بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم 

برگرفته از کتاب «آیین شکوفایی» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

بازی، بهترین کار کودکان ما و اسباب­ بازی هم وسیله ­ی کار آن ها است. توجه داشته باشیم همان گونه که اسباب ­بازی مناسب، کودک ما را در مسیر رشد و ترقّی قرار می ­دهد، اسباب ­بازی نامناسب هم می­ تواند موجب توقّف کودک ما شده و حتّی ممکن است زمینه­ ی انحراف ­های گوناگون را برای اون فراهم آورد. 

 چند نکته:

۱٫ کوتاهی­ نکردن در خرید اسباب ­بازی مناسب 

هم اندیشی دینی . تربیت دینی کودک . بازی .  اسباب بازی . فواید عدّه­ ای از والدین، بدون جهت در خرید اسباب­ بازی مناسب برای کودکشان کوتاهی می­ کنند. توجه داشته باشیم که مهم ­تر از پول، شکوفا شدن استعدادهای درونی فرزندانمان و حفظ عزّت و شخصیّت آن ها است.

اگر به اندازه­ ی کافی برای فرزندانمان اسباب­ بازی نخریم، ممکن است دوران کودکی خود را در حسرت داشتن اسباب­ بازی ­هایی که در دست دیگران می ­بینند بگذرانند و همواره در معاشرت با آن ها احساس حقارت کنند. پس شایسته است که در حدّ توان و شأن خود، اسباب ­بازی­ های مناسبی برای فرزندان مان خریداری کنیم.

۲٫ اسباب بازی و تهاجم فرهنگی

اسباب ­بازی نقش به سزایی در تربیت فرزند ما و همچنین جهت­ دهی فکری او ایفا می­ کند. دنیای غرب هم از این تأثیر غافل نبوده و در ساخت برخی از عروسک­ ها و اسباب­ بازی ­ها همین تأثیر گذاری را لحاظ کرده است.

در واقع، غرب دنیاگرا، به وسیله ­ی اسباب­ بازی عقاید بی­ پایه ­ی خود را به کودکان ما آموزش می­ دهد و سعی می ­کند فرهنگ برهنگی و دنیاپرستی خود را به کودکان معصوم ما تلقین کند. عروسک باربی و عروسک ­های رقّاصه و موزیکال، از نمونه­ های عینی این کار ضدّ اخلاقی هستند. پس، هنگام خرید اسباب ­بازی دقّت لازم را داشته باشیم. 

۳٫ مراقبت از اسباب­بازی

گاهی کودکان ما در نگهداری از اسباب ­بازی ­های خود دقت لازم را به خرج نداده و بدون جهت آن ها را خراب می­ کنند. در این صورت دقّت داشته باشیم که کم­ دقتی در مراقبت از اسباب ­بازی در روحیه ­ی فرزندانمان نهادینه نشود و موجب بی­ مبالاتی آن ها در استفاده­ ی صحیح از وسایل شخصی خود نگردد.

در چنین مواقعی ـ مخصوصا اگر فرزندمان این کار را تکرار کرد ـ باید به او تذکّر دهیم و بلافاصه برایش اسباب ­بازی نخریم تا این که قدر وسیله­ ی خود را بهتر دانسته و با خود تصمیم بگیرد که دیگر کم­دقّتی نداشته باشد.  

۴٫ بهترین اسباب ­بازی ­ها

محبّت در حقّ فرزند، به این نیست که اسباب ­بازی ­های گران­ قیمت و تجمّلاتی برای او بخریم؛ بلکه محبّت به این است که اسباب ­بازی ­هایی برای کودکمان تهیه کنیم که بیش از هر چیز در رشد و شکوفایی استعدادهای او مفید باشند.

بهترین اسباب ­بازی آن است که قوّه­ی تخیّل و تفکّر کودک ما را شکوفا کرده و بتواند با آن جذّاب­ ترین بازی­ ها را داشته باشد. گاهی اوقات بچّه­ها با یک چوب معمولی چنان بازی ­های شیرینی می ­کنند که با اسباب ­بازی ­های گران ­قیمت چنین نمی­ کنند. 

۵٫ تمرین سخاوت

کودکانمان را تشویق کنیم تا سخاوتمندانه اسباب ­بازی ­های خود را در اختیار هم­ بازی ­های خود قرار دهند و با یکدیگر بازی کنند. متأسفانه برخی از والدین که مبتلا به خساست و تنگ­ نظری هستند، با بی ­توجهی به عوارض ناشی از آن، کودک خود را از این کار خوب منع می­ کنند. این کار والدین موجب می ­شود که کودکانشان به تدریج متمرکز در خود و خواسته­ های خویشتن شده و برای دیگران و خواسته­ های آن ها اهمیّت چندانی قائل نشوند.

البته توجه داشته باشیم چنانچه هم­ بازی­ های کودکانمان در بازی با اسباب­ بازی ­ها دقّت لازم را ندارد و به آن ها آسیب می ­رسانند، فقط اسباب ­بازی ­های ظریف و حساس را از دسترس آن ها دور کنیم تا کودکان ما بتوانند با دیگر اسباب بازی­ های خود از مهمانشان پذیرایی کنند. 

۶٫ تعمیر اسباب ­بازی

به فرزندانمان بیاموزیم که اسباب ­بازی ­های کهنه و قدیمی خود را تعمیر و ترمیم کنند و دوباره آن ها را مورد استفاده قرار دهند. این کار فوائدی دارد که به سه نمونه از آن ها اشاره می­شود:

(۱) کودکانمان به صورت غیر مستقیم در نگهداری از اسباب ­بازی­ های خود تشویق می ­شوند و یاد می­ گیرند از نعمت­ هایی که در اختیار آن ها قرار داده می ­شود حداکثر استفاده­ ی مفید را داشته باشند.

(۲)  فرزندانمان طریقه­ ی نگهداری و تعمیر اسباب بازی ­های خود را می ­آموزند.

(۳) موجب ازدیاد محبت فرزندان­ به ما و همچنین تکریم شخصیت آن ها است.

گاهی اوقات کودکان ما از برخی اسباب ­بازی­ های خود خاطرات خاصی دارند که به هیچ نحوی حاضر به کنار گذاشتن آن ها نیستند. دختر بچّه ­ای را دیدم که علی- رغم داشتن عروسک­ های بسیار زیبا، بیشترین وقت بازی خود را با عروسک کهنه و زِوار در رفته ­اش سپری می ­کرد. حال وقتی شما به جای دور انداختن این عروسک به او کمک کنید تا عروسکش را تعمیر کند و لباس جدید برایش بدوزید، در این صورت هم برای خواسته ­اش ارزش قائل شده ­اید و هم کاری کرده ­اید که شما را بیشتر دوست داشته باشد و به شما اعتماد نماید.  

۷٫ زیاده­ روی در خرید اسباب ­بازی

برخی از والدین در خرید اسباب ­بازی برای کودک، گرفتار افراط و اسراف شده و بیش از حدّ نیاز برایش خرید می­ کنند. وقتی داخل اطاق این نوع بچّه ­ها می ­شویم، با کلکسیونی از انواع و اقسام عروسک­ ها، ماشین ­ها و اسباب ­بازی ­های دیگر مواجه می ­شویم. این نحوه نگرش به اسباب بازی کودک، خطرات خاصی دارد که به برخی از آن ها اشاره می­شود:

الف ـ بهره ­نبردن از اسباب ­بازی

وقتی کودک ما با اسباب ­بازی خود بازی می­کند، قوّه ­ی تخیّل خود را به کار گرفته و با استفاده از آن، بازی­ های مختلف و متنوعی را ابداع می­ کند.

او می ­آموزد که چگونه با اسباب­ بازی ­های خود بازی جذابی داشته باشد. وقتی از یک بازی خسته شد با به کار گیری فکر و تخیّل خود شیوه­ی دیگری را به کار می­گیرد و مدتی هم با آن شیوه به بازی می ­پردازد. همه­ی این اتفاقات زمانی رخ خواهد داد که کودکان ما متمرکز در اسباب ­بازی خود شوند. اما وقتی والدین، کودک خود را غرق در انواع و اقسام اسباب ­بازی ­ها می­ نمایند، در حقیقت، فرصت تمرکز روی اسباب ­بازی خاص را از او گرفته­اند.

کودک ما با به دست آوردن اسباب ­بازی جدید، اسباب ­بازی قدیمی را رها می­ کند و مشغول بازی با اسباب­ بازی جدید می­ گردد. همین که می ­­خواهد با آن انس بگیرد، اسباب ­بازی دیگری چشم او را روشن می ­کند و خلاصه هر از چند روزی خود را با اسباب ­بازی جدیدی سرگرم می ­کند. با تلمبار شدن اسباب­ بازی ­ها، کودک ما سر در گم می­ شود که بالأخره با کدام یک بازی کند و روی کدام یک از آن ها متمرکز گردد. همین مسأله ­ی ساده باعث می­ شود که کودک همه ­ی اسباب­بازی  های خود را رها کرده و  بگوید این  اسباب ­بازی ­ها را دوست ندارم. والدین دلسوز، اما ناآگاه! به گمان این که هنوز نتوانسته­ اند نیاز کودک خود به اسباب ­بازی را فراهم آورند برای حل مشکل، باز هم دست به خرید اسباب ­بازی جدیدی می ­زنند!  

ب ـ تنوّع طلبی منفی

با خرید بیش از اندازه­ ی اسباب ­بازی، کودک ما دچار تنوع­طلبی افراطی می ­شود. نهادینه شدن این امر برای آینده­ ی کودک ما بسیار خطرناک است. تا جایی که، دوستان خود را خیلی زود از دست می ­دهد و نمی­ تواند برای مدتی طولانی وسایل شخصی خود را نگه دارد و از آن ها استفاده کند. چنین کودکی وسایل زندگی خود را پیش از آن که خراب و غیر قابل استفاده شوند دور می­ اندازد و به دنبال خرید وسایل دیگری می ­رود. علاوه بر این، در زندگی خود نیز به بسیاری از مشکلات دیگر  مبتلا خواهد شد.     

ج ـ اسراف

هر چند که کودکان ما برای بازی نیاز به چند نوع اسباب­ بازی دارند؛ امّا وقتی دیدند که چند برابر نیاز واقعی آن ها برایشان اسباب­ بازی خریده ­ایم، به تدریج عادت می­ کنند تا در سایر نیازهای زندگی خود هم این گونه رفتار کنند.   

د ـ تجمّل گرایی

کودکی که در اطرافش پر از اسباب­ بازی­ های لوکس و گران­ قیمت است، دیگر به اسباب­ بازی ­های ساده و ارزان­ قیمت توجهی ندارد و با آن ها نمی ­تواند بازی کند. این کودک به تدریج که بزرگ ­تر می ­شود در سایر نیازهای زندگی خود هم به دنبال مدل­ های لوکس و گران­ قیمت خواهد بود. 

هـ ـ تحقیر دیگران

کودکی که بیش از نیاز خود اسباب­ بازی داشته باشد، ممکن است از حالت تعادل رفتاری خارج شده و هم سنّ و سالان خود را که نسبت به او اسباب­ بازی ­های کمتری دارند، حقیر و کوچک بشمارد و به آن ها با دیدی متکبّرانه نگاه کند. این دید موجب می­ شود تا نتواند مهارت ­های ارتباطی خود را قوی کند؛ لذا هم در گزینش دوست با مشکل مواجه می ­شود و هم دیگران از او فراری می­ شوند.

۸٫ اسباب ­بازی­ های ویترینی

اسباب­ بازی وسیله ­ی بازی کودک است. پس اگر می­خواهیم اسباب­ بازی کودک را در ویترین منزل نگاه داشته و او را در حسرت بازی با آن نگاه داریم، بهتر است که اصلا چنین اسباب ­بازی ­هایی را خریداری نکنیم و باعث اذیت و آزار فرزندمان نشویم.

واقعیت این است که برخی از والدین به جای آن­که برای فرزندان ­شان اسباب­بازی بخرند، به دنبال پاسخ­ گویی به حس «تجمّل­ گرایی» خود هستند. به عبارت دیگر هدف آن ها از خرید اسباب­ بازی، بازی کردن فرزند نیست؛ بلکه هدف آن ها این است که خود و فرزندانشان به خاطر داشتن این اسباب ­بازی­ ها بر دیگران فخرفروشی کنند!  

۹٫ اسباب­ بازی ­هایی که دیگران می ­خرند

توجه داشته باشیم که گاهی پدربزرگ­ ها و مادربزرگ­ ها و دیگر اقوام نزدیک، اتاق کوچک فرزند ما را پر از اسباب ­بازی ­های مختلف می­ کنند. در این صورت می ­توانیم حقیقت موضوع را به آن ها بگوییم و بگوییم که کودکمان به اندازه­ ی کافی اسباب­ بازی دارد. و اگر هم زمانی نیاز به اسباب ­بازی داشت ملاک ­های اسباب­ بازی ­هایی که کودک شما می ­تواند با آن­ ها بازی کند به آنها بدهید تا هر نوع اسباب ­بازی را برای فرزندان شما نخرند.

البته توجه داشته باشیم که اگر یکی از اقوام به کودکمان اسباب­ بازی نامناسبی هدیه داد، ضمن تشکر از او، در اوّلین فرصت مناسب اسباب ­بازی را از دسترس فرزندمان دور کنیم تا دچار مشکلات ناشی از آن نشود.      

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 2179
  • بازدید دیروز: 4493
  • بازدید سال: 1563391
  • کل نوشته‌ها: 1274
  • کل دیدگاه‌ها: 3797
عکس های متنوع تصادفی