بازدید کنندۀ گرامی! از حضورتان در سایت هم اندیشی دینی تشکر می کنم.
متأسفانه به علت مشغلۀ کاری فرصت پاسخگویی به سؤلات را ندارم، لطف کنید فعلا سؤالی مطرح نفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال: اگر نام علی (علیه السلام) در قرآن ذکر شده بود، با آن چگونه برخورد می کردند:  

جواب: در پاسخ به این سؤال تنها دو نمونه ی عینی ذکر می گردد. 

نمونه ی اوّل:

در سوره ی نساء در رابطه با ازدواج موقت چنین آمده است: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً» (و زنانى را که متعه [ازدواج موقت‏] مى‏ کنید، واجب است مهر آن ها را بپردازید) (نساء، ۲۴)    

امام قرطبی در رابطه با این آیه می‌گوید: «و قال الجمهور المراد نکاح المتعة» (همه ی علمای اهل نست هم عقیده هستند که مراد از این آیه، ازدواج موقت است) (تفسیر القرطبی – ج ۵ – ص ۱۳۰)

طبری هم از قول مجاهد چنین نقل می کند: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ؛ یعنی نکاح المتعه.» (منظور نکاح متعه است) (تفسیر طبری – ج ۵ – ص ۱۸)

جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: «کنا نَسْتَمْتِعُ بِالْقَبْضَةِ من التَّمْرِ وَالدَّقِیقِ الْأَیَّامَ على عَهْدِ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم وَأَبِی بَکْرٍ حتى نهى عنه عُمَرُ فی شَأْنِ عَمْرِو بن حُرَیْثٍ.» (ما در زمان پیامبر اکرم و زمان ابوبکر با یک مشت خرما و آرد زنان را صیغه می‌کردیم.) (صحیح مسلم – ج ۲ – ص ۱۰۲۳)

بعدها عمر بن خطاب به دلایلی از متعه خوشش نیامد و به خاطر سلایق شخصی خود آن را برای همه حرام کرد!!! حالا آقایان در رابطه با متعه ادعا می کنند که این آیه ی شریفه در زمان رسول خدا نسخ شده است؟! وقتی هم به آن ها می گوییم اگر این آیه نسخ شده بود پس چرا جابر می گوید ما حتی در زمان ابوبکر هم متعه می کردیم؟! آیا نعوذ بالله شخصی مثل جابر زنا می کرده است؟! آنها در پاسخ می گویند: جابر خبر نداشته این آیه نسخ شده!!! می گوییم در میان ۱۲۰ هزار صجابی رسول خدا چرا جز عمر کسی از نشخ آن سخن نگفته؟! می گویند تنها عمر از نسخ آن خبر دار شده است؟! می گوییم اگر عمر از نسخ آیه خبر دار شده پس چرا در زمان خلافت ابوبکر حرفی به میان نیاورد و در اثنای خلافت خود زبان به سخن گشود و موضوع حرمت متعه را مطرح نمود؟!!! آیا همین طور نظاره گر بوده که مردم زنا کنند و حرفی به آنها نمی زده ؟!!! …

صحیح مسلم که این موضوع را نقل می کند حتی حاشیه ای هم بر آن نمی زند و نمی گوید که این آیه نسخ شده است.

جناب سرخسی که از فقهای بزرگ احناف است می‌گوید: «و قد صح أن عمر رضی الله عنه نهى الناس عن المتعة» (این روایت صحیح است که عمر بن خطاب مردم را از متعه نهی کرده) «فقال متعتان کانتا على عهد رسول الله و أنا أنهی الناس.» (و گفته است: دو متعه در زمان رسول خدا جایز بود و من مردم را از آن دو نهی می کنم) (المبسوط للسرخسی – ج ۴ – ص ۲۷ ـ مغنی ابن قدامه – ج ۷ – ص ۵۷۱)

تا اینجا مشاهده کردیم که قرآن کریم متعه راب ه صراحت حلال کرده و آن را جایز شمرده است اما این آقایان به راحتی و با بی منطقی تمام، در مقابل آیه ی قرآن و صراحت آن قد علم کرده اند و می گویند: آیه ی قرآن نسخ و باطل شده است.  

با این منطقی که آقایان دارند، کاملا واضح است که اگر در قرآن کریم به نام حضرت تصریح می شد، با آن چگونه رفتار می کردند.  

 

نمونه ی دوم:

قرآن کریم در رابطه با ارث انبیاء می فرماید: «وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُد» (و سلیمان وارث داوود شد) (سوره ی نمل، آیه ی۱۶)  

در جای دیگر در رابطه با حضرت ذکریا چنین آمده: «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا * یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ» (از نزد خود جانشینى به من ببخش * که وارث من و دودمان یعقوب باشد) (سوره ی مریم، آیات۵ و ۶)   

با وجود این آیات شریفه که تصریح می کنند پیامبران هم از خود ارث به جای می گذارند، ابوبکر برای انکار آن روایتی درست می کند و مدعی می شود که پیامبر اکرم فرموده است: «نحن معاشر الأنبیاء لا نورّث» (ما جماعت پیامبران ارثی از خود به جای نمی گذاریم!!!) (تفسیر الثعلبی – ج ۴ – ص ۳۵۹)

برخی از آن ها وقتی دیدند این صحبت ابوبکر با قرآن کریم در منافات است و قرآن تصریح دارد که انبیاء از خود ارث به جای می گذارند، با کمال پررویی گفتند: این روایت، آیه ی قرآن را نسخ کرده است!!!

از ابن خراش در مورد این روایت می‌پرسند: «قلت لابن خراش حدیث: لا نورث ، ما ترکناه صدقة!» در پاسخ می گوید: «باطل» (روایت، باطل و مخالف قرآن است) (میزان الاعتدال – الذهبی – ج ۲ – ص ۶۰۰ // لسان المیزان – ابن حجر – ج ۳ – ص ۴۴۴)

ابن خراش شیعه نیست اما ذهبی وقتی سخنان او را می شنود با عصبانیت چنین می گوید: «أیها الحافظ البارع» (ای آقایی که حافظ و بارع هستی!) «الذی شربتَ بولک» (و ای آقایی که بول خودت را خوردی!!!) «فأنتَ زندیقٌ» (تو زندیق هستی) «معاند للحق» (دشمن حق هستی) «فلا رضى الله عنک» (خداوند از تو راضی نباشد!!!) «مات بن خراش إلى غیر رحمة الله.» (ابن خرش از دنیا رفت در حالی که در رحمت خداوند نبود) (تذکرة الحفاظ – ج ۲ – ص ۶۸۵)

جرم ابن خرش چیست که باید شنیدار این همه توهین باشد؟! چرم او تنها این است که به دفاع از قرآن برخواسته و یکی از سخنان ابوبکر را که در تنهاقض صریح با قرآن و بلکه ناسخ قرآن است را منکر شده است!!!  

در چنین فضایی اگر ذکر صریحی از نام علی بن ابیطالب (علیه السلام) در قرآن کریم میشد، آیا جز این بود که قائل به نسخ آن می شدند و مدافعین قرآن را هم بهم به چوب دشنام و استهزاء می گرفتند؟!  

کارهای کودکانه ی این عالم نماها تا حدی است که مثلا در مورد این روایت از پیامبر اکرم در شأن علی (علیه السلام) که می فرماید: «عدوک عدو الله و حبیبک حبیب الله» (علی جان! دشمن تو دشمن خدا است و دوست تو دوست خداوند) می گویند: «و القلب یشهد بأنه کذاب.» (قلب من شهادت می‌دهد که این روایت باطل است!!!) (سبل الهدى والرشاد – ج ۴ – ص ۱۲)

این مطلب گزیده ای از سخنان آیت الله حسینی قزوینی بود در شبکه ی ولایت (برگرفته از سایت ولی عصر با تلخیص، ویرایش و اندکی تصرف)

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم.
نوشته های مرتبط :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 3465
  • بازدید دیروز: 4772
  • بازدید سال: 1518979
  • کل نوشته‌ها: 1274
  • کل دیدگاه‌ها: 3791
عکس های متنوع تصادفی