×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

سلسله درس ­هایی از ازدواج

تناسب دینی، اعتقادی و اخلاقی 

ین مصداق از تناسب مهمترین مصداق آن به شمار می ­آید تا جایی که بی ­اعتنایی به آن موجب  بروز مشکلات فراوانی در زندگی دنیوی و اخروی انسان خواهد شد. اگر این تناسب رعایت نشود، یا در مقابل رفتار غیر دینی و غیر اخلاقی همسر منفعل شده و همانند او می ­شوید و یا  این که  عمری را در کشمکش با او سپری خواهید کرد. 

امیرالمؤمنین (علیه ­السلام) می ­فرمایند: ملاک شما در ازدواج زیبایی و ثروت نباشد، چرا که زیبایی و ثروت ممکن است از بین برود؛ بلکه ملاکتان دین و ایمان شخص باشد.[۱]

تذکر: لازم به ذکر است که منظور حضرت این نیست که شما به چهره ­ی همسر توجه نداشته باشید، بلکه منظور آن  است که ملاک اولیه برای انتخاب همسر باید تنها دین و ایمانش باشد، هر چند که زیبایی ظاهری و دل­ نشینی چهره هم به عنوان ملاک ثانویه باید مورد توجه قرار گیرد. شاهد این مطلب هم روایت ­های دیگری است که در مورد توجه به زیبایی ظاهری همسر بیان شده است.

ذکر چند نکته:      

  1. همه­ ی ما علاوه بر آن که مسئول حفظ ایمان خود هستیم مسئول حفظ ایمان خانواده­ ی خود هم می­ باشیم. خداوند متعال در قرآن کریم می­فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ». (ای کسانی که ایمان آورده ­اید! خود و خانواده­ ی خود را از آتش جهنم نجات دهید.) حال که چنین وظیفه ­ی سنگینی به عهده­ ی ماست، آیا صحیح است بنای زندگی خود را در بستر بی­ دینی گذاشت تا خدای ناکرده خود و فرزندانمان در معرض لغزش قرار گیریم؟!
  2. اختلاف نظر والدین در تربیت کودک از دیگر بازخوردهای انتخاب همسر غیر متناسب است. یکی می­ خواهد به فرزندش رقص و آواز یاد دهد و دیگری می­ گوید باید کلاس قرآن برود. یکی می ­گوید دخترم چادر بپوشد و دیگری می­ گوید باید آرایش کرده به خیابان بیاید. نتیجه­ ی این اختلاف چیزی جز تباه شدن فرزند شما نیست. چنین کودکی که همواره خود را در کشمکش رفتار شما می­ بیند، دچار بحران روانی شده و به تدریج راه سومی برای خود انتخاب می­کند.   
  3. تأثیر مال حرام در زندگی ما و فرزندانمان بسیار زیاد است. کسی که بدون توجه به دین و ایمان شوهرش و بدون توجّه تقید ی که به حلال و حرام دارد با او ازدواج می­کند در واقع بزرگترین صدمه را به دین خود و بزرگترین خیانت را در حق نسلش مرتکب شده است.

امام صادق (علیه ­السلام) می ­فرمایند: کسی که مال حرام وارد زندگیش شود، خداوند متعال حج و عمره و صله ­ی رحم او را قبول نخواهد کرد. حتی مال حرام در ازدواج و زناشویی او هم اثر منفی دارد.[۲]  

پیامبر اکرم (صلی ­الله­ ­علیه ­و آله) می ­فرمایند: کسی که لقمه­ ی حلالی بخورد، فرشته­ ای بالای سر او می­ ایستد و برای گناهان او طلب بخشش می­ کند . . . بعد فرمودند: وقتی کسی لقمه­ ی حرامی بخورد، همه­ ی فرشتگان آسمان و زمین او را لعن می ­کنند.[۳]   

  1. در ازدواج آبروی خانواده و شأن خانوادگی خود را هم در نظر بگیرید. برخی از جوان­ ها که تدین خوبی دارند، بدون اعتنا به شأن خانواده­ ی خود همسری را انتخاب می­ کنند که خانواده­ ی آن ها از اینکه او را عروس یا داماد خود بنامند شرم دارند. و با این انتخاب حرمت خانواده­ ی خود را در نگاه دیگران زیر سؤال می ­برند. چنین کاری ممکن است باعث شود تا رشته­ ی ارتباطی جوان با خانواده ­اش قطع شده و خدای ناکرده عاق والدین شود.
  2. درست است که هدایت دیگران و کمک به آن­ ها ارزش فوق العاده­ ای دارد، اما هرگز ازدواج را بستر این نوع هدایت ­ها قرار ندهید. چنین کاری در واقع حماقتی بزرگ محسوب می ­شود. در ازدواج به دنبال کسی باشید که همانند شما زندگی کرده نه کسی که می­ خواهد همانند شما شود. تفاوت زیادی میان این دو گروه است. کسی که یک عمر یا لااقل سالهای متمادی همانند شما زندگی کرده چنین اخلاق و رفتاری در او ملکه شده؛ اما کسی که می ­خواهد همانند شما شود اینگونه نیست. اخلاق خوب، حجاب خوب، نماز و عبادت خداوند قبل از این که یک رفتار باشند یک فرهنگ و اندیشه هستند. و پر واضح است که متخلق شدن به چنین فرهنگی تحول باطنی می ­طلبد و با صرف قول و قرار نمی­ توان به چنین فرهنگی دست یافت. کم نیستند جوان­ های عزیزی که بعد از ازدواج به دنبال نماز خوان کردن همسرشان، محجّبه کردن او یا دور کردنش از فساد و فحشا هستند. در بخشی از این موارد می ­گویند در مجلس خواستگاری متوجه این عیب بودم ولی به من قول داد که بعد از ازدواج کار اشتباهش را کنار می­ گذارد. حالا مدتی است که ازدواج کردم اما می ­بینم که هنوز مشکل حل نشده!   

[۱] . لاتنكحوا النساء لحسنهن فعسى حسنهن أن يُرديهن و لا لأموالهن فعسى أموالُهن أن تُطغيهن و انكحوهن على الدين . شرح‏نهج‏البلاغة، ج۲۰، ص۳۳۵٫

[۲] . وسائل‏الشيعة، ج۱۷، ص۹۱

[۳] . بحارالأنوار، ج۶۳، ص۳۱۴٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question