بسم الله الرحمن الرحیم

رأی سیزدهم

حروف مقطعه برای مرزبندی بین سوره ها و نشانۀ انقضای سورۀ قبلی و شروع سورۀ بعدی است.

پاسخ: اولا، برای تفکیک سوره ها از یکدیگر، آیۀ کریمۀ «بسم الله الرحمن الرحیم» کافی است، چنانکه در برخی روایات آمده است که در عصر نزول وحی نزول آیۀ کریمه نشان پایان نیافتن سورۀ پیشین و آغاز نزول سورۀ جدید بود.

ثانیا، اگر این حروف برای مرزبانی است، باید همۀ سوره ها [به استثنای اولین سوره] دارای حروف مقطعه باشد، در حالی که تنها در ۲۹ سوره آمده است.

رأی چهاردهم

این حروف به منزلۀ خلاصه و پیام اجمالی محتوای سوره است

پاسخ: در این صورت باید سایر سوره ها نیز دارای چنین عنواتنی باشد؛ زیرا کتاب منسجمی مانند قرآن در این بخش نیز منسجم خواهد بود.

رأی پانزدهم

حروف مقطعه مقدمه و مفتاح سوره هاست و جز این کار هیچ نقش دیگری ندارد.

پاسخ: لازمۀ این رأی آن است که همۀ سوره های قرآن دارای چنین مقدمه و مفتاحی باشد. و حال آن که چنین نشده.

همچننی لازمۀ قبول این حرف آن است که حدود یک پنجم سوره های قران مبهم و ناشناخته باشد. و وقتی کلید گنجینه ای رون نباشد آن گنجینه نیز مبهم است.

رأی شانزدهم

برخی مستشرقان گفته اند: این حروف ناظر به نام های کسانی است که نسخه های قران را در اختیار داشتند. مثلا «س» ناظر به نام «سعد بن ابی وقاص» و «م» ناظر به نام «مغیرۀ بن شعبه» و «ن» ناظر به نام «عثمان بن عفاف» و «هـ» ناظر به نام «ابوهریره» و «طه» ناظر به نام «طلحه» و «ن» ناظر به نام «عبدالرحمن» است که در جمع آوری قرآن نیز نقشی داشته اند!

پاسخ: بی پایگی این سخن روشن است، زیرا

اولا، مبتنی بر این اساس باطل است که این حروف جزء وحی نبوده و کلام خدای سبحان نیست.

ثانیا، چنانکه در تاریخ ثبت شده و در روایات متعدد نیز آمده، پیامبر اکرم نیز این حروف را قرائت کرده اند.

ثالثا، نامبردگان کاتبان وحی و صاحبان نسخه های اصلی قرآن نبوده اند

رابعا، اگر این حروف ناظر به نام های صاحبان نسخه ها باشد، باید مانند سایر علامت های اختصاری در صدر نسخه یا در پشت جلد نسخه نوشته شود، نه پس از آیۀ «بسم الله..»

خامسا، صاحبان این رأی تنها برای برخی از حروف مقطعه چنین توجیهی ارائه کرده اند، نه برای همۀ آن ها.

خلاصه این که این رأی از نظر سخاوت نازلترین احتمالی است که در تفسی رحروف مقطعه گفته اند. این رأی کجا و رأی کسانی که حروف مقطعه را اسم اعظم الهی می دانند، کجا؟! ببین تفاوت ره از کجا تا به کجاست؟

رأی هفدهم

محتمل است که این حروف به گونه ای ناظر به تعداد آیات سوره ها باشند.

پاسخ: این وجه نیز از وجوه استحسانی و فاقد دلیل است و چون ۸۵ سورۀ قرآنی حروف مقطعه ندارد، پذیرش چنین وجهی دشوار است.

رأی هجدهم

از ابوبکر تبریزی نقل شده است که چون خداوند می دانست گروهی از این امت قائل به قِدَم قرآن می شوند، این حروف را در ابتدای برخی سوره ها آورد تا انسان ها بدانند که قرآن از همین حروف حادث تشکیل شده است.  

پاسخ: این رأی نیز فاقد هرگونه برهان عقلی و دلیل نقلی است. افزون بر این که، قائلان به قدم قرآن، به قدم حروف آن نیز فتوا می دهند. 

(برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۲، ص۹۴ ـ ۹۸) 

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
    عکس های متنوع تصادفی