×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

برگرفته از کتاب «شیعه در روایات اهل سنت» نوشته ی «احمد نباتی» مدیر سایت

 در سال فتح مکّه (هشتم هجری) در مدینه ­ی مشرّفه و در خانه ­ی ابوطلحه زید بن سهل مجلس شرابی برپا شد که ساقی آن انس بن مالک بوده است و تعداد حاضرین در این مجلس چنان که از مُعَمَّر و قَتاد نقل شده است یازده نفر بوده ­اند که ابن حجر در فتح الباری ده نفر از آنان را بدین گونه نام برده است:

  1. ابی ­بکر بن ابی قحافه ۵۸ ساله.
  2. عمر بن خطاب ۴۵ ساله.
  3. ابی­ عبیده جراح ۴۸ ساله.
  4. ابی­ طلحۀ زید بن سهل ۴۴ ساله و بانی مجلس.
  5. سهل بن بیضاء که سن زیادی داشت و بعد از آن از دنیا رفت.
  6. اُبَیّ بن کَعب
  7. ابی­ دجاجه سمّاک بن خرشه
  8. ابی ایّوب انصاری
  9. ابی­ بکر بن شغوب
  10. انس بن مالک ۱۸ ساله که ساقی مجلس بود.[۱]

[۱] . صحیح بخاری، ج۴، ص۱۶۸۸، ح۴۳۲۱ و صحیح مسلم، ج۴، ص۲۲۹، ح۳ و ص۲۳۱ ح۷ و مسند احمد حنبل، ج۳، ص۱۸۱ و ۲۲۷ (ج۴، ص۲۵، ح۱۲۴۵۸ و ص۱۰۲، ح۱۲۹۶۳) و طبری در جامع البیان، ج۷، ص۲۴ (مج ۵/ج۷/ص۳۷) و بیهقی در سنن الکبری، ج۸، ص۲۸۶ و۲۹۰ و ابن کثیر در تفسیر ابن کثیر، ج۲، ص۹۳ و ۹۴ و سیوطی در الدُّر المنثور، ج۲، ص۳۲۱ (ج۳، ص۱۷۳). 

  1. حقیقت

    در صورت صحت مطاب فوق؛ این سوال پیش می آید که چرا رسول خدا حد شرعی بر این ۱۱ نفر جاری نساخته است! … در هر صورت میبایست مطلب شایع شده باشد و رسول خدا -صرف نظر از وحی- از آن اطلاع داشته اند ولی حد جاری نشده است که این ترک اولی و (نعوذبالله) برای رسول الله (ص) در حکم گناه است!! … در صورتی که شایع نشده باشد بطور قطع تا پایان خلافت عثمان نیز موضوع مکتوم مانده و پس از آن چون ماجرا از از دهان امامن برحق ما شنیده نشده می توان آنرا شایعه دانست!!! …

    • احمد نباتی

      آقا یا خانم حقیقت!
      هیچ وقت به روایت های معتبر این گونه نگاه نمی کنند و با ذکر چنین مطالبی نمی شود، روایت صحیح را از صحنه خارج کرد.
      این روایت، خبر واحد نیست که تنها یک نفر نقل کرده باشد. خوب ملاحضه کنید و ببینید که چند نفر از علمای اهل سنت روایت را در کتاب های خود ذکر کرده اند.
      بداهت روایت به اندازه ای است که بسیاری از علمای اهل سنت برای توجیه آن ، گفته اند که در آن موقع هنوز شراب حرام نشده بود!!!! این در حالی است که ایه حرمت شراب سال ها قبل نازل شده بود.
      اما شبهه شما!
      بزگوار! چه کسی گفته که اگر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در جایی حد شرعی را اجرا نکند، مرتکب گناه یا ترک اولی شده؟!!
      این قاعده را از کجا آوردید؟! در تاریخ موارد زیادی وجود دارد که افرادی مرتد می شدند. (حتما حکم ارتداد را هم می دانید) اما پیامبر اکرم بنا بر مصالحی جایز نمی انستند تا حد شرعی را در مورد آن ها اجرا کنند.
      در قرآن کریم کمک ارتداد آمده و از آیات قرآن معلوم است که در زمان پیامبر اکرم عده ای مرتد شده اند و از دین خدا بیرون رفته اند. با وجودی که حکم ارتداد معلوم است، کجا سراغ دارید که پیامبر اکرم برای کسی حکم ارتداد را اجرا کرده باشد؟!
      منظورم این نیست که مرتد مستحق اجرای این حکم نیست، منظورم این است که گاهی اوقات برای اجرای یک حکم مفاسدی وجود داشت. و پیامبر اکرم به خاطر این مقاسد حکم ر اجرا نمی کرد.
      مثلا برخی مرتد شدند و اصحاب پیامبر، تقاضای اجرای حکم داشتند. اما پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: اگر آن ها را بکشم. کفار، سوء استفاده می کنند و می گویند: یاران محمد به دورغ او پی بردند و حالا محمد دارد یاران خود را می کشد!!!
      در برخی موارد هم حکم اجرا نمی شد چرا که با اجرای حکم یک نفر، طایفۀ بزرگی از اسلام بیرون می رفتند.
      کتاب های اهل سنت این موارد را ذکر کرده اند.
      پس سخن شما ناتمام است .
      با توجه به این که افراد نامبرده که در مجلس شراب بودند، هر کدام از بزرگان قوم خود بودند، پیامبر به صلاح نمی دانست که حکمی را در مورد آن ها اجرا کند.
      پس خوب دقت کنید و با طرح شبهه های غیر تخصصی، روایت های صحیح را نادیده نگیرید.
      تعصب را کنار بگذارید و یا دقت و انصاف به روایت ها نگاه کنید. شاید شما هم راه صحیح را پیدا کنید و از گمراهی نجات پیدا کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


question