×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحيم

جمع بندي نهايي از تمام مباحث کتاب

۱ ـ زيارت عاشورا زيارتي است كه با چهار و بلكه پنج سند از دو امام معصوم، امام باقر و امام صادق (عليهما­السلام) نقل شده است. يك سند «مصباح»، قطعاً صحيح بود. يك سند ديگر «مصباح» هم، اگر صحيحه نباشد حسنه است. دو سند ديگر «كامل الزيارات» هم به نحوي قابل تصحيح بود و حداقل به قول ابن غضائري، شاهد و مؤيد براي اسناد ديگر بود.

۲ ـ زيارت عاشورا زيارتي است كه در كتاب شريف «كامل الزيارات» تأليف جعفر بن محمد بن قولويه آمده است. او كسي است كه، نجاشي درباره­ اش مي ­گويد: «كل ما يوصف به الناس من جميل و ثقة و فقه فهو فوقه، [و] له كتب حسان.»[۱]  

خود جناب ابن قولويه هم در مقدمه­ ي كتابش مي­ فرمايد: «و لا أخرجتُ فيه حديثاً روي عن الشِّذاد من الرّجال…». [۲]

۳ ـ زيارت عاشورا زيارتي كه آن را شيخ طوسي با آن هم مقام و عظمت در دو كتاب «مصباح كبير» و «مصباح صغير» آورده است. كتابي است كه علامه­ ي طهراني در الذريعة[۳] درباره ­اش مي­ فرمايد: «و المصباح هذا من أجلّ الكتب في الأعمال و الأدعية و قُدوَتِها و منه اقتبس كثير من الكتب الباب فهو أصلها …»[۴] كتابي است كه شيخ طوسي آن را بعد از «مبسوط» و «نهاية» و «خلاف» و «الجمل و العقود» و طبيعتاً بعد از «تهذيب» و «استبصار»، نگاشته است. در زماني اين کتاب را تدوين کرده است که در اوج قلّه­ي فقاهت و درايت و حديث شناسي بوده است.

۴ ـ زيارت عاشورا زيارتي است كه به قول فقيه و رجالي دقيق و ضبط سند، آيت الله حاج سيد موسي زنجاني دامت بركاته، تأييدات غيبيه­ اي به طرق معتبره و امور آن وارد است كه به تنهايي دليل بر اعتبار اين زيارت است.

توجه: آشنايان با اين بزرگوار مي­ دانند كه ايشان چه دقت خاصي در نقل حكايات، ذكر اسناد وقايع و حوادث دارند.

۵ ـ با تطبيقي كه با قرآن و حديث به عمل آمد، روشن شد كه مضمون اصلي زيارت عاشورا، در زيارات و روايات صحيحه و معتبره­ اي وارد شده و به جرأت مي ­توان گفت زيارت عاشورا، زيارتي است كه مضمون آن متواتر معنوي است.

۶ ـ زيارت عاشورا زيارتي است كه بزرگترين علماي شيعه نه تنها در روز عاشورا، بلكه همواره به آن مداومت داشته­ اند. علمايي مثل «شيخ اعظم انصاري» كه هر روز اين زيارت را با «صد لعن» در حرم اميرالمؤمنين (عليه­ السلام) مي­خوانده است.[۵] علامه ­ي بي­نظير، نادره­ ي دوران، مرحوم «حاج شيخ محمد حسين اصفهاني» كه از خداوند خواسته بود هنگام خواندن زيارت عاشورا جان دهد و به مقصود خود هم رسيد.[۶] همچنين خواندن اين زيارت را «ميرزا محمد تقي» معروف به «ميرزاي كوچك» در شدائد سفارش كرده است و قصه­ ي وبا در سامراء به طرق معتبره مختلفه مشهور است. [۷]

از شيخنا الاستاد آيت الله وحيد (أدام­ الله­ عمره­ الشريف) شنيدم ميرزا محمد تقي كسي بود كه اگر او و ميرزاي بزرگ و شيخ انصاري بر فتوايي جمع مي­ شدند، برخي از اعيان قوم، جرأت فتوي دادن بر خلاف فتواي آن­ ها را نداشته و بر طبق فتواي آ ن­ها، فتوي مي­دادند.

از ديگر بزرگاني كه دعوت به خواندن زيارت مي­ كرده­اند، مي­توان «حاج شيخ زين­العابدين مازندراني»، «علامه­ ي اميني»، «حاج ملا فتح علي سلطان آبادي»، «حاج شيخ عبد الكريم حائري»، «شيخ صدرا بادكوبه­ اي»، «حاج شيخ عبد النبي اراكي» و «سيد محمد حجّت كوه كمره­ اي» را هم نام برد.

۷ ـ زيارت عاشورا زيارتي است كه بعد از آن دو كتاب اصلي ـ يعني مصباح و كامل الزيارات ـ در اكثر كتب ادعيه و زيارت بعد، كه توسط بزرگان شيعه مثل «شهيد اوّل»، «كفعمي»، «سيّد ابن طاووس»، «علامه­ي مجلسي»، «علامه­ي بحراني»، «ميرزا حسين نوري»، «حاج شيخ عباس قمي» و… تأليف شده، وجود دارد. 

»»دانلود فايل کتاب بررسي سندي و متني زيارت عاشورا««

پي  نوشتها:

 [۱]  . او فوق همه­ ي آن چيزهايي است که مردم به آن توصيف مي­ شوند به زيبايي، وثاقت و فقه. و کتاب­ هاي خوب و نيکويي هم دارد.

رجال نجاشي، رقم۳۱۸٫

[۲]  . در کتاب او حديثي را نديدم که از رجال شاذ و غير مشهور روايت شده باشد.

[۳]  . الذريعة، جلد۲۱، صفحه­ ي۱۱۸٫

[۴]  . اين کتاب مصباح از ارزشمندترين و معتبرترين کتاب­ ها در اعمال، دعاها مي­ باشد. تعداد زيادي از کتاب­ هاي باب دعا از اين کتاب اقتباس شده و اين کتاب در واقع اصل و مرجعي است براي کتاب­ هاي دعا و اعمال.

[۵]  . زيارت عاشورا و آثارها العجيبة، صفحه­ ي۸۵٫

[۶]  . زيارت عاشورا و آثارها العجيبة، صفحه­ ي۷۰٫

[۷]  . زيارت عاشورا و آثارها العجيبة، صفحه­ ي۱۴ و ۱۵٫

  1. محمدی

    با سلام سایت بسیار خوب و پر محتوا با طراحی بسیار خوب و دلنوازی دارید .
    برایتان آرزوی موفقیت دارم

    • احمد نباتی

      سلام عليكم .. ممنونم جناب محمدي بزرگوار … انشاء الله كه عاقبت به خير باشيد.

  2. علی احمدی

    ممنون از شما

  3. علی احمدی

    کتاب ها را از کجا میتونیم تهیه کنیم ؟

    • احمد نباتی

      سلام علي آقاي عزيز .. مي تونيد با شماره ي انتظارات تماس حاصل فرماييد و از طريق پست كتاب ها رو دريافت كنيد.

  4. doost

    زيارت شريف عاشورا علاوه بر نسخه اي كه در كتاب مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي(متوفاي قرن ۱۴) آمده و امروزه رواج بسياري دارد ، نسخه هاي خطي قديمي تري نيز دارد كه قدمت آنها به بيش از هزار سال پيش بر مي گردد. اين نسخه هاي قديمي ، معتبرتر از نسخه رايج كنوني اند. عبارت مشهور «اللهم خص أنت اول ظالم … ثم العن الثاني و الثالث و الرابع …» در نسخه هاي قديمي زيارت عاشورا به اين شكل نبوده است.
    اين مطلب را آقايان دكتر مهدي ايزدي (از متخصصان و استادان علم رجال و حديث ) و اسلام ملكي معاف (دانشجوي دكتراي علوم قرآن و حديث) در يك مقاله علمي مستند تبيين كرده اند. اين دو پژوهشگر با تكيه بر معيارهاي علمي متعدد به مقايسه نسخه هاي رايج با كتاب كامل الزيارات نوشته ابن قولويه قمي(متوفاي ۳۶۷هـ) و نسخه هاي قديمي كتاب مصباح المتهجد نوشته شيخ طوسي(متوفاي ۴۶۰هـ) پرداخته ، نشان داده اند كه اين نسخه هاي قديمي از چند نظر معتبرتر از نسخه رايج كنوني هستند.
    اين مقاله كه توسط شماري از متخصصان شناخت احاديث مورد تأييد قرار گرفته و حايز درجه «علمي -پژوهشي» شده است در شماره اخير مجله «كتاب قيم» به چاپ رسيده و متن كامل آن از طريق سايت اين مجله قابل دريافت است.
    نويسندگان مقاله بر دو نكته كرده اند: ۱٫ زيارت عاشورا يك زيارت معتبر است. ۲٫ ضروري است عموم شيعيان به تدريج با نسخه هاي قديمي تر كه به زمان حضور ائمه(ع) نزديكترند آشنا شوند.
    گفتني است عبارات حاوي لعن در پايان زيارت عاشورا در قديمي ترين نسخه زيارت عاشورا كه در كامل الزيارات آمده چنين است: «اَللّهُمَّ خُصَّ أنْتَ أوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ آلَ نَبِيِّكَ بِاللَّعْنِ ثُمَّ الْعَنْ أعْداءَ آلِ مُحَمَّدٍ مِنَ الْأوَّلينَ وَالْآخِرينَ. اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ وَ أباهُ».

    • احمد نباتی

      سلام بر شما
      دوست عزیز اگر فصل سوم کتاب میزان تشیع را مطالعه کنید متوجه می شوید که نظر این آقایان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و در نهایت با ببررسی همان نسخه های عنیق به اثبات می رسد که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان از معتبرترین نسخه ها استفاده نموده است.
      بهتر بود شما هم قبل از اظهار نظر عجولانه، قبل از هر کار متن کتاب میزان تشیع رو مطالعه می فرمودید.
      دقت بفرماید.

  5. حجت

    بنده از اینکه در متن زیارت عاشورا افرادی قاصر مورد لعن ونفرین قرار می گیرند در شک هستم که این زیارت از ائمه رسیده باشد واگر رسیده باشد تعدادی افراد افراطی لعن ونفرین ها را در طول تاریخ به آن افزوده اند چه به صورت عقلانی وچه به صورت اخلاقی امری پسندیده نیست که افرادی در عین سلام وزیارت آن امام عزیز مورد لعن ونفرین قرار گیرند واین تناقض نمی تواند در مرام شیعه علی (ع) باشد

    • احمد نباتی

      و لعن الله عمر به سعد و شمرا ..
      حضرت عالی، امثال “عمر بن سعد” و “شمر” را قاصر می دانی؟!!!!! تازه، تردید هم می کنی که این لعن ها در مرام شیعه علی نیست؟!!!
      اگر نظر اسلام رو می خواید، یه نگاهی به قرآن بندازید تا متوجه واقعیت بشید.
      در قران کریم آمده است: إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً ؛ آنها كه خدا و پيامبرش را آزار مى‏دهند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت لعن می کند و براى آنها عذاب خواركننده‏اى آماده كرده است. (سورۀ احزاب، آیه۵۷)
      آیا افرادی که در زیارت عاشورا لعن شده اند، خدا و رسول خدا را آزار داده اند یا نه؟!
      اگر می گویید آزار نداده اند، پس دیگر چه می خواهند بکنند که بخواهید نامش را آزار بذارید.
      اگر می گویید آزار داده اند، ناگزیر باید بپذیرید که چنین افرادی در قرآن کریم لعن شده اند و ملعون دنیا و آخرت هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question