۳۹۲ ـ کنزالعمال، ج۱۲، ص۱۱۱٫

[۴] . «کَانَتْ‏ إِذَا دَخَلَتْ‏ عَلَیْهِ‏ رَحَّبَ بِهَا وَ قَامَ إِلَیْهَا فَأخَذَ بِیَدِهَا وَ قَبَّلَ یَدَهَا وَ أجْلَسَهَا فِی مَجْلِسِه‏».

حاکم نیشابوری بعد از نقل این روایت، آن را صحیح می ­داند و ذهبی هم صحت آن را تأیید می ­کند.

حاکم نیشابوری، المستدرک علی ­الصحیحین، ج۳، ص۱۵۴٫

[۵] . مَنّاوی، فیض ­القدیر، ج۴، ص۴۲۱٫

[۶] . «مَا رَأیتُ أحَداً أصدَقُ لَهجَۀً مِنهَا غَیرَ أبیهاَ». حاکم نیشابوری در ذیل روایت می ­گوید: «این روایت، بر مبنای بخاری و مسلم، صحیح است». حاکم نیشابوری، المستدرک علی ­الصحیحین، ج۳، ص۱۶۰ ـ ذهبی، حلیۀ ­الأولیاء، ج۲، ص۴۱ ـ ذهبی، الإستیعاب، ج۴، ص۱۸۹۶٫

[۷] . حمد (۱)، آیة ۶ و ۷٫

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

2 پاسخ به جایگاه بی نظیر حضرت زهرا در روایات اهل سنت

  • fateme

    سلام.وقت بخیر دختری هستم ۲۱ساله با ی مرد۳۶ساله دوستم.خیلی همو دوست داریم چن بارهم رابطه داشتیم.قصدجدا شدن نداریم چون سعی کردیم نشده.میخوام از این به بعدکه باهم رابطه داریم مرتکب گناه نشم.میتونیم صیغه رو بخونیم که محرم بشیم؟جز پدو مادرم خواهرم از دوستیمون باخبره.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۷م, ۱۳۹۴ ۱۵:۱۴:

    سلام
    خواهرم! گناه تبعات سنگینی برای آِیندۀ شما دارد. از کارتون توبه کنید و مراقت باشید که دین و ایمان خودتون رو به این احساسات شیطانید نفروشید.
    در رابطه با اذن پدر، اینجا کلیک کنید
    همچنین با توجه به مشاروه ای بودن مشکلتون، با بنده هم تماس بگیرید. ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 1268
  • بازدید دیروز: 5104
  • بازدید هفته: 40403
  • بازدید ماه: 145441
  • بازدید سال: 1665877
عکس های متنوع تصادفی