×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

جایگاه انفاق در روایات   

۱ ـ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «از رحمت خداوند به دور است، از رحمت خداوند به دور است کسی که خداوند مالی را به او ببخشد و آن گاه چیزی از آن را صدقه ندهد. آیا سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را نشنیده اید که فرمود: “صدقۀ یک درهم با فضیلت تر از نماز ده شب است!”»

عن ابی عبد الله (علیه ­السلام): «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ وَهَبَ‏ اللَّهُ‏ لَهُ مَالًا فَلَمْ يَتَصَدَّقْ بِهِ أ مَا سَمِعْتَ أَنَّ النَّبِيَّ (صلی ­الله ­علیه ­و اله) قَالَ صَدَقَةُ دِرْهَمٍ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاةِ عَشْرِ لَيَالٍ».[۱]

۲ ـ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: سه چیز است که اگر کسی یکی از آن ها را داشته باشد، خداوند بهشت را بر وی واجب گرداند. “انفاق در وقت تنگدستی”، “روی گشاده با همۀ مردم” و “انصاف به خرج دادن از خود”.

عن ابی عبد الله (علیه ­السلام): «ثَلَاثٌ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِوَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ. الْإِنْفَاقُ‏ مِنَ‏ الْإِقْتَارِ وَ الْبِشْرُ بِجَمِيعِ الْعَالَمِ وَ الْإِنْصَافُ مِنْ نَفْسِهِ».[۲]

۳ ـ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ای علی! سه چیز از حقایق ایمان است. “انفاق در وقت تنگ دستی”، “انصاف تو با مردم از خودت” و “بذل کردن علم و دانش به طالب علم”.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی­ الله ­علیه ­وآله):‏ «يَا عَلِيُّ ثَلَاثٌ مِنْ حَقَائِقِ الْإِيمَانِ الْإِنْفَاقُ‏ مِنَ‏ الْإِقْتَارِ وَ إِنْصَافُكَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَ بَذْلُ الْعِلْمِ لِلْمُتَعَلِّم‏».[۳]

۴ ـ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) می فرماید: «همۀ زمین قیامت آتش است، مگر سایۀ مؤمن. همانا صدقۀ او سایه ای از امنیت بر سرش می اندازد». 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی ­الله ­علیه ­و آله):‏ «أَرْضُ‏ الْقِيَامَةِ نَارٌ مَا خَلَا ظِلَّ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ».[۴]

۵ ـ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «هیچ بنده­ای کار صدقه دادن را به خوبی انجام نداد، مگر این­که خداود بعد از او جانشین خوبی برای وی بر فرزندانش خواهد بود».

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه ­السلام) قَالَ: «مَا أَحْسَنَ‏ عَبْدٌ الصَّدَقَةَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا أَحْسَنَ اللَّهُ الْخِلَافَةَ عَلَى وُلْدِهِ مِنْ بَعْدِهِ».[۵]

۶ ـ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «صدقۀ نیکو موجب ادا شدن بدهی شده و برکت را به جای می گذارد».

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه­ السلام) قَالَ: «حُسْنُ الصَّدَقَةِ يَقْضِي الدَّيْنَ وَ يَخْلُفُ عَلَى الْبَرَكَةِ».[۶]

۷ ـ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «آن حضرت شکر صدقه می داد. شخصی با تعجب از آن حضرت پرسید: آیا شکر صدقه می دهید؟! امام فرمود: بله! دلیلش آن است که شکر را دوست دارم و دوست دارم که محبوب ترین چیزهای خود را صدقه دهم.  

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه ­السلام)‏: «أَنَّهُ كَانَ يَتَصَدَّقُ‏ بِالسُّكَّرِ فَقِيلَ لَهُ أَ تَتَصَدَّقُ بِالسُّكَّرِ فَقَالَ نَعَمْ إِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْهُ فَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِأَحَبِّ الْأَشْيَاءِ إِلَيَّ.[۷]

۸ ـ ابی الطفیل می گوید: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) لباسی خرید و زیبایی لباس، آن حضرت را به تعجب انداخت. آن حضرت هم لباس را صدقه داد.

عن ابی الطفیل: «وَ اشْتَرَى علیٌ (علیه ­السلام) ثَوْباً فَأَعْجَبَهُ‏ فَتَصَدَّقَ بِهِ».[۸]

۹ ـ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «کسی که از روی اختیار، مال خود را از خوبان دریغ دارد، خداوند از روی اضطرار، مالش را در راه اشرار مصرف می کند.»

وَ قَالَ النَّبِيُّ (صلی ­الله ­علیه ­وآله): «مَنْ‏ مَنَعَ‏ مَالَهُ‏ مِنَ‏ الأَخْيَارِ اخْتِيَاراً صَرَفَ اللَّهُ مَالَهُ إِلَى الْأَشْرَارِ اضْطِرَاراً».[۹]

۱۰ ـ حسین بن ابی حمزه می گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که فرمود: «انفاق کن و یقین به جایگزین داشته باش. و بدان که اگر کسی در راه طاعت خداوند انفاق نکند، مبتلا می شود که مالش را در راه معصیت الهی مصرف کند. و کسی که قدم در راه رفع مشکلات و حوائج دوستان خدا بر ندارد، مبتلا می شود که در راه حل مشکلات دشمنان خداوند قدم بردارد.»

الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه ­السلام) يَقُولُ‏: «أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي‏ طَاعَةِ اللَّهِ‏ ابْتُلِيَ‏ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».[۱۰]

۱۱ ـ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هیچ مؤمنی نیست که حقی را ضایع کند، مگر آن که دو برابر آن را در راه باطل مصرف کند. هیچ مؤمنی نیست که از حل مشکل مالی برادر مسلمانش و تلاش برای برآورده شدن حوائجش کوتاهی کند، مگر آن که خداوند وی را مبتلا می کند به تلاش در راه حاجت گناه کاران و اجری هم در این میان نداشته باشد. هیچ بنده ای نیست که از خرج کردن چیزی در راهی خداپسندانه امتناع کند، مگر این که به هزینه کردن دو چندان آن در  راه ناپسند گرفتار شود. 

أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه ­السلام) يَقُولُ‏: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ ضَيَّعَ حَقّاً إِلَّا أَعْطَى فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَوَائِجِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ بِهِ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ‏ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا رَضِيَ اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ أَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا يُسْخِطُ اللَّهَ» [۱۱]


[۱] . کنزالفوائد، ج۱، ص۱۵۰٫

[۲] . مشکاۀ الأنوار، ص۱۷۹٫

[۳] . من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۰٫

[۴] . الکافی، ج۴، ص۳٫

[۵] . الکافی، ج۴، ص۱۰٫

[۶] . الکافی، ج۴، ص۱۰٫

[۷] . الکافی، ج۴، ص۶۱٫

[۸] . تفسیر نوالثقلین، ج۱، ص۳۶۴٫

[۹] . جامع الاخبار، ص۱۷۸٫

[۱۰] . من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۲٫

[۱۱] . بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۷۲٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question